Detail předmětu
Systémové pojetí rizikového inženýrství
ÚSI-RSSYPAk. rok: 2020/2021
Obsah předmětu je zaměřen na následující oblasti: technické stránky problémů rizik systémů, objektů a konstrukcí, jejich hodnocení a analýzu rizika. Rizikologické a defektologické pojmy. Náhodnost v rizikologii. Základní nástroje rizikových analýz a rozhodovací procesy. Vyjádření spolehlivosti technických systémů, objektů a konstrukcí navrhování na podkladě pravděpodobnostních přístupů a metody dílčích součinitelů spolehlivosti. Výpočet pravděpodobnosti vzniku poruchy systému a objektu. Sběr dat a predikci zaměřenou na problematiku rizikového inženýrství. Efekt studia se projeví v analýzách a modelování problémů z oblasti rizikového inženýrství a ve schopnostech formulovat kritické body (identifikace nebezpečných míst) projektu, resp. existující konstrukce. Při aplikacích bude využíváno výpočetní techniky.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2. Analýza rizik - umění a věda, hodnocení rizika
3. Základní pojmy z oblasti analýzy a modelování
4. Náhodnost a spolehlivostní inženýrství
5. Modelování rozhodovacích procesů, stochastické a deterministické modely, váhy kritérií
6. Spolehlivost konstrukcí a systémů, tvorba modelů
7. Tvorba modelů, lineární modelování, sestavení modelu, způsoby řešení
8. Analýza technického rizika - identifikace nebezpečných jevů (segmenty a zdroje)
9. Kvantifikace rizika, nástroje pro kvantifikaci rizik (expertní metody, metoda Monte Carlo)
10. Nástroje pro kvantifikaci rizik, srovnávací a analytické metody (FMEA, UMRA)
11. Nástroje pro kvantifikaci rizik, analytické metody – pokračování (stromové diagramy)
12. Nástroje pro kvantifikaci rizik, analytické metody – pokračování (např. HAZOP a další)
13. Použití genetických algoritmů a umělých neuronových sítí, Definice nejistot a citlivostní analýzy
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
HAIMES, Y. Y.: Risk modeling, assessment and management. John Wiley and sons, 2004, ISBN 0-471=48048 (EN)
TICHÝ, M.: Ovládání rizika, Ch. Beck, Praha 2006, ISBN 80-7179-415-5 (CS)
Doporučená literatura
PMBOK Guide. Project management Institute, 2004, 3rd edition (EN)
PROSKE, D.: Catalogue of Risks, Springer 2008, ISBN 978-3-540-79554-4 (EN)
RAIS, K., SMEJKAL,V.: Řízení rizik, Grada, 2004, ISBN 80-247-0198-7 (CS)
TIJMS, H. C.: A first course in Stochastic Models. John Wiley and sons, 2003, ISBN 0-471-49881-5 (EN)
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Elearning