Detail předmětu
Počítačová grafika
FIT-PGDAk. rok: 2021/2022
Matematický zápis prostorových objektů, modelování prostorových křivek a ploch, transformace objektů v prostoru, projekce prostorové scény, odstraňování neviditelných částí, modely osvětlení scény, spojité stínování prostorových objektů, barevné modely, základní algoritmy animace, úvod do virtuální reality, počítačové architektury pro podporu grafiky.
Okruhy témat k k SDZ:
- Projekce v počítačové grafice, homogenní souřadnice, projekce bodů, úseček, trojúhelníků.
- Rastrování, obecné principy, postupy rastrování pro úsečky.
- Barvy, fyzikální podstata barev, barevné modely užívané v grafice, pořizování a zobrazování barevného obrazu.
- Realistické zobrazování, přehled akceleračních postupů zobrazování, viditelnost.
- Holografie, reprezentace scén a jejich omezení, výpočetní postupy v holografii.
Jazyk výuky
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Způsob a kritéria hodnocení
- Individuální referát
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Doporučená literatura
Literatura doporučená ve výuce (články).
Moeller, T., Haines, E., Real-time Rendering, AK Peters, 2008, ISBN 1568814240
N. M. Thalmann; D. Thalmann : Editorial issue 31.3; Computer Animation And Virtual Worlds. 2020, ISSN 15464261
Plus další "ad-hoc" literární vstupy (články).
Žára, J. a kol.: Počítačová grafika - principy a algoritmy, Computer PRess, Praha, 2005, ISBN 8025104540
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program DIT doktorský 0 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
- Program DIT doktorský 0 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
- Program VTI-DR-4 doktorský
obor DVI4 , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program VTI-DR-4 doktorský
obor DVI4 , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program DIT-EN doktorský 0 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
- Program DIT-EN doktorský 0 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
- Program VTI-DR-4 doktorský
obor DVI4 , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program VTI-DR-4 doktorský
obor DVI4 , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Projekce, opakování, homogenní souřadnice, příklad konstrukce projekce, projekce bodů, úseček, trojúhelníků, dalšch objektů
- Rastrování, obecné principy, odvození postupů rastrování pro úsečky, kružnice, elipsy
- Radiometrie, Barvy, fyzikální podstata barev, barevné modely užívané v grafice, pořizování a zobrazování barevného obrazu
- Geometrická algebra - úvod, základní principy, objekty a operace, příklady použití a přehled výhod/nevýhod
- Výpočetní holografie
Rozpis témat (příklad):
- Úvod do předmětu, stručné zhodnocení a "zmapování znalostí" uchazečů, upřesnění témat přednášek
- Projekce, opakování, homogenní souřadnice, příklad konstrukce projekce, projekce bodů, úseček, trojúhelníků, dalšch objektů
- Rastrování, obecné principy, odvození postupů rastrování pro úsečky, kružnice, elipsy
- Barvy, fyzikální podstata barev, barevné modely užívané v grafice, pořizování a zobrazování barevného obrazu
- Geometrická algebra - úvod, základní principy, objekty a operace, příklady použití a přehled výhod/nevýhod
- Viditelnost, možnosti zjišťování viditelnosti, reprezentace scény a omezení reprezentace, holografie
- Realistický rendering, rendering pohybu, další aspekty realistického a real-time zobrazování.
V další části semestru je výuka vedena formou seminářů, kdy studenti přednesou prezentaci na dané téma a k tomuto tématu je vedena diskuse.
Konzultace v kombinovaném studiu
Vyučující / Lektor