Detail předmětu
Řízení obchodu
FP-OroPAk. rok: 2021/2022
Předmět poskytuje znalosti související s řízením obchodu. Důraz je kladen na seznámení se s podstatou a obsahem řízení a jeho specifik v obchodních činnostech. Uvádí znalosti v oblasti zásadních metod, nástrojů a technik, které by měli manažeři řídící obchod a obchodní činnosti pro výkon svých řídících funkcí znát.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Způsob a kritéria hodnocení jsou podrobně rozpracovány v dokumentu "Podmínky ukončení předmětu mezinárodní obchod", které jsou vyvěšeny v aktualitách předmětu na začátku semestru.
Způsob hodnocení průběžné práce studentů ve cvičeních a přednáškách
Návrhový list (pro ISP nutnost na začátku semestru odsouhlasit s cvičícím)10
Týmový projekt (obsah 14 bodů, prezentace 12 bodů, oponentské zhodnocení jiného týmu 8 bodů) 34
Individuální projekt pro ISP (obsah 34 bodů)
Test digitální zralosti zapracovaný do projektu (3 – 6 bodů) 6
Celkem za cvičení (min. 25 bodů)50
Zkouškový test (min. 50 bodů)100
Celkové hodnocení150
Podmínkou pro udělení zápočtu je dosažení minimálně 50 % bodů v průběhu semestru (25 b). Pro splnění podmínek zkoušky je potřeba dosáhnout minimálně 50 % bodů z písemného testu (50 b).
Výsledné hodnocení studentů bude závislé nejen na výsledcích zkouškového písemného testu, ale také na dosaženém počtu bodů, které student získá v průběhu celého semestru ve cvičení. Celkově lze dosáhnout 150 bodů, které budou přepočteny na hodnotu 100 bodů podle stupnice ECTS.
Osnovy výuky
1. Vývoj obchodu a jeho postavení v NH, EU a v mezinárodním kontextu – vliv prostředí – současný stav a trendy. Transformace českého obchodu, Evropská unie a jednotný vnitřní trh, soutěžní právo v ČR a EU.
2. Obchod a obchodní činnosti, vymezení pojmů a funkcí obchodu, maloobchod a velkoobchod, stakeholdeři, společenská odpovědnost v obchodě.
3. Obchodní modely a jejích design (hodnotový přístup ve vztahu k cílovým skupinám, stakeholderům, proces tvorby obchodního modelu, pět fází modelu, hodnocení, zdroje, udržitelnost).
4. Význam obchodních kooperací, networking, franchising, integrace, dominance a diverzifikace obchodních podniků.
5. Legislativa, historický vývoj a systémy ochrany spotřebitele v obchodní činnosti (svět, ČR, EU), legislativa obchodního provozu, obchodní sortiment, identifikace a význam balení zboží.
6. Územní strategie obchodu, analýzy, výběr a lokalizace obchodu. Ekonomické, sociální a environmentální dopady. Faktory lokalizace obchodní jednotky.
7. Strategie a podstata organizace obchodu, základní organizační struktury a specifika organizování obchodu.
8. Řízení obchodního provozu, technologie velkoobchodního a maloobchodního provozu, space management, merchandising, nákupní atmosféra.
9. Ekonomika a management obchodu, plánování, organizování, druhy a způsoby financování, rozdělení zdrojů a jejich kontrola. Zásady zhodnocení ekonomické efektivnosti výstavby jednotky.
10. Řízení lidských zdrojů v obchodě a obchodních činnostech, výběr, kompetence, vzdělávání a specifika.
11. Nákupní chování, marketingové vlivy na spotřebitele, budování loajality, výzkum a práce s daty v obchodě, marketingová komunikace v obchodních jednotkách, nové trendy.
12. Specifické oblasti řízení obchodu: informatika v řízení obchodu, řízení zásob a pohybu zboží.
13. Vývojové trendy ve výstavbě obchodních jednotek, stavebně-technické řešení obchodních jednotek.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
HILL, Ch. W. L. Global business today. 7th ed. New York: McGraw-Hill/Irwin, 2011. ISBN 978-0-07813-721-1. (CS)
MULAČOVÁ, V. a P. MULAČ. Obchodní podnikání ve 21. století. Praha: Grada. Finanční řízení, 2013. ISBN 978-80-247-4780-4. (CS)
OSTERWALDER, A. a Y. PIGNEUR. Business Model Generation: A Handbook for Visionries, Game Chanfers, and…Canada: John Wileyand Sons, 2013. ISBN 978-0470-87641-1.
PRAŽSKÁ, L. a J. JINDRA. Obchodní podnikání. 2. přeprac. vyd. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-726-1059-7.
