Detail předmětu

Ergonomie sportu a pohybových aktivit

CESA-SESPAk. rok: 2021/2022

Principy ergonomie respektují zdraví člověka, jeho bezpečnost a ve sportu navíc i snahu zlepšovat výkon. Pro naplnění těchto požadavků je důležité rozeznat specifika různých sportovních aktivit a s ohledem na individuální fyziologické možnosti a dovednosti člověka najít efektivní způsob provádění těchto aktivit. Předmět seznamuje s principy ergonomie, jejich použití ve sportovních aktivitách, a se způsoby vyhledávání a zvládání rizikových faktorů ovlivňující bezpečnost, zdraví a výkon zúčastněných.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

přednáška, seminář

Způsob a kritéria hodnocení

Každý student povede a vypracuje ergonomický „audit“ vybrané sportovní aktivity v konkrétním prostředí a odevzdá písemný a ústní report.

Osnovy výuky

Témata výuky:
1. Ergonomie – principy a kritéria
2. Ergonomie sportovních aktivit I – hlavní předměty zájmu
3. Ergonomie sportovních aktivit II – perspektivy
4. Rizikové faktory I – „vnitřní“ prostředí
5. Rizikové faktory II – „vnější“ prostředí, životní styl
6. Vyhledávání rizikových faktorů I – checklisty obecné, speciální
7. Vyhledávání rizikových faktorů II – přístrojové metody
8. Ergonomie vybraných sportovních aktivit I – bez náčiní/pomůcek (chůze, běh, tanec, plavání)
9. Ergonomie vybraných sportovních aktivit II – s náčiním/pomůckami (cyklistika, in-line bruslení, koloběžky, nordic walking, tělocvična, lyžování, gymnastika, raketové a pálkovací sporty, jezdectví)
10. Ergonomie sportovních aktivit – sportovní vybavení a povrchy
11. Ergonomie sportovních aktivit – speciální skupiny I (děti, senioři, těhotenství, po porodu)
12. Ergonomie sportovních aktivit – speciální skupiny II (zdravotní omezení)
13. Participační ergonomie – Jak úspěšně měnit „zaběhané“ za bezpečné a efektivní.

Učební cíle

Cílem je informovat pomocí ověřených a podložených zdrojů o rozumném a účelném použití ergonomických principů ve sportovních aktivitách individuálních i kolektivních, a to jak na úrovni rekreační tak výkonnostní, s důrazem na bezpečnost, prevenci úrazů a zlepšení výkonu.

Základní literatura

REILLY, T. Ergonomics in Sport and Physical Activities, 1st Edition, Champaign Illinois: Human Kinetics: 2010 (CS)

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BPC-STC bakalářský 2 ročník, letní semestr, volitelný
    3 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Seminář

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Elearning