Detail předmětu
Business Development Assessment
FP-BBDAEAk. rok: 2021/2022
Rozvoj podnikání představuje myšlenky, iniciativy a aktivity vedoucí k dalšímu směrování podnikání a zlepšování stávajícího výkonu a efektivity malé společnosti. To zahrnuje rozhodnutí o zvyšování výnosů, růstu z hlediska rozšiřování podniku, zvyšování ziskovosti budováním strategických partnerství a přijímání strategických obchodních rozhodnutí, jako je prodej firmy nebo naopak prodej práv spojený s franšízou. Posouzení podnikání může pomoci identifikovat obchodní růst a rozvojové příležitosti nebo naopak vést ke zjištění, že v rámci stávajících obchodních aktivit nefungují některé části nebo chybí sladění mezi interním prostředím firmy a vnějším prostředím.
Jednou z největších výzev při provozování malého podniku je čas, kdy se musí objektivně zhodnotit, jak se podniku vlastně vede. Posouzení vývoje podnikání poskytuje spravedlivý a nestranný pohled, který je nutný při rozhodování o strategických rozhodnutích o směru dalšího podnikání nebo provedení analýzy mezer a potřeb ve fungování podniku a jeho cíli.
Aktivity rozvoje podnikání se týkají různých funkcí a oblastí, včetně prodeje, marketingu, projektového řízení, produktového managementu a řízení dodavatelů. Zapojeny jsou také sítě, vyjednávání, partnerství a úsilí o úsporu nákladů. Všechny tyto různé oblasti a činnosti jsou řízeny cíli rozvoje podnikání a jsou s nimi v souladu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Dovednosti – student získává a zpracovává relevantní informace z prostředí organizace, vyhodnocuje potenciál rozvoje podniku i ve vztahu k možné spolupráce s partnery a investory v prostředí, vypracovává potencionální směry rozvoje společnosti a rozpracovává je do podoby konkrétních zásahů a propojuje je na cíle společnosti, odůvodňuje přístupy k řešení problémů, konstruktivně přispívá k řešení problémů a rozhodování, vede diskusi s cílem řešit daný problém a najít řešení, efektivně využívá týmové práce a aplikuje principy řízení a vedení.
Kompetence - student dokáže komplexně zhodnotit současné fungování společnosti, rozhoduje o výběru nejvhodnějších analýz, metod a přístupů pro sběr dat, je schopen identifikovat problémy a výzvy související s řízením společnosti, rozhoduje a volí vhodné intervence na základe zpětné vazby diagnostiky informací, vybírá a implementuje nejlepší zásahy pro změnu s ohledem na cíle malé firmy, navrhuje kroky, akce a aktivity včetně jejich převedení do praxe, interpretuje výsledky analýz a a informací, vyhodnocuje dopady rozvojových intervencí, vytváří a rozvíjí tým pro řešení komplexního projektu.
Prerekvizity
Důležitou součástí procesu zhodnocení rozvoje malé firmy je sběr a analýza dat jak uvnitř, tak vně společnosti, a proto je nezbytné, aby studenti disponovali znalostmi a dovednostmi z předmětů Aplikované statistiky a Tržního výzkumu.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Výuka na cvičeních probíhá formou individuálního i týmového řešení včetně týmových diskuzí představující skupinovou interakci. Výuka na cvičeních si žádá týmové zpracování a týmové diskuze s vyučujícím a dalšími členy, které bude probíhat na cvičeních každý týden. Participace na týmových diskuzích prohlubuje pochopení problematiky organizačního rozvoje malých firem. Studenti získávají potřebné dovednosti a kompetence v podobě komunikace na úrovni majitele nebo vedoucího pracovníka v podniku, komunikace v týmu při řešení komplexních projektů. Studenti trénují schopnost řešit problémy a výzvy, kriticky analyzují a vyhodnocují konkrétní přístupy a aplikují je v kontextu vlastní podnikatelské činnosti, srozumitelně formulují a prezentují své myšlenky.
