Detail předmětu

Sociologie

FA-SOCAk. rok: 2020/2021

Kurz bude nabízet blokovou výuku zaměřenou na vybrané aspekty prostoru a architektury. Přednášky budou zaměřeny na obecný úvod do problematiky prostoru a architektury v sociálních vědách, na sociálně-vědnou analýzu role urbánního plánování v moderní společnosti, dále na prostorovou zkušenost rozmanitých sociálních skupin a možnosti využití dostupných dat v rámci urbanistické a architektonické práce.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

1

Zajišťuje ústav

Ústav urbanismu (UU)

Výsledky učení předmětu

Studující si osvojí základy sociálně-vědného přístupu k problému prostoru a architektury. Budou schopni kriticky přemýšlet o vlastní navrhovací praxi. Budou schopni dohledat relevantní data jako podklady k přípravě projeků. Budou schopni posoudit relevanci zdrojů.

Prerekvizity

Znalost hlavních urbanistických procesů, zájem o rozšíření poznatků do hraničních disciplin, schopnost základní orientace v cizojazyčných (především anglických) textech.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Tematické přednášky v šesti tříhodinových blocích.
Výuka bude realizována formou klasických přednášek, ke kterým bude vypsána studijní literatura.

Způsob a kritéria hodnocení

Test má podobu elektronického domácího testu s 20 uzavřenými otázkami prostřednictvím MOODLE e-learningu založenými na obsahu přednášek a povinné literatury. Celkový počet bodů je 100, minimální počet bodů pro absolvování kurzu je 60.

Osnovy výuky

1. Úvod do sociálně-vědní perspektivy v architektuře a urbanismu
2. Odlišná těla v prostoru – na koho nemyslíme, když myslíme na prostor
3. "Age-friendly city" - stárnutí ve městě
4. Výzkum v architektuře – inspirace ze sociálních věd
5. Architektura a moc; bydlení a domov
6. Občanská participace v navrhování

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studující se základními znalostmi, které budou moci aktivně využívat při své architektonické a urbanistické praxi, tak, aby byli schopni uvažovat kriticky o důsledcích své práce a současně kreativně předcházet možným formám znevýhodnění, které prostor může klást před své uživatele.

Základní literatura

Český statistický úřad, Metodika SLDB 2011. (CS)
Ferenčuhová, S. (2013) Sociologie města 20. a 21. století. Kapitola 2: Evropské kořeny ajadenucjí sociologie města a urbání teorie. SLON, s. 44–68. (CS)
Harding, A., Blokland, T. (2014): "Spatial Expressions of Intra-urban Inequalities." In: Urban Theory. A Critical Introduction to Power, Cities and Urbanism in the 21st Century. Sage, s. 120–170. (EN)
Osman, R., Porkertová, H. (2020): „Upoután vozíkový“: absence zdvořilé nevšímavosti jako bariéra při pohybu prostorem uživatelů a uživatelek elektrických vozíků. Sociologický časopis. (CS)
Till, J. 2005. The negotiation of hope. In: Peter BLUNDELL-JONES, Doina PETRESCU a Jeremy TILL, ed. Architecture and participation. s. 19–41. (EN)
World Health Organisation. 2007. Global age-friendly cities: a guide. Geneva: WHO Press. (česky: Globální města přátelská seniorům) (EN)

Doporučená literatura

Buffel, Tine, and Chris Phillipson. 2018. A Manifesto for the Age-Friendly Movement: Developing a New Urban Agenda. Journal of Aging & Social Policy 30: 173–192. https://doi.org/10.1080/08959420.2018.1430414. (EN)
Ferenčuhová, S. (2014)”Sociologie města” In Šubrt, J. a kol. Soudobá sociologie VI (Oblastni a specializace), Krolinum, s. 21–41. (CS)
FOUCAULT, Michel. Priestor, vedenie a moc. In: Moc, subjekt a sexualita: výber z článkov a rozhovorov publikovaných v rokoch 1980-1988. Bratislava: Kalligram, 2000, s. 27-43. ISBN 80-7149-389-9. (CS)
Groat, L.N. and Wang, D. (2002). Architectural Research Methods. 1 edition. New York: John Wiley & Sons. Především kapitola 7 ke kvalitativnímu výzkumu. (EN)
Hamraie, A. (2017): Building access: universal design and the politics of disability. University of Minnesota Press, Mineapolis, s. 333. (EN)
Harding, A., Blokland, T. (2014): Urban Theory. A Critical Introduction to Power, Cities and Urbanism in the 21st Century. Sage. (EN)
Hušková, B., H. Chalupská, P. Klápště, M. Nawrath, L. Tomášová. 2016. Angažovaně offline aneb Čtyři praktické zkušenosti, jak se plánuje a navrhuje se zapojením veřejnosti. 2016. B.m.: NESEHNUTÍ Brno. (CS)
Jones, P. (2011). The Sociology of Architecture: Constructing Identities. Liverpool University Press. (EN)
Klápště, P. 2014. Občané, architekti a veřejná správa: Určení rolí v participativních procesech [online]. B.m.: MPSV. Dostupné z: https://www.mvcr.cz/clanek/obcane-architekti-a-verejna-sprava-urceni-roli-v-participativnich-procesech.aspx (CS)
Navrátilová, B. (2011): Univerzální Design, http://univerzalnidesign.sweb.cz/ram.html (CS)
Navrátilová, B. (2016): Univerzální design a přístupnost staveb městské hromadné dopravy. České vysoké učení technické v Praze, s. 136. (CS)
Persson, H., Ahman, H., Yngling, A., Gulliksen, J. (2015): Universal design, inclusive design, accessible design, design for all: different concepts—one goal? On the concept of accessibility— historical, methodological and philosophical aspects. Universal Access in the Information Society, 14, č. 4, s. 505 - 526. (EN)
Pospíšilová, L., Novák, J. (2016): Mobile Phone Location Data: New Challenges for Geodemographic Research. Demografie 58(4), 320–337. (EN)
Vidovićová, Lucie (a kol.). 2013. Stáří ve městě, město v životě seniorů. Praha, Brno: Sociologické nakladatelství, Masarykova univerzita. (CS)

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program ARCHURB bakalářský

    obor ARCH , 3 ročník, letní semestr, povinný