Detail předmětu
International Business
FP-ibPAk. rok: 2021/2022
Předmět poskytuje znalostí související s oblastmi mezinárodního podnikatelského prostředí a obchodování. Seznamuje s charakteristikami mezinárodního prostředí a významem mezinárodního obchodu, vymezuje základní pojmy, kategorie, hlavní subjekty a organizace v mezinárodním obchodu, seznámuje se základními obchodními operacemi v mezinárodním obchodním styku a řízením mezinárodního obchodu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Nabízen zahraničním studentům
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Hodnocení předmětu je založené na následujících aktivitách a bodech:
Aktivity/Body
Návrhový list projektu/10
Týmový projekt/30
Aktivní účast na doporučených přednáškách a cvičeních/10
ISP/Body
Návrhový list projektu (téma a NL odsouhlasený na začátku semestru s cvičícím)/10
Projekt/40
Zápočet (Minimum 25 bodů)/50
Zkouška písemná (Minimum 50 bodů)/ 100
Suma bodů za všechny požadované aktivity 150 (Celkové hodnocení: Suma bodů z jednotlivých aktivit/1,5)
Osnovy výuky
A. Světové tržiště
1. Úvod do mezinárodního obchodu (Objasnění pravidel modulu a očekávání kurzu)
2. Regionální a globální strategie, nadnárodní podnikání, triáda, ne-triáda
3. Globální tržiště a obchodní centra, právní, technologické, politické síly a role kultury
B. Mezinárodní prostředí
4. Mezinárodní teorie obchodu a investic
5. Formulování národních politik
6. Mezinárodní spolupráce mezi národy
C. Řízení mezinárodního obchodu
7. Strategie vstupu na zahraniční trhy
8. Mezinárodní strategické aliance
9. Vývoz, dovoz a anti-zákony (diskuse o vývozu jako jeden z nejčastějších způsobů vstupu na zahraniční trhy, mezinárodní expanze a populární volba pro internacionalizaci malých a středních podniků)
10. Návrh a řízení organizace mezinárodního obchodu a chování
D. Řízení operací mezinárodního obchodu
11. Mezinárodní marketing
12. Mezinárodní řízení operací
13. Mezinárodní řízení lidských zdrojů
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
RUGMAN, A. M., COLLINSON, S. International Business. 6th Edition, FT Prentice Hall, 2012. ISBN-10: 0-273-76097-1
RUGMAN, A. M, HODGETTS, R. M. International Business. 3rd inter.ed. Prentice Hall. ISBN 0-273-67374
Doporučená literatura
MORRISON, J. The Global Business Environment: Meeting the Challenges. 3rd edition, Palgrave Macmillan, 2010. ISBN-10: 9780230210257
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MGR-EBF magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinný
- Program MGR-IBM magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinný
- Program MGR-UFRP magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
- Program MGR-Z magisterský navazující
obor MGR-Z , 1 ročník, letní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Úvod do mezinárodního obchodu (Objasnění pravidel modulu a očekávání kurzu)
2. Regionální a globální strategie, nadnárodní podnikání, triáda, ne-triáda
3. Globální tržiště a obchodní centra, právní, technologické, politické síly a role kultury
B. Mezinárodní prostředí
4. Mezinárodní teorie obchodu a investic
5. Formulování národních politik
6. Mezinárodní spolupráce mezi národy
C. Řízení mezinárodního obchodu
7. Strategie vstupu na zahraniční trhy
8. Mezinárodní strategické aliance
9. Vývoz, dovoz a anti-zákony (diskuse o vývozu jako jeden z nejčastějších způsobů vstupu na zahraniční trhy, mezinárodní expanze a populární volba pro internacionalizaci malých a středních podniků)
10. Návrh a řízení organizace mezinárodního obchodu a chování
D. Řízení operací mezinárodního obchodu
11. Mezinárodní marketing
12. Mezinárodní řízení operací
13. Mezinárodní řízení lidských zdrojů
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
A. Světové tržiště
1. Úvod do mezinárodního obchodu (Objasnění pravidel modulu a očekávání kurzu)
2. Regionální a globální strategie, nadnárodní podnikání, triáda, ne-triáda
3. Globální tržiště a obchodní centra, právní, technologické, politické síly a role kultury
B. Mezinárodní prostředí
4. Mezinárodní teorie obchodu a investic
5. Formulování národních politik
6. Mezinárodní spolupráce mezi národy
C. Řízení mezinárodního obchodu
7. Strategie vstupu na zahraniční trhy
8. Mezinárodní strategické aliance
9. Vývoz, dovoz a anti-zákony (diskuse o vývozu jako jeden z nejčastějších způsobů vstupu na zahraniční trhy, mezinárodní expanze a populární volba pro internacionalizaci malých a středních podniků)
10. Návrh a řízení organizace mezinárodního obchodu a chování
D. Řízení operací mezinárodního obchodu
11. Mezinárodní marketing
12. Mezinárodní řízení operací
13. Mezinárodní řízení lidských zdrojů
Elearning