Způsob a kritéria hodnocení
Student musí absolvovat a splnit tři kritéria, které jsou navzájem provázané a tvoří jednotlivé bodované výstupy v rámci celkového hodnocení. Student se musí v průběhu aktivně podílet na vyřešení a týmových diskuzích v rámci případových studií, workshopů a následném zpracování a prezentace finálního semestrálního projektu.
Případové studie a workshopy (40%) – budou probíhat formou zpracování a diskuze na praktických cvičeních a přednáškách.
Semestrální projekt (40%) – bude realizován prostřednictvím týmového zpracování finálního projektu a jeho prezentací všemi členy týmů (vyjímku lze udělit na základě individuálního posouzení potřeb a zájmu studenta lektorem).
Písemní test (20%) - zhodnocení individuální úrovně znalostí studenta a jeho orientace a přehledu v dané problematice.
Studenti s individuální studijním plánem (ISP) jsou povinni splnit dvě aktivity a tím je zpracování semestrálního projektu a realizaci písemného testu. Student předloží (formou emailu s přiložením skenu nebo dokumentu ISP) potvrzení lektorovi na začátku probíhajícího semestru.
Osnovy výuky
1. týden - Úvod – podmínky, hodnocení a časový harmonogram kurzu. Relevance problematiky a definování konceptu (z)hodnocení rozvoje podnikání, proaktivní vs. reaktivní, plánovaný vs emergentní přístup k problematice.
2. Týden - Modely životních cyklů - biologické pojetí rozvoje, pyramida organizačního rozvoje, rozpoznání bolestí z růstu, různé vztahy se stakeholdery v různých fázích životního cyklu.
3 týden - Vnitřní a vnější kontext jako stimul pro rozvoj - model otevřených systémů, sladění strategické orientace a konstrukčních prvků.
4. Týden - Model rozvoje podnikání: plánování - implementace-provedení - vyhodnocení. Diagnostická analýza a hodnocení na úrovni organizace, sběr a analýza diagnostických informací a zpětné vazby. Přehled analyticko-výzkumných a evaluačních metod používaných v procesu plánování a rozhodování.
5. týden - Návrh a implementace – technicko-strukturální intervence, intervence v řízení lidských zdrojů, procesní intervence, intervence strategické změny a další. Implementace a akční plánování.
6. Týden - Vyhodnocení - měření a účinnost intervencí, měření intervence rozvoje organizace jako zpětnovazební smyčka.
7. Týden - Čas na přípravu projektu – (na základě průběžné individuální nebo týmové konzutace s lektorem)
8. týden - Prezentace projektů a zpětná vazba
9. týden - Prezentace projektů a zpětná vazba
10. týden - Písemná zkouška
Učební cíle
Předmět neřeší start-up fázi či přípravu podnikatelského plánu pro spuštění podnikání. Studenti můžou uplatnit znalosti a dovednosti v oblasti působení v multifunkčních projektových týmech zodpovědných za organizační rozvoj související s přípravou a realizací změn ve větších podnicích, případně v pozici externích konzultantů.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast na přednáškách není kontrolovaná a povinná. Účast na praktických cvičeních je kontrolovaná, ale v důsledku probíhající situace není povinná či jinak hodnocena účast. Kontrola jednotlivých aktivit je prováděná formou hodnocení kvality průběžně generovaných výstupů a participace studenta na zpracování individuálních, týmových úkolech a diskuzích. V případě, pokud studentovi neumožní jeho zdravotní stav účast na cvičeních, je možné průběžné aktivity zpětně vypracovat a odevzdat lektorovi (po předešlé domluvě).
Základní literatura
Flamholtz, E. G., Randle, Y. Growing Pains: Building Sustainably Successful Organizations. 5th edition. John Wiley & Sons. 2016. 400 p. ISBN 1118916425. (EN)
Flamholtz, E. Randle, Y. Leading Strategic Change: Bridging Theory and Practice. Cambridge University Press. 2008. ISBN 1139471775. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova