Detail předmětu

Úvod do kulturní a sociální antropologie

FaVU-UDKSAAk. rok: 2021/2022

Kurz je koncipován jako cyklus na sebe navazujících přednášek. V rámci jednotlivých hodin se studenti seznámí s prací významných osobností oboru, klíčovými texty a příklady antropologických výzkumů. Každá přednáška bude tematizovat vztah mezi uměním a antropologií v rámci diachronního schématu napříč časem a místy pomocí příkladů konkrétních projektů, děl a relevantních textů. Část výkladu bude věnována objasnění historické role antropologických institucí ve vztahu k formování kolektivních identit a k politické praxi. Součástí kurzu bude i přednáška přizvaného hosta z oblasti antropologie. Důležitá bude reflexe témat ze strany studentů formou diskuzí, esejů, respektive vlastních projektů.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Výsledky učení předmětu

Absolvování kurzu by mělo studentům pomoci orientovat se v mnohavrstvém prostředí současné globální umělecké teorie i praxe prostoupené odkazy na sféru antropologie. Kurz posílí jejich schopnost interdisciplinárního myšlení, reflexi akademických textů a rozšíří obzor pro inspiraci v jejich vlastní tvorbě.

Prerekvizity

Předchozí zkušenost s oblastí kulturní a sociální antropologie není nutná.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Teoretické přednášky, analýza textů a děl, diskuze a praktické ukázky.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro absolvování předmětu jsou stanoveny následující podmínky:
- aktivní účast ve výuce (2 povolené neomluvené absence) nebo předložení úkolu vypracovaného na základě alternativního zadání po dohodě s vyučujícím
- odevzdání zadaného úkolu
- absolvování závěrečného testu

Osnovy výuky

1. Úvod – antropologický obrat – reflexe oboru v současné umělecké teorii a praxi.
2. Pozice antropologie ve společnosti a mezi vědními obory – úvod do metodologie (etnografie, zúčastněné pozorování, různost forem výzkumu, textualita a vizuální záznam).
3. Ti Druzí – kořeny oboru v dějinách evropského myšlení – od Tacita k turismu (rasa, orientalismus, exotismus, břemeno bílého muže, indigenní agenda).
4. Základy oboru: kolonialismus a globální proměny v 19. století.
5. Duch romantismu – vernakulární, nízké a primitivní v antropologii i umění (Kant versus Herder).
6. Kultura proti přírodě – od zkoumání lidských kořenů po posthumanismus (Darwin, Marx, Tim Ingold a morální zvíře).
7. Franzd Boas a antropologie v USA (od kulturních vzorců po kulturní ekologii).
8. Sociologický obrat – antropologie mezi Francií a Británií (od Durkheima po Cambridge Analytica).
9. Jazyk a strukturální antropologie – stoletím Clauda Léviho-Strausse k novým mýtům.
10. Antropologie mysli – od Freudových tabu po „Century of Self“.
11. Tělo a moc – biologie, gender, sexualita a identita – postkoloniální a kritická teorie.

Zápočtový týden – závěrečná hodina: Studenti předloží praktický úkol dle zadání formulovaného v první třetině kurzu. Nad každým projektem proběhne diskuze s vyučujícím.

Učební cíle

Cílem kurzu je nabídnout studentům základní orientaci v klíčových pojmech, konceptech a teoriích sociální a kulturní antropologie. Představí ji v souvislosti širšího vývoje evropského myšlení jako interdisciplinární pole, které způsobilo obrat v teorii sociálních a humanitních věd a jehož vliv kontinuálně narůstá i v umění. Nepůjde přitom o tradiční formu chronologické prezentace oborových dějin, ale o tematizaci zásadních okruhů antropologického myšlení. V rámci kurzu se bude posilovat schopnost studentů pracovat s odbornými texty i vizuálními materiály. Dalším z cílů je srozumitelně nastínit odbornou metodologii, její význam a souvztažnost s uměleckým výzkumem. Důraz bude kladen na pochopení tvůrčích impulzů vyvěrajících z oborové kritiky, postkoloniálního myšlení a aplikovaných forem antropologie. Není přitom záměrem, aby studenti rigidně přijali antropologický diskurz, metodu a paradigma za závazné postuláty a snažili se suplovat práci antropologů, nýbrž poukázat na možnosti mezioborové spolupráce a tvůrčí inspirace na pomezí vědy a umění.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Výuka probíhá v učebnách KTDU FaVU VUT v hodinách určených rozvrhem. Minimální účast je 85 %. Nahrazování zameškané výuky probíhá po dohodě s pedagogem ve formě alternativních zadání.

Základní literatura

Geertz, Clifford. Interpretace kultur. Praha: Slon, 2000. ISBN 80-85850-89-3 (CS)
Soukup, Václav. Dějiny antropologie. Praha: Karolinum, 2004, ISBN 80-246-0337-3 (CS)

Doporučená literatura

Benedictová, Ruth. Kulturní vzorce. 1. vydání, Praha: Argo, 1999. ISBN 80-7203-212-7 (CS)
Budil, Ivo. T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. 4. vydání. Praha: Triton, 2003, ISBN 80-7254-321-0 (CS)
Davies, Merryl Wyn a Piero: Kulturní antropologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 9788071787785 (CS)
Douglas, Mary. Čistota a nebezpečí. Analýza konceptu znečištění a tabu. Praha: Malvern, 2014. ISBN: 978-80-87580-91-2 (CS)
Eriksen, Thomas Hylland. Úvod do sociální a kulturní antropologie. 1. vydání. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-465-6 (CS)
Ferraro, Gary. Cultural Anthropology: An Applied Perspective. 4. vydání Belmont: Wadsworth, 2015. ISBN 978-1285738505 (EN)
Lévi-Strauss, Claude: Myšlení přírodních národů. Praha: Dauphin, 2000, ISBN 80-901842-9-4 (CS)
Ortner, Sherry B. Anthropology and social theory : culture, power, and the acting subject. Durham: Duke University Press, 2006. ISBN 0822338645. (EN)
Rabinow, Paul. Anthropos today : reflections on modern equipment. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 2003. ISBN 0691115664. (EN)
Rapport, Nigel a Overing, Joanna. Social and cultural anthropology : the key concepts. 1st pub. London: Routledge, 2000. ISBN 0415181569. (EN)
Sarah Pink – László Kurti – Ana Isabel Alfonso (eds.). Working Images. Visual Research and representation in Ethnography, Routlege, 2004. ISBN 978-0415306546. (EN)
Tim Ingold, Gísli Pálsson (eds.), Biosocial Becomings: Integrating Social and Biological Anthropology. Cambridge University Press, 2013, ISBN 978-1107025639 (EN)
Tim Ingold: Perception of environment, London: Routledge, 1. vydání, 2000, ISBN 041522831X (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor