Detail předmětu
Inženýrská pedagogika a didaktika
FIT-IIPDAk. rok: 2021/2022
Inženýrská pedagogika a didaktika se zabývá v souladu se základy obecné pedagogiky všemi návaznými oblastmi studia a specifikací vlivů technických obsahů a jejich ovlivnění výukovými metodami. Jsou specifikovány cíle výuky a učení ve vyučování odborným předmětům s respektováním jejich hierarchie. Struktura přednášek zohledňuje odbornosti účastníků studia.
Jazyk výuky
čeština, angličtina
Počet kreditů
5
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Studenti interpretují pojem výchova, vyjmenovávají funkce pedagogiky ve vzdělávacím systému ČR. Definují činitele výuky. Vysvětlují teoretické základy vyučování a učení. Formulují realizaci výuky, hodnotí výsledky výuky. Popisují jednotlivé historické etapy pedagogických systémů. Na příkladu modelového chování žáků v případových studiích interpretují chování žáků v pedagogických termínech a navrhnou adekvátní pedagogickou intervenci.
Získání pedagogické způsobilosti pro výuku technických předmětů.
Získání pedagogické způsobilosti pro výuku technických předmětů.
Prerekvizity
Základní vstupním předpokladem je zájem o dané téma. Výhodou je alespoň základní povědomí o tématu.
Způsob a kritéria hodnocení
Závěrečná zkouška je provedena ústní, popř. i písemnou formou. Obsahem zkoušky je aplikace uvedených výstupů studia.
Učební cíle
Zavádění různých vyučovacích metod s nejdůležitějšími způsoby jejich aplikace do výchovně vzdělávacího procesu.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Doporučuje se vřele aktivní účast na přednáškách.
Doporučená literatura
Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Portál. Praha 2002
Melezinek, A.: Inženýrská pedagogika, ČVUT Praha, 1994
Petty, G.: Moderní vyučování, Portál, Praha, 1996
Průcha, J.: Moderní pedagogika, Portál, Praha, 2002
viz elektronické texty pro daný obor na www.feec.vutbr.cz
Melezinek, A.: Inženýrská pedagogika, ČVUT Praha, 1994
Petty, G.: Moderní vyučování, Portál, Praha, 1996
Průcha, J.: Moderní pedagogika, Portál, Praha, 2002
viz elektronické texty pro daný obor na www.feec.vutbr.cz
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
52 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
- Úvod do studia
- Výukové cíle a učební úlohy
- Učivo, jeho didaktická analýza
- Strukturování učiva
- Formy a metody výuky
- Osobnost učitele
- Student a měření výsledků jeho výuky
- Formování osobnosti studenta
- Projektování výuky
- Realizace výuky
- Hodnocení výuky.
- Dějiny pedagogických systémů.