Detail předmětu
Rating a oceňování podniku
FP-FropPAk. rok: 2021/2022
Předmět je zaměřen na následující oblasti:
• Rating a jeho právní úprava, trendy ve vývoji
• Metody určování hodnoty podniku
• Strategická analýza podniku pro účely stanovení hodnoty podniku
• Identifikace generátorů hodnoty
• Praktická aplikace výnosových metod oceňování podniků
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Dovednosti: Na základě strategické analýzy, včetně finanční analýzy, studenti dovedou kvantifikovat generátory hodnoty a stanovit předběžné ocenění podniku. Dovedou doporučit vhodnou metodu ke stanovení hodnoty podniku a zjednodušeným způsobem stanovit hodnotu podniku. Dokážou diskutovat předpoklady platnosti stanoveného ocenění.
Způsobilosti: Studenti jsou způsobilí aplikovat metody vedoucí k určení hodnoty podniku, určit hodnotu podniku, jakož i identifikovat faktory, které zvyšují hodnotu podniku, případně ji ohrožují. Jsou schopni modelovat dopady strategických rozhodnutí do hodnoty podniku.
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Studenti získají na základě vypracování seminární práce zaměřené na ocenění podniku odpovídající kvality.
Studenti budou hodnoceny na základě zpracování samostatné práce zaměřené na ocenění podniku a ověření teoretických znalostí. Ve výsledném hodnocení předmětu má hodnocení úrovně zpracované práce 60% podíl, přičemž je přijatelná práce, která splňuje zadání minimálně na 50 %.
Studenti studující dle ISP mají stejné podmínky pro získání zápočtu a hodnocení předmětu.
Osnovy výuky
- Investiční a obchodní rating. Ratingové společnosti.
- Testování predikční schopnosti finančně-poměrových ukazatelů. Modely hodnocení bonity podniku
- Metodický postup určování ratingu a hodnoty podniku.
- Metody určování hodnoty podniku
- Strategická analýza pro účely určování hodnoty podniku.
- Finanční plán pro účely určování hodnoty podniku.
- Diskontní sazba pro účely určování hodnoty podniku.
- Metody tržního porovnání.
- Specifické otázky určování hodnoty podniku
Zpracování návrhu ocenění konkrétního podniku ve dvojicích.
Doporučený postup pro seminární práci:
- Představení oceňovaného subjektu
- Strategická a finanční analýza společnosti.
- Finanční plán.
- Stanovení diskontní sazby.
- Návrh ocenění podniku metodou diskontovaného cash flow.
- Citlivost ocenění na změnu generátorů hodnoty, diskuse ocenění.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech.
Základní literatura
VINŠ, P. a LIŠKA, V. Rating. Praha: C.H.Beck, 2005. ISBN 80-7179-807-X. (CS)
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MGR magisterský navazující
obor MGR-UFRP-D , 2 ročník, letní semestr, povinný
- Program MGR-UFRP magisterský navazující 2 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Investiční a obchodní rating. Ratingové společnosti. Metodický postup určování ratingu a hodnoty podniku.
- Metody určování hodnoty podniku.
- Metoda diskontovaného cash flow, předpoklady jejího použití.
- Strategická analýza pro účely určování hodnoty podniku.
- Finanční plán pro účely určování hodnoty podniku.
- Diskontní sazba pro účely určování hodnoty podniku.
- Stanovení pokračující hodnoty a její limity
- Další výnosové metody určování hodnoty podniku
- Metody tržního porovnání.
- Určování hodnoty podniku při fúzích a podniků s nejistou perspektivou
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
Postupy tvorby bankrotních modelů.
Případová studia: Kompletní ocenění konkrétního podniku:
- strategická analýza externího okolí, určení atraktivity odvětví a potenciálu růstu podniku
- strategická analýza růstového potenciálu podniku
- finanční analýza podniku
- genrátory hodnoty a jejich prognóza
- předběžné ocenění podniku na základě generátorů hodnoty
- finanční plán
- ocenění metodou diskontovaného cash flow
- syntéza, diskuse
- prezentace seminárních prací
Elearning