Detail předmětu
Kultura projevu a tvorba textů
FEKT-XPC-KPTAk. rok: 2021/2022
Kurz nabízí teoretické seznámení se zásadami efektivní společenské komunikace a prezentace, zájemcům z řad studentů poskytne i praktické informace z oblasti tvorby učebních textů.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
2.Komunikační modely
3.Složky komunikace
4.Řešení typových pedagogických situací
5.Model asertivních dovedností
6.Vyrovnání se s kritikou a asertivní výchovné působení
7.Základy verbálního projevu s psychologického hlediska
8.Význam hlasu a sluchu v rétorice
9.Osobnost řečníka
10.Příprava přednášky, diskusního příspěvku, referátu, koreferátu
11.Text jako složka pedagogické komunikace
12.Teoretické problémy srozumitelného textu
13.Strategie utváření srozumitelného textu
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Khelerová V.: Komunikační dovednosti manažera. Praha, Grada 1995.
Lewis, D.: Tajná řeč těla. Praha, Victoria Publishing 1993.
Pease, L.: Řeč těla. Praha , Portál 2005.
Špačková, A.: Moderní rétorika. Praha, Grada Publishing, 2003.
Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha, Portál 2000.
Doporučená literatura
Cmíralová, J.: Učte se mluvit. Brno, naklaDATELství 1992.
Dohalská, M. a kol.: Mluvím, mluvíš, mluvíme – kapitoly z moderní rétoriky. Praha, Horizont 1985.
Guth-Jarkovský, J.: Společenský katechismus. Praha, Československý spisovatel 1992.
Kohout, J.: Rétorika – Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha, Management Press 1995.
Machálek, J.: Společenské chování. Petrklíč, Praha 2000.
Morris, D.: Body Talk., Praha, Ivo Železný 1999.
Novák, T., Capponi, V.: Asertivně do života. Praha, Grada Publishing, 2004.
Praško, J., Prašková, H.: Asertiviotu proti stresu. Praha, Grada Publishing, 1996.
Sampsonová, E.: Jak si vytvořit působivý image. Managment Press, Praha 1996.
Smejkal, V.: Lexikon společenského chování pro úspěšné managery a podnikatele. Praha, Grada Publishing 1993, 2002.
Spillaneová, M.: Image muže. Praha, Ikar 1995.
Wieke, T.: Rétorika v praxi, Praha REBO Productions, 2005.
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BKC-EKT bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program BKC-MET bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program BKC-SEE bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program BKC-TLI bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program BPC-AMT bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program BPC-AUD bakalářský
specializace AUDB-TECH , 0 ročník, letní semestr, volitelný
specializace AUDB-ZVUK , 0 ročník, letní semestr, volitelný - Program BPC-BTB bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program BPC-EKT bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program BPC-IBE bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program BPC-MET bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program BPC-SEE bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program BPC-TLI bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MKC-EVM magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-AUD magisterský navazující
specializace AUDM-TECH , 0 ročník, letní semestr, volitelný
specializace AUDM-ZVUK , 0 ročník, letní semestr, volitelný - Program MPC-BIO magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-BTB magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-EEN magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-EKT magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-EVM magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-IBE magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-KAM magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-MEL magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-SVE magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-TIT magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program AJEI-H bakalářský
obor H-AEI , 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MKC-EEN magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MKC-EKT magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MKC-TIT magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
- Program MPC-EAK magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Komunikační modely
Složky komunikace
Řešení typových pedagogických situací
Model asertivních dovedností
Vyrovnání se s kritikou a asertivní výchovné působení
Základy verbálního projevu s psychologického hlediska
Význam hlasu a sluchu v rétorice
Osobnost řečníka
Příprava přednášky, diskusního příspěvku, referátu, koreferátu
Text jako složka pedagogické komunikace
Teoretické problémy srozumitelného textu
Strategie utváření srozumitelného textu
Cvičení odborného základu
Vyučující / Lektor
Osnova
Trénink strategií směřujících ke zvýšení srozumitelnosti
Trénink v didaktické transformaci různých typů existujících textů
Trénink samostatné tvorby lehce srozumitelných textů a jejich posouzení
Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.
Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.
Elearning