Detail předmětu
Jakost v obchodním podnikání
FP-OjopPAk. rok: 2020/2021
Předmět se zabývá problematikou významu jakosti v obchodním podnikání a její úlohou na světovém trhu.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
5
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti budou znát moderní přístupy k řízení jakosti podniku, včetně nejpoužívanějších systémů řízení jakosti, a to dle norem ISO řady 9000, TQM a EFQM.
Prerekvizity
Základní tématická náplň přednášek je následující:
Úvod – terminologie, vývoj kvality
Národní politika podpory jakosti
Smyčka kvality
Základní metody řízení kvality
Ochrana spotřebitele
Spokojenost zákazníka
Systémy řízení jakosti dle ISO 9000, TQM a EFQM
Ekonomika jakosti
Strategie jakosti podniku
Certifikace
Metody a techniky hodnocení výrobků
Sebehodnocení v systémech jakosti
Trendy ve vývoji kvality
Úvod – terminologie, vývoj kvality
Národní politika podpory jakosti
Smyčka kvality
Základní metody řízení kvality
Ochrana spotřebitele
Spokojenost zákazníka
Systémy řízení jakosti dle ISO 9000, TQM a EFQM
Ekonomika jakosti
Strategie jakosti podniku
Certifikace
Metody a techniky hodnocení výrobků
Sebehodnocení v systémech jakosti
Trendy ve vývoji kvality
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení.
Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.
Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.
Způsob a kritéria hodnocení
Zakončení předmětu:
Zápočet: vypracování semestrální práce.
Zkouška: písemná forma. Student obdrží dvě otázky, na jejichž odpovědi má vymezený časový prostor. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. V případě rozhodnutí o distanční formě platí bod 3.
Zakončení předmětu pro studenty s individuálním studiem:
Zápočet: vypracování semestrální práce, která bude zaslána přednášejícímu.
Zkouška: písemná forma. Student obdrží dvě otázky, na jejichž odpovědi má vymezený časový prostor. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. V případě rozhodnutí o distanční formě platí bod 3.
Zakončení předmětu v distanční formě:
Zápočet: vypracování semestrální práce.
Zkouška: test prostřednictvím e-learningu. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.
Zápočet: vypracování semestrální práce.
Zkouška: písemná forma. Student obdrží dvě otázky, na jejichž odpovědi má vymezený časový prostor. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. V případě rozhodnutí o distanční formě platí bod 3.
Zakončení předmětu pro studenty s individuálním studiem:
Zápočet: vypracování semestrální práce, která bude zaslána přednášejícímu.
Zkouška: písemná forma. Student obdrží dvě otázky, na jejichž odpovědi má vymezený časový prostor. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. V případě rozhodnutí o distanční formě platí bod 3.
Zakončení předmětu v distanční formě:
Zápočet: vypracování semestrální práce.
Zkouška: test prostřednictvím e-learningu. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS.
Osnovy výuky
1. Úvod – pojetí, vývoj kvality.
2. Smyčka kvality.
3. Úloha vedení v řízení kvality.
4. Základní metody řízení kvality.
5. Systém kvality dle ISO ř. 9000.
6. Systém kvality dle TQM.
7. Program nulového počtu chyb.
8. Přístup Six Sigma, Systém kvality dle EFQM, model CAF.
9. Ekonomika kvality.
10. Strategie kvality obchodní korporace.
11. Certifikace.
12. Spokojenost a loajalita zákazníků, Ochrana spotřebitele.
13. Trendy ve vývoji kvality.
2. Smyčka kvality.
3. Úloha vedení v řízení kvality.
4. Základní metody řízení kvality.
5. Systém kvality dle ISO ř. 9000.
6. Systém kvality dle TQM.
7. Program nulového počtu chyb.
8. Přístup Six Sigma, Systém kvality dle EFQM, model CAF.
9. Ekonomika kvality.
10. Strategie kvality obchodní korporace.
11. Certifikace.
12. Spokojenost a loajalita zákazníků, Ochrana spotřebitele.
13. Trendy ve vývoji kvality.
Učební cíle
Hlavním cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy z oblasti jakosti zboží a služeb. K tomu je nutné zvládnout moderní postupy firem k řízení, zabezpečování a zlepšování jakosti výrobků i firemních procesů.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech.
Základní literatura
FREHR, H. Total quality management: zlepšení kvality podnikání : příručka vedoucích sil. Brno: UNIS Publishing, 1995. ISBN 34-461-7135-5.
Doporučená literatura
MIZUNO, S. Řízení jakosti. Praha: Victoria Publishing, 1993. ISBN 80-85605-38-4.
VEBER, J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. Manažer, 2007. ISBN 978-80-247-1782-1.
VEBER, J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. Manažer, 2007. ISBN 978-80-247-1782-1.
Elearning
eLearning: aktuální otevřený kurz
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MGR-MEO magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Úvod – terminologie, vývoj kvality
Smyčka kvality
Základní metody řízení kvality
Ochrana spotřebitele
Spokojenost zákazníka
Systémy řízení jakosti dle ISO 9000, TQM
Systémy řízení jakosti dle EFQM
Ekonomika jakosti
Strategie jakosti podniku
Certifikace
Metody a techniky hodnocení výrobků
Sebehodnocení v systémech jakosti
Trendy ve vývoji kvality
Smyčka kvality
Základní metody řízení kvality
Ochrana spotřebitele
Spokojenost zákazníka
Systémy řízení jakosti dle ISO 9000, TQM
Systémy řízení jakosti dle EFQM
Ekonomika jakosti
Strategie jakosti podniku
Certifikace
Metody a techniky hodnocení výrobků
Sebehodnocení v systémech jakosti
Trendy ve vývoji kvality
Cvičení
13 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Základní tématická náplň cvičení je následující:
Úvod – terminologie, vývoj kvality
Národní politika podpory jakosti
Smyčka kvality
Základní metody řízení kvality
Ochrana spotřebitele
Spokojenost zákazníka
Ekonomika jakosti
Úvod – terminologie, vývoj kvality
Národní politika podpory jakosti
Smyčka kvality
Základní metody řízení kvality
Ochrana spotřebitele
Spokojenost zákazníka
Ekonomika jakosti
Elearning
eLearning: aktuální otevřený kurz