Detail předmětu
Kreativní osobnost
FEKT-MPC-KOSAk. rok: 2020/2021
Člověk a realita a jejich vzájemná interakce, komunikační schémata. Psychické procesy s důrazem na uchopování reality - obecná psychologie. Úvahy o osobnostních pozicích - sociální psychologie a psychologie osobnosti. Rozvoj kreativity a základní principy psychologie umění. Cvičení na podporu aktivace a energetizace organizmu, relaxační techniky.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
4
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Absolvent předmětu je schopen:
- ovládat chování osobnosti ve společenském styku,
- zvolit správnou psychofyzickou reakcí v životních situacích,
- vylepšit svůj osobnostní potenciál s důrazem na směřování ke kreativní osobnosti.
- ovládat chování osobnosti ve společenském styku,
- zvolit správnou psychofyzickou reakcí v životních situacích,
- vylepšit svůj osobnostní potenciál s důrazem na směřování ke kreativní osobnosti.
Prerekvizity
Pro zapsání předmětu nejsou nutné žádné prerekvizity.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.
Způsob a kritéria hodnocení
Hodnocení se řídí Studijním a zkušebním řádem VUT a Směrnicí děkana FEKT doplňující studijní a zkušební řád VUT. Zápočet je udělen za 50% účast na přednáškách.
Osnovy výuky
1. proces percepce, čití, vnímání, prožívání (obecná psychologie)
2. zákony asociování (obecná psychologie)
3. paměť, graf zapomínání (obecná psychologie)
4. představy, sny (obecná psychologie)
5. myšlení, operace, myšlenkové formy, základy logika, sémantický trojúhelník (obecná psychologie)
6. kreativita, fluence, flexibilita, originalita, elaborace, redefinice (obecná psychologie)
7. motivace, instinkt, pud, potřeba, postoj, úroveň aspirace (obecná psychologie)
8.-9. pozornost, vůle, frustrace, stres, deprivace (obecná psychologie)
10.-11. emoce, city, nálady, vášně, afekty, fobie, citový rozvoj (obecná psychologie)
12.-13. sociální prostředí, sociabilita a principy mezilidské odpovědi (sociální psychologie)
14. skupina, hierarchie, pozice, role, status, psychologie davu (sociální psychologie)
15. interakce, typy komunikace, modely sociální percepce (sociální psychologie)
16. neverbální komunikace (sociální psychologie)
17. sdělování, umělecké vyjadřování (sociální psychologie)
18. předsudky, stereotypy, normy, konformizmus, kooperace (sociální psychologie)
19. kompetitivnost, hostilita, konflikt, asertivita a její nácviky (sociální psychologie)
20. charakteristika osobnosti, typologie a její dynamika (psychologie osobnosti)
21.-22. projevy charakterových vlastností, získaný a vrozený temperament (psychologie osobnosti)
23.-24. tréma a její zvládání (psychologie osobnosti)
25.-26. základní projevy psychických odchylek a poruch, neurózy, psychopatie, psychózy
2. zákony asociování (obecná psychologie)
3. paměť, graf zapomínání (obecná psychologie)
4. představy, sny (obecná psychologie)
5. myšlení, operace, myšlenkové formy, základy logika, sémantický trojúhelník (obecná psychologie)
6. kreativita, fluence, flexibilita, originalita, elaborace, redefinice (obecná psychologie)
7. motivace, instinkt, pud, potřeba, postoj, úroveň aspirace (obecná psychologie)
8.-9. pozornost, vůle, frustrace, stres, deprivace (obecná psychologie)
10.-11. emoce, city, nálady, vášně, afekty, fobie, citový rozvoj (obecná psychologie)
12.-13. sociální prostředí, sociabilita a principy mezilidské odpovědi (sociální psychologie)
14. skupina, hierarchie, pozice, role, status, psychologie davu (sociální psychologie)
15. interakce, typy komunikace, modely sociální percepce (sociální psychologie)
16. neverbální komunikace (sociální psychologie)
17. sdělování, umělecké vyjadřování (sociální psychologie)
18. předsudky, stereotypy, normy, konformizmus, kooperace (sociální psychologie)
19. kompetitivnost, hostilita, konflikt, asertivita a její nácviky (sociální psychologie)
20. charakteristika osobnosti, typologie a její dynamika (psychologie osobnosti)
21.-22. projevy charakterových vlastností, získaný a vrozený temperament (psychologie osobnosti)
23.-24. tréma a její zvládání (psychologie osobnosti)
25.-26. základní projevy psychických odchylek a poruch, neurózy, psychopatie, psychózy
Učební cíle
Cílem předmětu je rozvoj osobnostních potenciálů studentů s důrazem na směřování ke kreativní osobnosti a seznámit studenty s chováním osobnosti ve společenském styku a správnou psychofyzickou reakcí v životních situacích
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Formy kontrolované výuky stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Základní literatura
Atkinson, R. : Psychologie, Portál 2003
De Vito, J.A.: Základy mezilidské komunikace, Grada 2008.
Nakonečný, M.: Psychologie osobnosti. Praha, Academia 1995.
Smejkal, V., Bachrachová, H. : Lexikon společenského chování. Praha, Grada Publishing 2002.
Vášáryová, M.: Diskrétní průvodce - Co možná nevíte o společenském chování, PRAGMA 1999.
De Vito, J.A.: Základy mezilidské komunikace, Grada 2008.
Nakonečný, M.: Psychologie osobnosti. Praha, Academia 1995.
Smejkal, V., Bachrachová, H. : Lexikon společenského chování. Praha, Grada Publishing 2002.
Vášáryová, M.: Diskrétní průvodce - Co možná nevíte o společenském chování, PRAGMA 1999.
Zařazení předmětu ve studijních plánech