Detail předmětu

Týmový semestrální projekt -S3

FCH-MC_TSP_PAk. rok: 2021/2022

Obsahem praktického předmětu je teoretická i praktická výuka způsobu práce v odborném týmu v rámci týmového řešení konkrétního problému z oblasti chemie přírodních látek v širším kontextu. Na základě zaměření laboratoří ÚCHPBT i FCH budou navržena témata, k jejichž řešení se studenti přihlásí podle zájmu o konkrétní problematiku a vytvoří malé týmy. Na základě získaných poznatků z oblasti týmové práce a řízení lidských zdrojů si studenti rozdělí role a v rámci týmu budou řešit zadaný problém. Zpracují záměr, metodiku, stanoví si cíle a realizují experimentální blok. Vypracují souhrnnou závěrečnou zprávu, která bude podrobena oponentuře a jejíž výstupy studenti představí v rámci prezentace průběhu řešení a výstupů projektu. Předmět je přípravou na následující řešení individuálních projektů v rámci diplomových prací, kdy se studenti musí zařadit do existujících výzkumných týmů a plnit přidělenou roli.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Výsledky učení předmětu

Studenti si prakticky osvojí pravidla práce v odborném týmuv rámci týmového řešení konkrétního problému z oblasti chemie přírodních látek. Na základě získaných poznatků z oblasti týmové práce a řízení lidských zdrojů si studenti vytvoří malé týmy podle zájmu o konkrétní problematiku, rozdělí si role a v rámci týmu budou řešit zadaný problém teoreticky i experimentálně. Naučí se pravidla zpracování závěrečné souhrnné zprávy a připraví se na oponenturu. V rámci prezentace průběhu řešení a výstupů projektu získají nové prezentační dovednosti. Předmět je přípravou na následující řešení individuálních projektů v rámci diplomových prací, kdy se studenti musí zařadit do existujících výzkumných týmů a plnit přidělenou roli.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka předmětu je realizována formou: Seminář - 2 vyučovací hodiny týdně. Vyučujícím a studentům je k dispozici e-learningový systém LMS Moodle.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet bude získán po předložení a kontrole souhrnné zprávy a prezentaci výsledků projektu. Podmínkou je aktivní účast na seminářích.

Osnovy výuky

Obsahem praktického předmětu je teoretická i praktická výuka způsobu práce v odborném týmu v rámci týmového řešení konkrétního problému z oblasti chemie přírodních látek v širším kontextu. Na základě zaměření laboratoří ÚCHPBT i FCH budou navržena témata, k jejichž řešení se studenti přihlásí podle zájmu o konkrétní problematiku a vytvoří malé týmy. Na základě získaných poznatků z oblasti týmové práce a řízení lidských zdrojů si studenti rozdělí role a v rámci týmu budou řešit zadaný problém. Zpracují záměr, metodiku, stanoví si cíle a realizují experimentální blok. Vypracují souhrnnou závěrečnou zprávu, která bude podrobena oponentuře a jejíž výstupy studenti představí v rámci prezentace průběhu řešení a výstupů projektu. Předmět je přípravou na následující řešení individuálních projektů v rámci diplomových prací, kdy se studenti musí zařadit do existujících výzkumných týmů a plnit přidělenou roli.

1.týden: Úvod do výuky, projektové řízení, týmová práce. Rozdělení studentů do týmů (po 4-5 členech), výběr témat a supervizorů.

Témata:
Technologické zpracování a charakterizace složení vybraných typů mikrobiální biomasy.
Vliv surovin a vybraných technologických postupů na kvalitu kvasného produktu.
Vliv stresových faktorů na fermentační produkci zásobních polymerů u bakterií.
Technologická úprava biomasy a stanovení beta-glukanů u kvasinek rodu Saccharomyces.
Využití autotrofních organismů k produkci mikrobiálních metabolitů.
Technologická příprava a analýza složení biomasy zelených řas rodu Chlorella .
Změny obsahu kofeinu v různých typech bylinných čajů podle technologie zpracování.
Analýza obsahu antioxidantů a imunologicky aktivních látek typu glukanů v rostlinných materiálech
Enkapsulace aktivních složek pro využití v přípravcích pro dětskou výživu

Téma z praxe 1: Vývoj kombinovaných preparátů s obsahem prebiotik a probiotik (Pharmacutical Biotechnology, s.r.o.).
Téma z praxe 2: Optimalizace produkce vitaminů a provitaminů u karotenogenních kvasinek (Algae Pharm, s.r.o)

2.-9. týden: Zpracování projektového zadání - teoretický i praktický blok; kontrolní dny v jednotlivých týmech.

10.-13. týden: Prezentace výsledků jednotlivých týmů (1 seminář = 3 týmy), diskuse, oponentura závěrečné zprávy.

Učební cíle

Cílem předmětu je uvést základy projektového řízení a týmového řešení konkrétního problému z oblasti potravinářské chemie v širším kontextu. Témata budou volena s ohledem na aktuální trendy oboru Chemie přírodních látek a na nosná výzkumná témata pracoviště. Studenti vytvoří malé týmy, rozdělí si role a v rámci týmu budou řešit zadaný problém z některé z oblastí výzkumu nebo odborné praxe včetně experimentální části. Zpracují projekt, rozdělí si role v týmu, vyřeší zadání a zpracují finanční rozvahu. Výsledkem bude oponovaná souhrnná zpráva a prezentace průběhu řešení a výstupů projektu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Výuka formou seminářů je povinná a bude kontrolovaná.

Doporučená literatura

S.P. Turbek, T.M. Chock, K. Donahue, C.A. Havrilla, A.M. Oliverio, et al, The Bulletin of the Ecological Society of America 97(4), 2016, 417-426, https://doi.org/10.1002/bes2.1258 (CS)

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program NPCP_CHTPO magisterský navazující

    specializace PCH , 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    specializace CHPL , 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

  • Program NKCP_CHTPO magisterský navazující

    specializace PCH , 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    specializace CHPL , 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    specializace BCH , 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

  • Program NPCP_CHPL magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
  • Program NKCP_CHPL magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Konzultace v kombinovaném studiu

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Elearning