Detail předmětu

Stavba a provoz teplárenských zařízení

FSI-FSCAk. rok: 2021/2022

Předmět je zaměřen na základní energetické celky (elektrárna, teplárna, výtopna) v centralizované, nebo decentralizovaném zapojení (Smart Grids). V návaznosti na tyto celky by se měl student seznámit s elektrizační soustavou a soustavou CZT, umět provést základní koncepční návrh mimo jiné z výpočtů ztrát jednotlivých objektů a celkové spotřeby energie.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Po absolvování tohoto kurzu by měli být studenti schopni koncepčně navrhnout energetický celek pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla a mít základní přehled o energetice v ČR.

Prerekvizity

Znalosti z předmětů Termomechanika, Základy energetiky I a II.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny.
V rámci cvičení bude využíván Open Source program OpenModelica. V Moodle kurzu budou průběžně zveřejňována výuková videa s teoretickým úvodem k dané časti a možnostmi implementace programu. V rámci cvičení budou průběžně stanoveny individuální úkoly navazující na výuková videa. Ve vymezeném rozvrhovaném čase bude k dispozici počítačová učebna, kde budou probíhat i individuální konzultace.

Způsob a kritéria hodnocení

Požadavky pro zápočet: aktivní účast na cvičeních, odevzdání vypracovaných úkolů dle zadání ve stanoveném termínu.
Požadavky pro zkoušku: písemná část formou otázek a příkladů, ústní formou diskuse k zadanému tématu

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty s energetickou v ČR a s energetickými zařízeními (především elektrárnami a teplárnami) a jejich zapojením do elektrizační soustavy a soustavy CZT.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na přednáškách je doporučená a výuka probíhá dle týdenních rozvrhů.
Cvičení: splnění zadaných individuálních příkladů.

Základní literatura

Horlock, J.H.:Advanced Gas Turbine Cycles. Prgamon Publishing, London 2003 (EN)
Kadrnožka: Tepelné elektrárny a teplárny,SNTL Praha 1987 (CS)
Schneider, P.: Základy konstruování procesních zařízení. 1999

Doporučená literatura

Brownell, L. E., and Young, E. H., Process Equipment Design, John Willey, 1966
Křupka, V. - Schneider, P.: Konstrukce aparátů
Schneider, P.: Základy konstruování procesních zařízení

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3S-P bakalářský

    obor B-EPP , 3 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Zdroje elektřiny v ČR a jejich zastoupení pro pokrytí spotřeby.
2. – 3. Základní části oběhu parní elektrárny.
4. – 5 Teplárenské systémy a rozdělení zdrojů tepla pro SCZT
6. Tepelné ztráty objektů.
7. - 8. Potřeby tepla a roční diagram trvání potřeb tepla.
9. Dimenzování teplárenských zdrojů.
10. – 11. Základní teplárenské provozy.
12. Soustavy CZT, akumulace tepla.
13. Plánování výstavby, dispoziční řešení, strojovna, kotelna, pomocná zařízení.

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod– seznámení s programovým prostředím OpenModelica, instalace
2. OpenModelica – deklarativní programování, základy syntaxe, první model
3. Hydraulika – pohybové rovnice proudění kapaliny v elementu potrubí, zákony zachování
4. Hydraulika – tlakové ztráty, Darcy-Weisbachův třecí faktor, implementace
5. Hydraulika – sestavení rozvětveného systému, charakteristika čerpadla, kompenzace objemu
6. Tepelné pochody – matematický model přestupu tepla mezi médiem a přilehlou stěnou
7. Tepelné pochody – matematický model vedení tepla stěnou
8. Tepelné pochody – axiální advekce tepelné fronty podél elementu potrubí
9. Tepelné pochody – komplexní model elementu potrubí, spotřebitel tepla, zdroj tepla
10. Teplárenský systém – sestavení modelu malého systému zasobování teplem
11. – 12. Teplárenský systém – hodnocení efektivnosti provozu systému
13. Udělování zápočtů

Elearning