Detail předmětu

Dějiny umění

FA-DEU-TAk. rok: 2020/2021

Přednáškový cyklus zaměřený na základní otázky dějin umění z hlediska terminologie, metod a problémů, jimiž se dějiny umění zabývají, s prezentací uměleckohistorického materiálu ilustrujícího teoretické problémy oboru. Teoretické i praktické aspekty dějin umění jsou sledovány s ohledem na potřebné znalosti uvedené problematiky pro architekty, a to jak pro ty, kteří se potkávají s uměleckohistorickou problematikou v procesu obnovy památek, historických sídel a kulturní krajiny, tak pro ty, kteří řeší aktuální témata a problémy s osobním zaujetím pro jejich historicko-teoretické zdůvodnění.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

1

Výsledky učení předmětu

Osvojení si pojmů dějin umění, seznámení s problémy oboru, obeznámenost s uměleckohistorickým materiálem, jenž tyto obecné aspekty ilustruje. Důležité pojmy (sloh, epocha, autorství, funkce umění) student dokáže propojit s konkrétními příklady uměleckých děl minulosti.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednáškový cyklus s projekcí reprodukcí obrazů a grafických schémat. Časová náročnost: 22 hodin přednášky, 30 hodin samostudium.

Způsob a kritéria hodnocení

Znalosti jsou prověřovány testem, jenž je klasifikován.

Osnovy výuky

1. Výtvarné umění a jeho termíny; architektura, malířství a sochařství – styčné body
2. Pojem sloh; sloh jako periodizační pomůcka; využití pojmu pro relativní dataci
3. Pojem vývoj; antický vývojový cyklus jako model pro pojetí vývoje v umění středověku a novověku
4. Pojmy tradice, konvence, historismus; prosazování tradicionálních prvků v dějinách umění od středověku
5. Pojem avantgarda; avantgardy XX. století
6. Dějiny umění jako věda: koncept dějin umění jako individuální výklad problému (E. H. Gombrich)
7. Prostor v umění: specifika malířských děl
8. Prostor v umění: specifika sochařských děl
9. Umělecké řemeslo – techniky a materiály nejstarších kultur, antiky a středověku
10. Umělecké řemeslo – techniky a materiály v novověku
11. Autorský subjekt, autorský rukopis, individualita výtvarného díla
12. Mimeze versus abstrakce; dějiny umění jako dějiny zobrazení
13. Lidská figura a proměny jejího zobrazení od pravěku do XX. století

Učební cíle

Poznání dějin umění jako samostatné disciplíny, jež je zakotvena historicky a sociálně a která skýtá cenný zdroj poučení pro hlubší teoretické a historické zakotvení architektonické tvorby v kontextu (evropské) vizuální kultury.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Student se povinně účastní minimálně 80 % výuky.
V případě omluvy lze se souhlasem garanta předmětu nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.

Základní literatura

KIDSON, Peter, Románské a gotické umění, Praha: Artia, 1973. (CS)
KITSON, Michael, Barok a rokoko, Praha: Artia, 1972. (CS)
LASSUS, Jean, Raně křesťanské a byzantské umění, Praha: Artia, 11971. (CS)
LOMMEL, Andreas, Pravěk a umění přírodních národů. Praha: Artia, 1970. (CS)
LYNTON, Norbert, Umění 19. a 20. století, Praha: Artia, 1981 (CS)
MARTINDALE, Andrew, Člověk a renesance, Praha: Artia, 1972. (CS)
MORAN, Henri de, Dějiny užitého umění od nejstarších dob po současnost. Praha: Odeon, 1983. (CS)

Doporučená literatura

BÁRTA, Miroslav, Příběh civilizace. Vzestup a pád stavitelů pyramid. Praha: Academia, 2017 (CS)
BOUZEK, Jan, Vznik Evropy. Praha: Triton, 2013 (CS)
GOMBRICH, Ernst Hans. Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha: Argo, 2019. (CS)
SCHAPIRO, Meyer. Dílo a styl. Praha: Argo, 2006. (CS)
SPUNAR, Pavel a kolektiv. Kultura středověku. Praha. Academia, 1995. (CS)
WITTLICH, Petr. České sochařství XX. století 1890–1945, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B_A+U bakalářský 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor