Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FP-mik2PAk. rok: 2021/2022
Předmět se zaměřuje na rozšíření již poznaných mikroekonomických vztahů, pojmů, zákonitostí. Jejich aplikací je možno řešit běžné ekonomické problémy a vztahy mezi mikroekonomickými subjekty. Základním cílem předmětu je naučit studenty využívat hlubší teoretické zázemí pro aplikované ekonomické disciplíny a předměty na inženýrské úrovni studia ekonomie. první část se zaměřuje na nástroje a obecné principy, které jsou používány v mikroekonomii a ukazuje konstrukci jednoduchých i složitějších ekonomických modelů. Teorie spotřebitele se zabývá rozhodováním spotřebitele a formováním poptávky včetně analýzy vlivu rizika na volbu spotřebitele. Východiskem teorie firmy je vztah mezi vstupy a výstupem, který se následně promítá do analýzy nákladů. Stěžejním problémem v Rozhodování firmy je volba optimálního výstupu, která je ovlivněn tržní strukturou. Cílem analýzy trhu výrobních faktorů je vysvětlit formování optimálního množství vstupů používaných firmou k výrobě. V závěru předmětu jsou studenti seznámeni s překážkami efektivní alokace zdrojů trhem a nutností či zbytečností státních zásahů do struktury trhu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Doporučená literatura
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
obor MGR-UFRP-D , 1 ročník, letní semestr, povinnýobor MGR-ŘEP , 1 ročník, letní semestr, povinnýobor MGR-PFO , 1 ročník, letní semestr, povinný
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Základní mikroekonomické nástroje a mechanismy, koncepty elasticit, využití mikroekonomie prakticky.2. Chování spotřebitele.3. Volba technologie firmou.4. Náklady a příjmy firmy.5. Optimum dokonale konkurenční firmy, rovnováha dokonale konkurenčního trhu.6. Optimum firmy a rovnováha odvětví v podmínkách nedokonalé konkurence (monopol).7. Cenové diskriminace, regulace monopolu.8. Oligopolní tržní struktury9. Monopolistická konkurence. 10. Alternativní teorie firmy.11. Dokonale a nedokonale konkurenční trh výrobních faktorů.12. Formování nabídky a poptávky na trhu práce.13. Trh kapitálu, investiční rozhodování.
Cvičení
1. Souhrn základních znalostí
2. Problematika elasticit
3. - 4. Rovnováha spotřebitele
5. Produkční funkce
6. Nákladové funkce
7. Dokonalá konkurence
8. Monopol, alokační efektivnost
9. Cenové diskriminace
10. Oligopol, kartel
11. Monopolistická konkurence
12. Alternativní cíle firmy, efektivnost, regulace tržních struktur