Detail předmětu

Počítačové programování 2

FEKT-BPC-PP2Ak. rok: 2021/2022

Algoritmy v MATLABu. Úvod do jazyka Python. Základní datové typy a příkazy. Algoritmy v jazyce Python: přepis vybraných rutin z MATLABu. Pokročilé datové typy (množiny, kolekce). Vytváření a volání funkcí. Lokální a rekurzivní funkce, řídicí struktury a funkce. Moduly a balíčky. Práce se soubory. Objektově orientované programování. Grafické uživatelské rozhraní. Příklady aplikací.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Získání základních programovacích návyků a schopnosti algoritmizace. Pochopení základních vlastností a struktur jazyka Python.

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni středoškolského studia.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocená počítačová cvičení: 10 x 4 = 40 bodů. Testy během semestru: 3 x 5 = 15 bodů. Individuální projekt v jazyce Python: 45 bodů.

Osnovy výuky

01. Algoritmy v MATLABu I. Třídění, hledání extrému, nulového bodu, numerická integrace.
02. Algoritmy v MATLABu II. Maticové operace, inverze, výpočet determinantu.
03. Úvod do jazyka Python. Základní datové typy a příkazy.
04. Algoritmy v jazyce Python I. Přepis vybraných rutin z MATLABu.
05. TEST I. Pokročilé datové typy (množiny, kolekce). Vytváření a volání funkcí.
06. Lokální a rekurzivní funkce, řídicí struktury a funkce.
07. Individuální projekt. Zadání, Diskuse a příklady řešení.
08. Algoritmy v jazyce Python II. Konvoluce, FIR filtrace, výpočet spektra
09. TEST II. Moduly a balíčky.
10. Práce se soubory.
11. Objektově orientované programování.
12. Grafické uživatelské rozhraní.
13. TEST III. Příklady aplikací. Odevzdání projektu.

Učební cíle

Naučit studenty základním programovacím návykům a algoritmizaci. Vysvětlit základní vlastnosti a struktury jazyka Python a jeho využití.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

BEAZLEY, D., JONES B.K. Python Cookbook, 3/E. Sebastopol (Canada): O’ Reilly Media, 2013. ISBN: 978-1-449-34037-7 (CS)
LUTZ, M. Learning Python, 5/E. Sebastopol (Canada): O’ Reilly Media, 2013. ISBN: 978-1-449-35573-9 (CS)

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BPC-EKT bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Algoritmizace (rozšíření základních poznatků z předchozího semestru). Definice úlohy, definice vstupů/výstupů, zápis algoritmu v metajazyku, přepis do programovacího jazyka.
2. Úvod do jazyka C. Základní typy proměnných, odvozené typy, konstanty, pole.
3. Výrazy, aritmetické konverze, aritmetické operátory, operátory posuvů, relační operátory, logické operátory, bitové operátory, přiřazovací operátory, priorita operátorů.
4. Řetězce a jejich operátory, knihovní funkce, standardní knihovna string.h.
5. Příkazy, složený příkaz, příkazy pro větvení, cykly a přenos řízení. Vývojový diagram.
6. Funkce. Deklarace funkce, metody volání funkcí, ošetření událostí, rekurze funkcí.
7. Pokročilé datové typy. Unie, výčtový typ, dynamické proměnné, ukazatel.
8. Objekty. Lexikální elementy, konstanty a řetězce, třídy objektů, typy objektů.
9. Uživatelské rozhraní Microsoft Visual C++ Studio. Grafické komponenty.
10. Algoritmy I. Vyhledání maxima a minima, třídění.
11. Algoritmy II. Práce s poli, maticové výpočty.
12. Algoritmy III. Práce se soubory ve Windows.
13. Algoritmy IV. Databázové systémy. Záznamy, třídění, vyhledávání, statistiky. Propojení databází.

Cvičení na počítači

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Algoritmizace (rozšíření základních poznatků z předchozího semestru). Definice úlohy, definice vstupů/výstupů, zápis algoritmu v metajazyku, přepis do programovacího jazyka.
2. Úvod do jazyka C. Základní typy proměnných, odvozené typy, konstanty, pole.
3. Výrazy, aritmetické konverze, aritmetické operátory, operátory posuvů, relační operátory, logické operátory, bitové operátory, přiřazovací operátory, priorita operátorů.
4. Řetězce a jejich operátory, knihovní funkce, standardní knihovna string.h.
5. Příkazy, složený příkaz, příkazy pro větvení, cykly a přenos řízení. Vývojový diagram.
6. Funkce. Deklarace funkce, metody volání funkcí, ošetření událostí, rekurze funkcí.
7. Pokročilé datové typy. Unie, výčtový typ, dynamické proměnné, ukazatel.
8. Objekty. Lexikální elementy, konstanty a řetězce, třídy objektů, typy objektů.
9. Uživatelské rozhraní Microsoft Visual C++ Studio. Grafické komponenty.
10. Algoritmy I. Vyhledání maxima a minima, třídění.
11. Algoritmy II. Práce s poli, maticové výpočty.
12. Algoritmy III. Práce se soubory ve Windows.
13. Algoritmy IV. Databázové systémy. Záznamy, třídění, vyhledávání, statistiky. Propojení databází.

Elearning