WRIGLEY, N. a M. LOWE. Reading retail: a geographical perspective on retailing and consumption spaces. London: Arnold [u.a.] , 2002. ISBN 03-407-0660-0. (CS)
Doporučená literatura
SZCZYRBA, Z. Geografie obchodu: se zaměřením na současné trendy v maloobchodě. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1453-8.
SZCZYRBA, Z. Trendy ve vývoji maloobchodu v ČR – geografická realita [online]. Dostupné na WWW: .
ŠKVAŘILOVÁ, A. Rozvoj maloobchodu v ČR v období 1990–2001 (diplomová práce). Brno: ESF MU, 2003. 63
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MGR-MEO magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Vývoj obchodu a jeho postavení v NH, EU a v mezinárodním kontextu – vliv prostředí – současný stav a trendy. Transformace českého obchodu, Evropská unie a jednotný vnitřní trh, soutěžní právo v ČR a EU.
2. Obchod a obchodní činnosti, vymezení pojmů a funkcí obchodu, maloobchod a velkoobchod, stakeholdeři, společenská odpovědnost v obchodě.
3. Obchodní modely a jejích design (hodnotový přístup ve vztahu k cílovým skupinám, stakeholderům, proces tvorby obchodního modelu, pět fází modelu, hodnocení, zdroje, udržitelnost).
4. Význam obchodních kooperací, networking, franchising, integrace, dominance a diverzifikace obchodních podniků.
5. Legislativa, historický vývoj a systémy ochrany spotřebitele v obchodní činnosti (svět, ČR, EU), legislativa obchodního provozu, obchodní sortiment, identifikace a význam balení zboží.
6. Územní strategie obchodu, analýzy, výběr a lokalizace obchodu. Ekonomické, sociální a environmentální dopady. Faktory lokalizace obchodní jednotky.
7. Strategie a podstata organizace obchodu, základní organizační struktury a specifika organizování obchodu.
8. Řízení obchodního provozu, technologie velkoobchodního a maloobchodního provozu, space management, merchandising, nákupní atmosféra.
9. Ekonomika a management obchodu, plánování, organizování, druhy a způsoby financování, rozdělení zdrojů a jejich kontrola. Zásady zhodnocení ekonomické efektivnosti výstavby jednotky.
10. Řízení lidských zdrojů v obchodě a obchodních činnostech, výběr, kompetence, vzdělávání a specifika.
11. Nákupní chování, marketingové vlivy na spotřebitele, budování loajality, výzkum a práce s daty v obchodě, marketingová komunikace v obchodních jednotkách, nové trendy.
12. Specifické oblasti řízení obchodu: informatika v řízení obchodu, řízení zásob a pohybu zboží.
13. Vývojové trendy ve výstavbě obchodních jednotek, stavebně-technické řešení obchodních jednotek.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Vývoj obchodu a jeho postavení v NH, EU a v mezinárodním kontextu – vliv prostředí – současný stav a trendy. Transformace českého obchodu, Evropská unie a jednotný vnitřní trh, soutěžní právo v ČR a EU.
2. Obchod a obchodní činnosti, vymezení pojmů a funkcí obchodu, maloobchod a velkoobchod, stakeholdeři, společenská odpovědnost v obchodě.
3. Obchodní modely a jejích design (hodnotový přístup ve vztahu k cílovým skupinám, stakeholderům, proces tvorby obchodního modelu, pět fází modelu, hodnocení, zdroje, udržitelnost).
4. Význam obchodních kooperací, networking, franchising, integrace, dominance a diverzifikace obchodních podniků.
5. Legislativa, historický vývoj a systémy ochrany spotřebitele v obchodní činnosti (svět, ČR, EU), legislativa obchodního provozu, obchodní sortiment, identifikace a význam balení zboží.
6. Územní strategie obchodu, analýzy, výběr a lokalizace obchodu. Ekonomické, sociální a environmentální dopady. Faktory lokalizace obchodní jednotky.
7. Strategie a podstata organizace obchodu, základní organizační struktury a specifika organizování obchodu.
8. Řízení obchodního provozu, technologie velkoobchodního a maloobchodního provozu, space management, merchandising, nákupní atmosféra.
9. Ekonomika a management obchodu, plánování, organizování, druhy a způsoby financování, rozdělení zdrojů a jejich kontrola. Zásady zhodnocení ekonomické efektivnosti výstavby jednotky.
10. Řízení lidských zdrojů v obchodě a obchodních činnostech, výběr, kompetence, vzdělávání a specifika.
11. Nákupní chování, marketingové vlivy na spotřebitele, budování loajality, výzkum a práce s daty v obchodě, marketingová komunikace v obchodních jednotkách, nové trendy.
12. Specifické oblasti řízení obchodu: informatika v řízení obchodu, řízení zásob a pohybu zboží.
13. Vývojové trendy ve výstavbě obchodních jednotek, stavebně-technické řešení obchodních jednotek.
Elearning