Detail předmětu
Konverzace na aktuální téma
FEKT-XPC-KATAk. rok: 2020/2021
Předmět otevírá možnost vyjadřovat se ke společensko-vědním kontroverznějším tématům, které se běžně vyskytují v médiích, a dát podnět k hlubšímu přemýšlení.
Smyslem je překonat propast mezi umělou třídní konverzací a přirozenou, živou mluvou, a dát studentům prostor vyjádřit se k věcem, které hýbou společností a týkají se osobní, politické i morální roviny.
Součástí kurzu jsou studentské prezentace, které obsahují potřebné vstupní informace a slouží jako odrazový můstek k diskuzím.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
- komunikovat s větší jistotou během diskuzí o abstraktnějších tématech
- používat širší slovní zásobu vycházející z diskutovaných témat včetně slangu, frázových sloves a idiomů (věda a technika, náboženství, peníze, zbraně, vesmír, lži, trest smrti, závislosti, umění, přistěhovalectví, rasismus)
- v konverzaci hladce a pečlivě aplikovat běžná gramatická pravidla (časy, vztažné věty, časové a podmínkové věty, trpný rod, způsobová slovesa)
- správně používat přízvuk a intonaci
- vytvořit dobře strukturovanou a přitažlivou prezentaci
- vyjednávat, přesvědčovat, vyjádřit a obhájit svůj názor
Prerekvizity
- používat obecnou slovní zásobu ze všech běžných oblastí (rodina, domov, jídlo, zaměstnání, zdraví a nemoci, cestování, sport, koníčky)
- v konverzaci pečlivě aplikovat gramatická pravidla (časy, vztažné věty, časové a podmínkové věty, trpný rod, způsobová slovesa)
- komunikovat srozumitelně s jistou chybovou tolerancí
- velmi dobře rozumět anglicky vedené hodině
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
prezentace (45 bodů), speech (15 bodů)
Pokud se vyskytnou koronovavirové restrikce, hodnocení proběhne distanční formou.
Osnovy výuky
SCIENCE AND TECHNOLOGY – WHERE DO WE GO?
Jaká jsou nebezpečí vědecko-technického pokroku? Přispěje věda k zániku nebo k záchraně světa? Které objevy/ vynálezy jsou nejdůležitější? Ovládne AI svět?
SUCCESS/ HAPPINESS – I WILL WIN NOT IMMEDIATELY, BUT DEFINITELY
Co je to úspěch? Je úspěch měřitelný penězi, mocí, vědomostmi? Vede úspěch ke štěstí? Co nás dělá šťastnými? Leží štěstí uvnitř nás nebo mimo nás? Jsou některé národy šťastnější než jiné?
NOT MY TYPE – FALL IN LOVE OR RAISE IN LOVE?
Čím se řídíme, hledáme-li partnera? Co nás rozčiluje na ženách (mužích) a co nás naopak inspiruje? Co nás rozhodně srazí na kolena? Jsme schopni odpustit nevěru?
MONEY - THE ROOT OF ALL EVIL?
Je možný svět bez peněz? Zmizela by chudoba? Jaký by byl svět, ve kterém by všichni měli stejné množství peněz? Jsou peníze opravdu kořenem zla? Jsou bohatí lidé přitažlivější?
IMMIGRATION AND RACISM – NO HUMAN BEING IS ILLEGAL
Proč jsme rasisti? Dá se vyhladit rasismus? Jak vnímáme černo-bílá manželství? Jaké jsou (ne)výhody imigrace?
FUTURE – IF YOU CAN DREAM IT, YOU CAN DO IT
Jsme schopni se poučit z minulých činů? Do jaké míry je budoucnost ovlivnitelná? Čeho se máme v budoucnu bát? Jaké jsou výzvy, kterým budeme čelit?
RELIGION – NO NEED FOR CHURCHES
Je politický islám hrozbou pro svět? Co si myslíte o pravidlech oblékaní muslimských žen?
Potřebujeme náboženství? Potřebujeme Boha?
SPORTS – YOU ARE YOUR OWN LIMIT
Proč sportujeme? Co je dobré/špatné na soutěživosti? Jak snadno se vzdáváme? Kde jsou naše limity?
LIFE IS A JOURNEY
Proč cestujeme? Je to cesta k sobě? Nakolik jsme ochotni překračovat svou komfortní zónu? Jaké jsou (ne)výhody, cestujeme-li sami?
TELLING LIES, FAKE NEWS, CONSPIRACY THEORIES
Je lepší být zraněn pravdou, nebo se nechat uchlácholit lží? Jsou konspirační teorie důvěryhodné? Proč jsou vytvářeny? Existuje opravdově objektivní zpravodajství?
ALTERNATIVE WAYS OF LIVING – TIME TO DROP OUT OF MAINSTREAM SOCIETY
Je čas na změnu? Proč? Který způsob života k vám nejvíc promlouvá?
Učební cíle
Jsou začleněny různé řečnické dovednosti, např. vyjednávání, přesvědčování, vyjádření a obhajoba vlastního názoru, prezentace, ale i práce se slovním přízvukem a větnou intonací.
Důraz je kladen na soustavné rozšiřování a upevňování slovní zásoby včetně hovorových výrazů a idiomatických spojení.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Haines, Simon: ADVANCED SKILLS (A resource book of advanced-level skills activities).
MacAndrew, Richard and Martínez, Ron: TABOOS AND ISSUES.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BPC-AMT bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program BPC-AUD bakalářský
specializace AUDB-TECH , 0 ročník, letní semestr, volitelný
specializace AUDB-ZVUK , 0 ročník, letní semestr, volitelný - Program BPC-EKT bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program BPC-IBE bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program BPC-MET bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program BPC-SEE bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program BPC-TLI bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-AUD magisterský navazující
specializace AUDM-TECH , 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-BTB magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program BPC-BTB bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-IBE magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-EVM magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-EEN magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-EAK magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-SVE magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-BIO magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-MEL magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-EKT magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-TIT magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-KAM magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný