Detail předmětu
Obchod
FP-KobPAk. rok: 2020/2021
Předmět poskytuje přehled o činnostech obchodování. Seznamuje studenty s jeho základními operacemi - nákupem a prodejem, přepravou, udržováním zásob, výzkumem a ovlivňováním trhu a poskytováním obchodních služeb. Vymezuje pojem obchodní kategorie a její význam pro realizaci obchodních činností. Vysvětluje základní formy obchodu, význam maloobchodu, funkce maloobchodu, výkon maloobchodu, životní cyklus maloobchodu, hypotéza maloobchodního okruhu, stádium životního cyklu maloobchodních jednotek, druhy maloobchodníků, význam velkoobchodu, funkce velkoobchodu, a soubor podmínek, ve kterých se obchodování realizuje.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Požadavky na ukončení předmětu (procentní váha)
Zápočet (50 bodů):
- Návrhový list semestrálního týmového projektu 5bodů
- Semestrální týmový projekt (včetně prezentace) 35bodů
- Dílčí aktivity (včetně přednášek odborníků z praxe) 10bodů
Zkouška (písemná) (100bodů)
Výsledné hodnocení předmětu je (suma bodů ze cvičení a počet bodů z písemné zkoušky)/1,5
Pro individuální plány
Návrhový list projektu a semestrální individuální projekt (téma si domluvit s cvičícím) 50bodů
Písemný test 100bodů
Výslední hodnocení (suma bodů za projekt a písemný test)/1,5
Osnovy výuky
2. Obchod na trzích B2C, B2B a B2G. Specifika obchodu. Obchod v době internetu. Nezávislý obchod, nadnárodní sítě. Formy kooperace a integrace v obchodě.
3. Charakteristické rysy současného obchodu. Struktura obchodu. Obchod v ČR. Právní a etické otázky obchodu.
4. Systémy maloobchodu, velkoobchodu a zprostředkování zboží a služeb. Principy řešení, lokalizace a uspořádání maloobchodu a velkoobchodu.
5. Nákup a jeho řízení. Charakteristika funkce nákupu. Vymezení pojmů. Objekty a formy nákupu.
6. Modely nákupního procesu. Marketing nákupního procesu. Výzkum nákupního trhu. Nákupní marketingový mix. Podmínky fungování nákupního marketingu.
7. Prodej a jeho řízení. Charakteristika prodeje, jeho postavení a úloha. Prodejní strategie. Osobní prodejní dovednosti. Prodejní techniky.
8. Organizace nákupu a prodeje. Význam a klasifikace obchodních vztahů. Vytváření dodavatelsko-odběratelských vztahů.
9. Spotřebitelské chování spotřebitelů a organizací. Ochrana spotřebitele.
10. Technologie obchodního provozu. Obchodně provozní operace. Mechanizační zařízení a prostředky. Obchodní sortiment, nákupní prostředí.
11. Obchodní a marketingové plánování. Marketingové zpravodajství pro úspěšné plánování obchodu.
12. Ekonomika obchodu. Identifikace klíčových ukazatelů měření (KPI) v obchodě. Obchodní rozpětí.
13. Osobní prodej a přímý marketing. Podstata osobního prodeje. Úloha prodejních týmů. Sestavení prodejních týmů. Výběr, výcvik a hodnocení prodejců. Základní prodejní techniky.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
KITA, J. Nákup a predaj na trhu výrobnej sféry. Bratislava: Ekonomická univerzita, 2002, 306 s. ISBN 80-89047-50-5
LUKOSZOVÁ, X. Nákup a jeho řízení. 1.vyd. Praha: Computer Press, 2004. 170 s. ISBN 80-251-0174-6.
SCHIFFMAN,L., G.; KANUK, L., L. Nákupní chování. Brno: Computer Press, 2004, 633 s., ISBN 80-251-0094-4.
x
Doporučená literatura
DENNY, R. Prodejem k vítězství. 1.vyd. Praha: Computer Press, 2009. 192 s. ISBN 978-80-251-2505-2.
