Detail předmětu

Etika podnikání

FEKT-XEPOAk. rok: 2020/2021

Etika - základní pojmy, hospodářská etika, firemní ektika. Firemní komunikace. Praní špinavých peněz, korupce, lobbing a jiné negativní ekonomické projevy ve společnosti. Právní prostředí v České republice - základní pojmy, některé problémové oblasti práva. Modelové situace v rámci nácviku komunikačních dovedností. Etiketa - nejčastější situace. Kulturní a ekonomické odlišnosti v Evropě, popř. v jiných zemích světa.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti vysvětlují některé základní pojmy podnikatelské etiky, definují implementaci etiky do firemního prostředí. Diskutují aktuální negativní etické jevy s ekonomickým rozměrem ve společnosti. Demonstrují kulturní a ekonomické odlišnosti v rámci Evropy, popř. i dalších zemí. Charakterizují důležité pojmy a skutečnosti právního prostředí České republiky. Na modelových příkladech praktikují dovednosti z různých oblastí etikety.

Prerekvizity

Zájem o předmět.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT - přednáška, diskuse, jeden samostatný projekt. V rámci bezkontaktního vzdělávání bude výuka probíhat on-line v rozsahu cca 20%, e-learning podpora pak cca 80%.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet bude udělen za zpracování eseje na předem dané téma a aktivní přístup při diskusích na přednáškách. Zkouška z předmětu bude probíhat distančně.

Osnovy výuky

1.Pojem etika - obecný a ekonomický význam
2.Firemní identita, kultura, image jako prostředky implementace etiky do firemního prostředí
3.Projevy neetického chování - korupce,praní špinavých peněz
4.Aspekty etického chování v mezinárodním podnikatelském prostředí
5.Podmínky pro podnikání v Evropě, kulturní odlišnosti
6.Právní aspekty podnikání
7.Komunikační dovednosti
8.Etiketa

Učební cíle

Studenti budou schopni lépe zhodnotit konkrétní situace v podnikatelském prostředí v České republice, ale i v zahraničí. Na základě příslušného zhodnocení pak odvodí svůj vlastní názor na danou situaci. Dále, charakterizují strukturu právního systému v ČR a odvodí svá případná laická stanoviska v právní oblasti. Budou schopni aplikovat postupy v oblasti etikety, ať při běžném lidském kontatku či při speciálních příležitostech.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Doporučuje se vřele účast na přednáškách. V rámci bezkontaktního vzdělávání bude výuka probíhat on-line v rozsahu cca 20%, e-learning podpora pak cca 80%.

Základní literatura

Dytrt, Z.: Etika v podnikatelském prostředí, Grada Publishing, Praha, 2006
John Mole: Jiný kraj, jiný mrav, Praha 1995
Kolektiv autorů: Manažerská etika II. + III. díl, ECONOMIA, Praha, 2001+2002
Šroněk, I.: Etiketa a etika v podnikání, Management Press
Šroněk, I.: Kultura v mezinárodním podnikání, Grada, Praha, 2002
Tuma, M.: Úspěšnost jednání podnikatelů. EPP. Práha 1994

Doporučená literatura

Antonín Langer: Úspěch veřejné promluvy, Praha 1993
Rolný, I., Lacina, L.: Globalizace, etika, ekonomika, nakl. Jan Piszkiewicz, Věrovany, 2004
Šťastný, V.: Etiketa aneb společenské chování v profesním styku, ASPI, Praha, 2005

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program AJEI-H bakalářský

    obor H-AEI , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor H-AEI , 3 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program EEKR-ML1 magisterský navazující

    obor ML1-BEI , 1 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M1 magisterský navazující

    obor M1-BEI , 2 ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Společenský styk, zvyky
Společenské normy
Bankety, rauty, recepce - jak je absolvovat
Rady vizážisty pro větší úspěch ve společnosti
Právní minimum pro podnikatele
Rétorika - základy verbálního projevu
Příprava přednášky, diskusního příspěvku, osobnost řečníka
Komunikační a diskusní trénink
Asertivní dovednosti - vyrovnání se s kritikou
Jiný kraj, jiný mrav - společenské zásady v zemích, se kterými podnikatel nejvíce komunikuje

Elearning