Detail předmětu
Ergonomie sportu a pohybových aktivit
CESA-SESPAk. rok: 2020/2021
Principy ergonomie respektují zdraví člověka, jeho bezpečnost a ve sportu navíc i snahu zlepšovat výkon. Pro naplnění těchto požadavků je důležité rozeznat specifika různých sportovních aktivit a s ohledem na individuální fyziologické možnosti a dovednosti člověka najít efektivní způsob provádění těchto aktivit. Předmět seznamuje s principy ergonomie, jejich použití ve sportovních aktivitách, a se způsoby vyhledávání a zvládání rizikových faktorů ovlivňující bezpečnost, zdraví a výkon zúčastněných.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
1. Ergonomie – principy a kritéria
2. Ergonomie sportovních aktivit I – hlavní předměty zájmu
3. Ergonomie sportovních aktivit II – perspektivy
4. Rizikové faktory I – „vnitřní“ prostředí
5. Rizikové faktory II – „vnější“ prostředí, životní styl
6. Vyhledávání rizikových faktorů I – checklisty obecné, speciální
7. Vyhledávání rizikových faktorů II – přístrojové metody
8. Ergonomie vybraných sportovních aktivit I – bez náčiní/pomůcek (chůze, běh, tanec, plavání)
9. Ergonomie vybraných sportovních aktivit II – s náčiním/pomůckami (cyklistika, in-line bruslení, koloběžky, nordic walking, tělocvična, lyžování, gymnastika, raketové a pálkovací sporty, jezdectví)
10. Ergonomie sportovních aktivit – sportovní vybavení a povrchy
11. Ergonomie sportovních aktivit – speciální skupiny I (děti, senioři, těhotenství, po porodu)
12. Ergonomie sportovních aktivit – speciální skupiny II (zdravotní omezení)
13. Participační ergonomie – Jak úspěšně měnit „zaběhané“ za bezpečné a efektivní.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BPC-STC bakalářský 2 ročník, letní semestr, volitelný
3 ročník, letní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Elearning