MULAČOVÁ, V.; MULAČ, P. a kol.Obchodní podnikání ve 21. století. GRADA Publishing, a.s., 2013. 520 s. ISBN 978-80-247-4780-4.
SANT, T. Významní světoví prodejci. Jejich metody a prodejní techniky. 1.vyd. Praha: Computer Press, 2007. 213 s. ISBN 978-80-251-1457-5.
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BAK-EP bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Obchod na trzích B2C, B2B a B2G. Specifika obchodu. Obchod v době internetu. Nezávislý obchod, nadnárodní sítě. Formy kooperace a integrace v obchodě.
3. Charakteristické rysy současného obchodu. Struktura obchodu. Obchod v ČR. Právní a etické otázky obchodu.
4. Systémy maloobchodu, velkoobchodu a zprostředkování zboží a služeb. Principy řešení, lokalizace a uspořádání maloobchodu a velkoobchodu.
5. Nákup a jeho řízení. Charakteristika funkce nákupu. Vymezení pojmů. Objekty a formy nákupu.
6. Modely nákupního procesu. Marketing nákupního procesu. Výzkum nákupního trhu. Nákupní marketingový mix. Podmínky fungování nákupního marketingu.
7. Prodej a jeho řízení. Charakteristika prodeje, jeho postavení a úloha. Prodejní strategie. Osobní prodejní dovednosti. Prodejní techniky.
8. Organizace nákupu a prodeje. Význam a klasifikace obchodních vztahů. Vytváření dodavatelsko-odběratelských vztahů.
9. Spotřebitelské chování spotřebitelů a organizací. Ochrana spotřebitele.
10. Technologie obchodního provozu. Obchodně provozní operace. Mechanizační zařízení a prostředky. Obchodní sortiment, nákupní prostředí.
11. Obchodní a marketingové plánování. Marketingové zpravodajství pro úspěšné plánování obchodu.
12. Ekonomika obchodu. Identifikace klíčových ukazatelů měření (KPI) v obchodě. Obchodní rozpětí.
13. Osobní prodej a přímý marketing. Podstata osobního prodeje. Úloha prodejních týmů. Sestavení prodejních týmů. Výběr, výcvik a hodnocení prodejců. Základní prodejní techniky.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Obchod a obchodní činnosti - charakteristika. Vymezení pojmů. Funkce obchodu. Obchod a marketing.
2. Obchod na trzích B2C, B2B a B2G. Specifika obchodu. Obchod v době internetu. Nezávislý obchod, nadnárodní sítě. Formy kooperace a integrace v obchodě.
3. Charakteristické rysy současného obchodu. Struktura obchodu. Obchod v ČR. Právní a etické otázky obchodu.
4. Systémy maloobchodu, velkoobchodu a zprostředkování zboží a služeb. Principy řešení, lokalizace a uspořádání maloobchodu a velkoobchodu.
5. Nákup a jeho řízení. Charakteristika funkce nákupu. Vymezení pojmů. Objekty a formy nákupu.
6. Modely nákupního procesu. Marketing nákupního procesu. Výzkum nákupního trhu. Nákupní marketingový mix. Podmínky fungování nákupního marketingu.
7. Prodej a jeho řízení. Charakteristika prodeje, jeho postavení a úloha. Prodejní strategie. Osobní prodejní dovednosti. Prodejní techniky.
8. Organizace nákupu a prodeje. Význam a klasifikace obchodních vztahů. Vytváření dodavatelsko-odběratelských vztahů.
9. Spotřebitelské chování spotřebitelů a organizací. Ochrana spotřebitele.
10. Technologie obchodního provozu. Obchodně provozní operace. Mechanizační zařízení a prostředky. Obchodní sortiment, nákupní prostředí.
11. Obchodní a marketingové plánování. Marketingové zpravodajství pro úspěšné plánování obchodu.
12. Ekonomika obchodu. Identifikace klíčových ukazatelů měření (KPI) v obchodě. Obchodní rozpětí.
13. Osobní prodej a přímý marketing. Podstata osobního prodeje. Úloha prodejních týmů. Sestavení prodejních týmů. Výběr, výcvik a hodnocení prodejců. Základní prodejní techniky.
Elearning