Detail předmětu
Komunikace v řízení
FP-SkrPAk. rok: 2021/2022
Obsahem předmětu jsou poznatky z oblasti mezilidské komunikace, které usnadní studentkám a studentům jako budoucím manažerům jejich působení v řídicích funkcích. V průběhu výuky budou frekventantky a frekventanti seznámeni s teoretickými modely interpersonální komunikace a následně bude kladen důraz na aplikaci a procvičení získaných poznatků v modelových situacích, při řešení případových studií či vzájemných diskuzích.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
KONEČNÁ, Z. Základy komunikace. Základy komunikace. 1. Brno: Akademické nakladatesltví CERM, 2009. s. 1-151. ISBN: 978-80-214-3891- 0.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit následující podmínky:
- Semestrální práce vypracovaná na vybrané téma (20%) (výběr tématu na 1. hodině, prezentace v rámci příslušného cvičení, kde bude dané téma probíráno)
- Týmová prezentace výstupů semestrální práce (20%)
- Efektivita plnění úkolů v průběhu semestru (10%)
- Sebevzdělávání formou extra aktivit (např. zapojení do projektů nad rámec povinné výuky (krátkodobé aktivity 2 body, dlouhodobé aktivity 4 body) – nutno doložit potvrzení např. ve formě certifikátu) (10%)
- Závěrečný písemný test v e-learningu (40%)
Pro konečné hodnocení celého předmětu je nutno splnit výše uvedené podmínky, a to nejméně s 60% úspěšností.
ISP:
- Semestrální práce vypracovaná na vybrané téma (40%) (výběr tématu odsouhlaseno garantem předmětu)
- Videoprezentace výstupů semestrální práce (20%) (link zaslaný na e-mail garanta předmětu ve stanoveném termínu)
- Závěrečný písemný test v e-learningu (40%)
Osnovy výuky
1. Úvod do předmětu: význam interpersonální komunikace pro práci manažera. Koncepce předmětu, jeho základní témata a jejich návaznosti. Přehled studijní literatury základní a doporučené. Stanovení požadavků k zápočtu. Výběr témat pro zpracování semestrální práce.
2. Sebepoznání a poznávání osobnosti druhých jedinců jako účinný nástroj efektivní komunikace manažera.
3. Stres a jeho eliminace. Účinné techniky pomáhající čelit stresu v manažerské práci.
4. Účinná komunikace v krizových situacích.
5. Konflikty a přístupy k jejich řešení na pracovišti. Efektivní komunikace v konfliktních situacích.
6. Účinné styly vedení v současné manažerské praxi a podmínky jejich aplikace.
7. Efektivní komunikace v mezinárodním týmu. Interkulturní management.
8. Specifika komunikace ve vybraných národních kulturách.
9. Sdílení zkušenosti z praxe úspěšného manažera.
10. Organizační kultura a manažer jako tvůrce jejího obsahu.
11. Vnitrofiremní komunikace F2F i ve virtuálním prostředí.
12. Work life balance.
13. Závěrečná sumarizace získaných poznatků a vyhodnocení získaných dovedností a zkušeností.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
MIKULÁŠTÍK, M. Manažerská psychologie. Nakladatel: Grada 2015. ISBN 9788024742212.
Doporučená literatura
PLAMÍNEK J. Komunikace a prezentace. Grada : Praha, 2012, ISBN 9788024744841.
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MGR-SRP magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Vymezení procesu interpersonální komunikace a význam komunikační kompetence pro manažerskou praxi. Modely procesu komunikačního procesu a jejich efektivní aplikace v manažerské praxi.
3. Sebepoznání a poznávání osobnosti druhých jedinců jako účinný nástroj efektivní komunikace manažera.
4. Zákonitosti sociální percepce a jejich důsledky pro poznávání sebe sama a druhých. Aplikace zákonitostí sociální percepce v manažerské praxi.
5. Zásady účinné verbální komunikace v manažerské praxi. Efektivní překonávání bariér ve verbální komunikaci.
6. Aktivní naslouchání jako nedílná součást účinné komunikace.
7. Účinná neverbální komunikace. Formy neverbální komunikace a jejich efektivní aplikace v manažerské praxi.
8. Specifika a zásady správného vedení rozhovoru
9. Zásady úspěšné prezentace a její nácvik.
10. Zásady efektivního vedení porad.
11. Základy teoretických modelů sociální komunikace (asertivita a transakční analýza) a možnosti jejich aplikace při zvyšování účinnosti sociální komunikace.
12. Efektivní komunikace v mezinárodním prostředí
13. Závěrečná sumarizace získaných poznatků a vyhodnocení získaných dovedností a zkušeností.
Elearning