Detail předmětu
Kultura projevu a tvorba textů
FIT-IKPTAk. rok: 2021/2022
Kurz nabízí teoretické seznámení se zásadami efektivní společenské komunikace a prezentace, zájemcům z řad studentů poskytne i praktické informace z oblasti tvorby učebních textů.
Jazyk výuky
čeština, angličtina
Počet kreditů
5
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
V rovině konkrétních cílů budou schopni vysvětlit základní pojmy z oblasti psychologie komunikace, definovat předmět studia jednotlivých subdisciplín psychologie komunikace, aplikovat teoretické znalosti na oblast komunikační praxe a zhodnotit efektivitu prezentačního výkonu svých kolegů ze semináře.
Prerekvizity
Základní vstupním předpokladem je zájem o dané téma. Výhodou je alespoň základní povědomí o tématu.
Učební cíle
Absolvování kurzu vede k osvojení základních norem společenské etikety, rozšíření rejstříku vlastních komunikačních a prezentačních dovedností v oblasti mluveného i psaného projevu, to vše se zřetelem k využití ve výchovně vzdělávací praxi.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Kontrolovaná výuka v rozsahu 80% prezence na semináři a dále se doporučuje vřele aktivní účast na přednáškách. Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Doporučená literatura
Capponi, V., Novák, T.:Sám sobě mluvčím - Jak prezentovat sám sebe. Praha, Grada Publishing 1994.
Cmíralová, J.: Učte se mluvit. Brno, naklaDATELství 1992.
Dohalská, M. a kol.: Mluvím, mluvíš, mluvíme - kapitoly z moderní rétoriky. Praha, Horizont 1985.
Guth-Jarkovský, J.: Společenský katechismus. Praha, Československý spisovatel 1992.
Hierhold, E.: Rétorika a prezentace. Praha, Grada Publishing, 2005.
Khelerová V.: Komunikační dovednosti manažera. Praha, Grada 1995.
Kohout, J.: Rétorika - Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha, Management Press 1995.
Lewis, D.: Tajná řeč těla. Praha, Victoria Publishing 1993.
Machálek, J.: Společenské chování. Petrklíč, Praha 2000.
Morris, D.: Body Talk., Praha, Ivo Železný 1999.
Novák, T., Capponi, V.: Asertivně do života. Praha, Grada Publishing, 2004.
Pease, L.: Řeč těla. Praha , Portál 2005.
Praško, J., Prašková, H.: Asertiviotu proti stresu. Praha, Grada Publishing, 1996.
Sampsonová, E.: Jak si vytvořit působivý image. Managment Press, Praha 1996.
Smejkal, V.: Lexikon společenského chování pro úspěšné managery a podnikatele. Praha, Grada Publishing 1993, 2002.
Spillaneová, M.: Image muže. Praha, Ikar 1995.
Špačková, A.: Moderní rétorika. Praha, Grada Publishing, 2003.
Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha, Portál 2000.
Wieke, T.: Rétorika v praxi, Praha REBO Productions, 2005.
Cmíralová, J.: Učte se mluvit. Brno, naklaDATELství 1992.
Dohalská, M. a kol.: Mluvím, mluvíš, mluvíme - kapitoly z moderní rétoriky. Praha, Horizont 1985.
Guth-Jarkovský, J.: Společenský katechismus. Praha, Československý spisovatel 1992.
Hierhold, E.: Rétorika a prezentace. Praha, Grada Publishing, 2005.
Khelerová V.: Komunikační dovednosti manažera. Praha, Grada 1995.
Kohout, J.: Rétorika - Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha, Management Press 1995.
Lewis, D.: Tajná řeč těla. Praha, Victoria Publishing 1993.
Machálek, J.: Společenské chování. Petrklíč, Praha 2000.
Morris, D.: Body Talk., Praha, Ivo Železný 1999.
Novák, T., Capponi, V.: Asertivně do života. Praha, Grada Publishing, 2004.
Pease, L.: Řeč těla. Praha , Portál 2005.
Praško, J., Prašková, H.: Asertiviotu proti stresu. Praha, Grada Publishing, 1996.
Sampsonová, E.: Jak si vytvořit působivý image. Managment Press, Praha 1996.
Smejkal, V.: Lexikon společenského chování pro úspěšné managery a podnikatele. Praha, Grada Publishing 1993, 2002.
Spillaneová, M.: Image muže. Praha, Ikar 1995.
Špačková, A.: Moderní rétorika. Praha, Grada Publishing, 2003.
Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha, Portál 2000.
Wieke, T.: Rétorika v praxi, Praha REBO Productions, 2005.
Elearning
eLearning: aktuální otevřený kurz
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
- Informace a jejich sdělování
- Komunikační modely
- Složky komunikace
- Řešení typových pedagogických situací
- Model asertivních dovedností
- Vyrovnání se s kritikou a asertivní výchovné působení
- Základy verbálního projevu s psychologického hlediska
- Význam hlasu a sluchu v rétorice
- Osobnost řečníka
- Příprava přednášky, diskusního příspěvku, referátu, koreferátu
- Text jako složka pedagogické komunikace
- Teoretické problémy srozumitelného textu
- Strategie utváření srozumitelného textu
Cvičení odborného základu
26 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Elearning
eLearning: aktuální otevřený kurz