Detail předmětu
Competitiveness and Branding of Small Company
FP-BCCSMEAk. rok: 2021/2022
Klíčovým aspektem předmětu je zaměření všech přístupů na úroveň malých a středních firem. Prezentace přístupů k rozvoji konkurenceschopnosti firmy s důrazem na koncepci úspěchuschopnosti, pojetí zdrojů a základních kompetencí a rozvoj značky. Vymezení přístupu ke komunikaci podniku. Vymezení klíčových prvků strategie podniku. Hodnocení konkurenceschopnosti podniku. Principy rozvoje značky a jejich využití pro rozvoj business modelu podniku. Problematika konkurenční výhody a hodnoty pro zákazníka.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Způsob a kritéria hodnocení
Pro absolvování předmětu je rozhodující počet bodů získaných za zpracování a obhajobu projektu v rámci International Brandnig Project (75% hodnocení) a zkoušky zahrnující oblast rozvoje značky vlastního projektu (25% hodnocení).
Spcifikace projektů bude uvedena v e-learningu.
Studenti s ISP budou hodnocení na základě zkoušky zaměřené na oblast rozvoje značky vlastního projektu.
Opravné termíny zkoušek se řídí studijním a zkušebním řádem.
Osnovy výuky
2. Competitive space, identification of competitive links. Evaluation of competition, competitors, competitive relations, competitive rules, market and customer segments.
3. Competitiveness of company in business models, modification for conditions of small and middle-sized companies. Definition of competitive base, competitive character of strategy, typology of competitive advantages.
4. Development of competitive advantages in success-ability based conception, managerial model of competitiveness. Analysis of customer value creation for advantage and brand development in small company.
5. Brand and brand development as factor of competitiveness of small and middle-sized company.
6. Comparison of approaches of large and small companies in the process of development of competitiveness.
7. Marketing communication of small and middle-sized companies. Communication of small company in the context of brand, product and service.
8. Psychological, legal and ethical aspects of communication and advertising.
9. Creation of advertising, product photography, creation of advertising and communication materials.
10. Media in communication mix and marketing communication.
11. Communication activities and plans of advertising campaigns.
12. Complex evaluation of success-ability potential.
13. Formulation and evaluation of strategy of development of competitiveness and implementation activities in small company.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast na cvičeních a přednáškách je povinná a kontrolovaná. Každá neúčast na předepsané formě výuky je hodnoceny srážkou pěti bodů z finálního hodnocení.
Základní literatura
HITT, M.A., IRELAND, R.D. and R.E. HOSKISSON. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts and Cases. 12th ed. South-Western College Pub, 2017. 896 p. ISBN 978-1-305-50214-7.
KAPFERER, J.N. The New Strategic Brand Management: Advanced Insights and Strategic Thinking (New Strategic Brand Management: Creating & Sustaining Brand Equity). 5th ed. Kogan Page, 2012. 512 p. ISBN 0749465158.
PELSMACKER, P.D., GEUENS, M., and J.V.D. BERGH. Marketing communications: a European perspective. 4th ed. Harlow: Pearson, 2010, xxiii, 660 s. ISBN 978-0-273-72138-3.
Doporučená literatura
DOYLE, P. Value-Based Marketing: Marketing Strategies for Corporate Growth and Shareholder Value. 2. vydání. Chichester: Wiley, 2008. ISBN 978-0-470-77314-7.
FILL, C. Marketing Communications: Interactivity, Communities and Content. Harlow: Prentice Hall, 2009. ISBN 978-0-273-71722-5.
HOLLENSEN, A. and V. MAILA. Marketing management: a relationship approach. 2nd ed. Harlow: Financial Times Prentice Hall, 2010. ISBN 978-027-3706-830.
KELLER, K.L. Strategic brand management: building, measuring, and managing brand equity. 4th ed. Boston: Pearson, c2013, 562 p. ISBN 978-013-2664-257.
PORTER, M. E. Competitive Advantage. First Free Press Export Edition: Free Press 2004. 557 s. ISBN: 0-7432-6087-2.
STAHLBERG, M. and V. MAILA. Shopper marketing: how to increase purchase decisions at the point of sale. Philadelphia: Kogan Page, c2010. ISBN 978-074-9457-020.
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Elearning