Detail předmětu

Technologické podnikání

FP-StpPAk. rok: 2021/2022

Předmět technologické podnikání je ideální pro studenty se základními poznatky z oblasti vědy, techniky, inženýrství nebo matematiky, kteří chtějí získat potřebné podnikatelské obchodní a inovační dovednosti k rozvoji úspěšných podniků, kde hraje klíčovou roli technologie.

Během studia budou studenti rozvíjet kreativní myšlení, schopnost iniciovat inovace produktů, procesů a hodnot a rozvíjet strategie rozšiřování trhů. Předmět prohlubuje podnikatelské znalosti a dovednosti studentů a poskytuje tak lepší předpoklady pro jejich budoucí uplatnění v praxi.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Účelem tohoto modulu je poskytnout příležitost a usnadnit studentům aplikovat znalosti získané během studia v řešení technologického projektu a dále je pak uplatnit v praxi. Oblast použití znalostí se liší ve vztahu k tématu, nicméně obvykle se jedná o projekt směřující k analýze a řešení konkrétního technologického problému ve vybraném podniku.
K úspěšnému zakončení tohoto předmětu se od studenta očekává, že:
• aktivně se zapojuje do řešení technologického projektu,
• hromadí relevantní informace pro účely analýzy ve zvoleném oboru,
• analyzuje a hodnotí získané informace kriticky a zpracuje několik alternativ řešení,
• současné předložení alternativ řešení.

Prerekvizity

Předmět vyžaduje následující znalosti, dovednosti a kompetence:
Znalosti: v oblasti technologií se předpokládá základní přehled o strojírenství, elektrotechnice a elektronice. Dále základní znalosti a dovednosti z IT a programování, jako je programování a příprava dat pro 3D tisk. Pro zpracování projektu a prezentaci se předpokládají znalosti znalost práce s programy MS Office jako MS Word, Excel a Power Point.
Dovednosti: schopnost komunikovat se studenty a zástupce podniku, shromažďovat data a zpracovávat je. Schopnost obhájit výsledky projektu.
Kompetence: práce na konkrétním problému.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Tento předmět obsahuje malou část předběžných konzultací s přednášejícím a cvičící a znalost podnikového prostředí. Bude to praktický výukový proces zaměřený na zpracování skutečného technologického problému. Po absolvování tohoto předmětu získají studenti zkušenosti v oblasti podnikové praxe.

Způsob a kritéria hodnocení

Vypracování písemného týmového projektu
Konečné hodnocení technologického projektu je založeno na kvalitě kritické analýzy problému. Dále pak na návrhu řešení problému. Celkový počet bodů, který může student získat je 50 bodů, které je rozděleno dle kvalitativních kritérií hodnocení takto:
• 40 bodů – analýza technologického problému, návrhy na jeho řešení a ev. Zpracování výsledného produktu (maketa, či prototyp).
• 10 bodů – zpracování projektu v písemné podobě (semestrální práce).
Student musí z technologického projektu získat alespoň 20 bodů.
PÍSEMNÝ TEST
Písemný test bude sestaven z okruhu odpřednášených témat. Témata jsou obsahově postavena na slajdech z přednášek. Student musí písemně vypracovat pět otevřených otázek, které jsou hodnoceny celkem 50 body (5 x 10) a které jsou vybrány z daného okruhu témat s časem vypracování 60 minut. Písemný test hodnotí přednášející.
Z písemného testu musí student získat minimálně 50 % bodů (tzn. 26 bodů). Pokud student v prvním termínu nezíská alespoň zmíněných 50 % bodů, má možnost psát se přihlásit na opravný písemný test. Písemný test je povinnou součástí pro udělení závěrečné klasifikace. Termíny na písemnou část budou zveřejněny v fakultním IS.
CELKOVÉ BODOVÉ HODNOCENÍ
1) Technologický projekt – 0-50 bodů.
2) Písemný test – 0-50 bodů (je potřeba získat alespoň 50 % tzn. min. 26 bodů).
Celkové hodnocení:
A – 91-100 bodů
B – 80 - 90 bodů
C – 68 - 79 bodů
D – 57 - 67 bodů
E – 46 - 56 bodů
F – méně než 45 bodů
Důvody k neudělení závěrečné klasifikace!!!
• neodprezentování technologického projektu,
• neodevzdání technologického projektu v termínu,
• získání méně než 45 bodů,

