Detail předmětu

Seminář ke státní závěrečné zkoušce 1

FaVU-CPZZ-IAk. rok: 2021/2022

První z trojice seminářů sloužících studentům jako opora při přípravě na teoretickou část magisterské státní závěrečné zkoušky. Obsah tohoto semináře se opírá o doporučenou studijní literaturu k tematickým okruhům státní závěrečné zkoušky. Studenti během semestru pracují s pěti vybranými texty - ke každému textu zpracují konspekt, kterým jim následně slouží jako opora pro kritickou diskuzi o textu během semináře.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Výsledky učení předmětu

Studenti se podrobněji seznámí s vybranou studijní literaturou, a získají tak základ pro individuální přípravu na státní závěrečnou zkoušku. Psaním konspektů posílí studenti schopnost parafrázovat odborné texty - vystihnout jejich argumentační jádro, oddělit závažné od méně důležitých informací. Během seminářů studenti prohloubí svou schopnost kritické diskuze o tématech souvisejících se zaměřením studia.

Prerekvizity

Dobrá orientace v dějinách moderního a současného umění, schopnost kritické práce s textem.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Tento kurz se opírá o metodu aktivního učení, v němž studenti vystupují z pasivní role příjemců obsahu. Role vyučujících je koordinační (rozdělování úkolů), ale samozřejmě také odborná – korigují případné nedostatky v konspekech a řídí diskuze během seminářů.

Způsob a kritéria hodnocení

K udělení zápočtu je potřeba splnit tyto podmínky: odevzdat konspekty (v požadované délce a kvalitě) k všem pěti vybraným textům; zúčastnit se alespoň čtyř seminářů.

Osnovy výuky

Na začátku semestru jsou studentky a studenti rozděleni do dvou seminárních skupin. V těchto skupinách pak pracují pod vedením vyučujících s pěti texty z doporučené studijní literatury ke státní závěrečné zkoušce. Každý text musí studenti nejprve zpracovat formou krátkého konspektu, který musí odevzdat před termínem semináře věnovanému danému textu. Výběr textů a termíny seminářů pro jednotlivé skupiny jsou oznámeny na začátku semestru.

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými texty doporučené literatury ke státní závěrečné zkoušce a zároveň při práci s těmito texty rozvinout a upevnit důležité kompetence - schopnost věcně parafrázovat obsah odborného textu a schopnost vést o něm kritickou diskusi.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Povinná účast - tolerována je 1 neomluvená absence na semináři.

Základní literatura

Denis CIPORANOV –Tomáš KULKA (eds.), Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století, Červený Kostelec: Mervart, 2010. (CS)
Fredric JAMESON, Postmodernismus neboli Kulturní logika pozdního kapitalismu, Praha: Rybka Publishers, 2016. (CS)
Hal FOSTER, „Co je nového na neoavantgardě?“, Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, roč. 4, 2010, č. 8, s. 58–84. (CS)
Helena BENDOVÁ – Matěj STRNAD (eds.), Společenské vědy a audiovize, Praha: NAMU, 2014. (CS)
Jean-François LYOTARD, O postmodernismu (Postmoderno vysvětlované dětem; Postmoderní situace), Praha: Filosofický ústav AVČR 1993. (CS)
Marita STURKEN – Lisa CARTWRIGHT, Studia vizuální kultury, Praha: Portál, 2009. (CS)
Martina PACHMANOVÁ (ed.), Neviditelná žena. Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě, Praha: One Woman Press, 2002. (CS)
Paul O’NEILL, The Culture of Curating and the Curating of Culture(s), The MIT Press, 2012. (CS)
Pavel BARŠA, Panství člověka a touha ženy: feminismus mezi psychoanalýzou a poststrukturalismem, Praha: Sociologické nakladatelství, 2002. (CS)
Pavel ZAHRÁDKA (ed.), Estetika na přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky, Brno: Barrister & Principal, 2010. (CS)
Yve-Alain BOIS – Benjamin Buchloh – Hal FOSTER – Rosalind KRAUSSOVÁ, Umění po roce 1900, Praha: Slovart, 2007. (CS)

Doporučená literatura

Anour ABDEL–MALEK – Chinua ACHEBE – Aimé CÉSAIRE – Achille MBEMBE – Edward W. SAID – Ngũgĩ WA THIONGʼO, Postkoloniální myšlení II, Praha: tranzit.cz, 2011. (CS)
Bojana PEJIĆ (ed.), Gender check: A reader. Art and Theory in Eastern Europe. Kolín nad Rýnem: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2010. (EN)
Claire BISHOP, Installation Art, London: Tate Publishing, 2011. (EN)
David KORECKÝ (ed.), Médium kurátor: role kurátora v současném českém umění, Praha: Agite/Fra, 2009. (CS)
Hans Ulrich OBRIST, Stručná historie kurátorství, Kutná Hora: Galerie Středočeského kraje, 2012. (CS)
Jakub STEJSKAL, „Umění, ideologie a estetika“, in: Pavel ZAHRÁDKA (ed.), Estetika na přelomu milénia, Brno: Barrister & Principal, 2010. (CS)
Josef FULKA, Psychoanalýza a francouzské myšlení, Praha: Herrmann & synové, 2008 (část I). (CS)
Karel CÍSAŘ (ed.), Sochy v ulicích III. Stav věcí, Brno: Dům umění města Brna, 2012. (CS)
Karsten SCHUBERT, The Curator’s Egg, Londýn: Ridinghouse, 2009. (EN)
Marta FILIPOVÁ – Matthew RAMPLEY (eds.), Možnosti vizuálních studií: obrazy, texty, interpretace, Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Seminář dějin umění, 2007. (CS)
Nicolas MIRZOEFF, Úvod do vizuální kultury, Praha: Academia, 2012. (CS)
Rosalind KRAUSS, „Sochařství v rozšířeném poli“, in: Karel CÍSAŘ (ed.), Sochy v ulicích III. Sochy v ulicích, Brno: Dům umění města Brna, 2012, s. 130–143. (CS)
Wolfgang WELSCH, Naše postmoderní moderna, Praha: Zvon, 1994. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM magisterský navazující

    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, povinný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor