Detail předmětu

Dějiny architektury IV

FA-DR4Ak. rok: 2020/2021

Cyklus přednášek, týkající se evropské architektury 19. století seznámí posluchače s vývojem evropské, respektive euro-americké architektury od poloviny 18. století (francouzský revoluční architektura) do začátku 20. století. Důraz bude kladen zejména na architektonické formy, teoretické traktáty, významné architekty, urbanismus a industriální architekturu včetně využití moderních technologií. Součástí přednášky jsou také tři exkurze (Lednicko-valtický areál, Brněnská okružní třída, „Národní instituce“ v Praze).

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Výsledky učení předmětu

- Student se seznámí s kulturně-historickým kontextem 19. století.
- Student získá povědomí o neoklasicistní, historizující, industriální a secesní architektuře a jejím šíření do celého euro-amerického prostoru.
- Student bude schopen stylově zařadit většinu staveb 19. století a analyzovat širší kontext stylové plurality na pomezí neoklasicismu, historismu a secese.
- Student získá informace o nejvýznamnějších architektech a stavbách evropského 19. století.
- Student se naučí orientovat v nejdůležitějších dílech teoretické literatury (Durand, Semper, Viollet-le-Duc, Pugin, Ruskin, Schinkel) architektonických traktátech a dokáže popsat jejich vliv na pozdější architekturu.

Prerekvizity

Základní orientace v kulturních dějinách 19. století, nutné znalosti zásad a principů architektury 17. a 18., povědomí o uměleckohistorické terminologii, samostatná práce s odbornou literaturou.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Cyklus architektura 19. století je koncipován jako přednáška doprovázená prezentacemi v power pointu. Spolu s přednáškou je součástí výuky diskuze nad texty a jednotlivými díly, která by měla studenty aktivně zapojit do problematiky představovaného tématu. Součástí výuky jsou tři exkurze kombinované s referáty studentů a praktickým využitím získaných informací - rozbor architektury, terminologie, datace jednotlivých staveb.

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení bude vycházet z účasti na přednáškách, zapojení do diskuzí během přednášek a zejména z prezentování referátů během exkurzí, kde bude sledována aktivní účast při uměleckohistorické interpretaci historických architektur.

Osnovy výuky

Osnova výuky:
1. Úvod do evropských kulturních dějin 19. století
2. Francouzská architektura 2. poloviny 18. století a revoluční klasicismus (Ledoux, Boullée, Soufflot)
3. Francouzská architektura 19. století (Lebas, Garnier, Haussmann, Viollet-le-Duc, Labrouste, Horta)
4. Anglická architektura 19. století (Adam, Chambers, Barry, Pugin, Morris, Paxton)
5. Architektura 19. století v Německých zemích (Erdmannsdorff, Langhans, Schinckel, Klenze, Semper)
6. Industriální architektura a zásahy státu do podoby architektury (vznik stavebních úřadů)
7. Architektura 1. poloviny 19. století v habsburské monarchii (Hetzendorf, Nobile, Nüll, Sicardsburg)
8. Architektura 2. poloviny 19. století v habsburské monarchii (Hansen, Förster, Ferstel, Wagner)
9. Architektura 1. poloviny 19. století v českých zemích (Ganevall, Hardtmuth, Jöndl, Fischer)
10. Architektura 2. poloviny 19. století v českých zemích (Zítek, Wiehl, Ullmann, Mocker, Barvitius, Sitte)
11. Exkurze – Lednicko-valtický areál
12. Exkurze – Brněnská okružní třída
13. Exkurze – „Národní projekty“ v Praze

Učební cíle

Přednášky seznámí posluchače s teoretickými východisky a podobou neoklasicistní, historizující, industriální a secesní architektury, nejvýznamnějšími architekty, projekty a zejména širšími kulturně-historickými souvislostmi, které měly na podobu architektury zásadní vliv. Posluchači by se po absolvování cyklu přednášek měli orientovat v základních pojmech, termínech, jménech a nejvýznamnějších stavbách euro-americké architektury. Zároveň budou schopni interpretovat a popsat základní projekční, stavební a stylové prvky architektury 19. století.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Student se bude pravidelně zúčastňovat většiny přednášek a měl by se aktivně zapojovat do diskuzí, povinná je jeho účast na exkurzích, kde bude interpretovat vypracovaný referát na předem dané téma. Zameškanou účast na přednáškách a zejména exkurzích lze omluvit pouze ze závažných důvodů.

Základní literatura

KRSEK, Ivo, KUDĚLKA, Zdeněk, STEHLÍK, Miloš, VÁLKA, Josef. Umění baroka na Moravě a ve Slezsku. Praha: Academia, 1996. ISBN 80-200-0540-4. (CS)
PETRASOVÁ, Taťána a LORENZOVA, Helena (edd.). Dějiny českého výtvarného umění. Dějiny českého výtvarného umění. 1780/1890 (III/1). Praha. Academia, 2001. ISBN 80-200-0735-0. (CS)
VELFLÍK, Albert Vojtěch. Dějiny technického učení v Praze s dějinným přehledem nejstarších inženýrských škol, jakož i akademií a ústavů v Rakousku, na nichž bylo vědám inženýrským nejdříve vyučováno. Praha, 1906–1926. (CS)
VLČEK, Pavel. Dějiny architektury (neo)klasicizmu. Praha: Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2006. ISBN 978-80-01-04231-1. (CS)
VYBÍRAL, Jindřich, Česká architektura na prahu moderní doby: Devatenáct esejů o devatenáctém století. Praha. Argo, 2002. ISBN 80-7203-475-8. (CS)
ZATLOUKAL, Pavel. Brněnská okružní třída. Brno. Památkový ústav, 1997. ISBN 80-85032-60-0. (CS)
ZATLOUKAL, Pavel. Příběhy z dlouhého století : architektura let 1750-1918 na Moravě a ve Slezsku . Brno: Muzeum umění Olomouc - Státní památkový ústav v Brně, 2002. ISBN 80-85227-49-5. (CS)

Doporučená literatura

TOMAN, Rolf (ed.). Neoclassicism and Romanticism. Postdam: H. F. Ullmann Publishing, 2014. ISBN 978-3833160042. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program ARCHURB bakalářský

    obor ARCH , 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Exkurze

6 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Přednáška

20 hod., povinná

Vyučující / Lektor