Osnovy výuky

Technologické podnikatelství: trendy, příležitosti, výzvy. 5 pilířů technologického podnikatelství.
Technologičtí podnikatelé: vize, orientace na příležitosti, předvídavost, orientace na spolupráci, podnikatelská sebe-účinnost. Schopnosti (kompetence): dynamické kompetence, kompetenční zlepšení, technologické kompetence, kreativita.
Vznik příležitostí a evoluce: objev, znalosti, nesouvislost, odvážné inovace, disruptivní inovace. Získávání znalostí: znalosti, otevřené inovace, sítě, aliance. Proces generování nápadů.
Rozvoj trhů, produktů a služeb: koncept novosti, technologie rozrušení – disruptivní strategie, Koncept štíhlosti –štíhlý a inovativní podnik.
Podnikatelské entity a rozvoj a implementace technologického podnikatelského plánu: podnikatelské entity, smysl a části podnikatelského plánu.
Růst a výstup z technologického podnikání: model růstu, exitové strategie (následnictví, převzetí, fúze, kótování na burze).
Nově vznikající budoucnost: globální oteplování a energie, klimatické změny, zdravotní péče, roboti, umělá inteligence, internet věcí.
Internacionalizace podniků: JV
Znalostní management: data, informace znalosti, intelektuální kapitál

Učební cíle

Cílem tohoto předmětu je podat studentům znalosti a dovednosti z technologického podnikání, aby byli schopni vypracování a prezentace projektu technologické inovace.

Studenti by měli týmově vyřešit buď praktický problém ve vybraném podniku anebo řešit problém na základě vlastního výběru.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Přednášky předmětu jsou nepovinné. Účast na cvičeních je povinná. Taktéž je povinná účast na zpracování projektu.

Základní literatura

DUENING, T.N., HISRICH, R.D. and M. A. LECHTER. Technology Entrepreneurship. 2nd Edition. London: Elsevier. 2015. 370 pp. ISBN 978-0-12-420175-0. (EN)
CHASTON, Ian. Technological Entrepreneurship. Technology–Driven vs. Market Driven Innovation. 1st. edition. Cham Switzerland: Palgrave Macmillan. 2017. 299 pp. ISBN 978-3-319-45849-6. (EN)
JUROVÁ, Marie. a kol., 2016. Výrobní a logistické procesy v podnikání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5717-9. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-SRP magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

  • Program RRTES_P magisterský navazující

    specializace RRES , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Technologické podnikatelství: trendy, příležitosti, výzvy. 5 pilířů technologického podnikatelství.
Technologičtí podnikatelé: vize, orientace na příležitosti, předvídavost, orientace na spolupráci, podnikatelská sebe-účinnost. Schopnosti (kompetence): dynamické kompetence, kompetenční zlepšení, technologické kompetence, kreativita.
Vznik příležitostí a evoluce: objev, znalosti, nesouvislost, odvážné inovace, disruptivní inovace. Získávání znalostí: znalosti, otevřené inovace, sítě, aliance. Proces generování nápadů.
Rozvoj trhů, produktů a služeb: koncept novosti, technologie rozrušení – disruptivní strategie, Koncept štíhlosti –štíhlý a inovativní podnik.
Podnikatelské entity a rozvoj a implementace technologického podnikatelského plánu: podnikatelské entity, smysl a části podnikatelského plánu.
Růst a výstup z technologického podnikání: model růstu, exitové strategie (následnictví, převzetí, fúze, kótování na burze).
Nově vznikající budoucnost: globální oteplování a energie, klimatické změny, zdravotní péče, roboti, umělá inteligence, internet věcí.
Internacionalizace podniků: JV
Znalostní management: data, informace znalosti, intelektuální kapitál

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Hledání námětů pro inovace v technologickém prostoru.
2. Hodnocení námětů. Stanovení konkurenční výhody ve vztahu k situaci na trhu.
3. Analýza trhu.
4. Stanovení konkurenční výhody inovace ve vztahu k situaci na trhu.
5. Změna podnikatelského modelu, finanční thodnocení. Finanční zhodnocení, strategie vstupu na trh.
6. Ŕízení procesu v podniku.
7. Realizace projektu ve vybraném podniku, příp. v JIC
8. Realizace projektu ve vybraném podniku, příp. v JIC
9. Školení v JIC, realizace projektu ve vybraném podniku, příp. v JIC
10. Realizace projektu ve vybraném podniku, příp. v JIC
11. Týmová prezentace projektů.
12. Týmová prezentace projektů.
13. Týmová prezentace projektů.