Detail předmětu

Psychologie a sociologie v dopravě

ÚSI-EDPSDAk. rok: 2021/2022

Předmět je zaměřen na předávání, analýzu a aplikaci relevantních znalosti a využití psychologických, humanitních a sociologických aspektů v dopravě. Zabývá se základními východisky psychologie, sociologie a pedagogiky a předmětem jejího zkoumání v kontextu dopravy, které vyhodnocuje. Zaměřuje se na osobnost a psychické funkce při řízení z pohledu normality i patologie (rizikový řidič), z pohledu člověka v kontextu sociálních situací aplikovatelných v dopravě. Řeší některé vybrané aspekty týkající se pozornosti, vnímání, vlivu emocí, sociálního chování v dopravních situacích. Zabývá se reakcemi lidské psychicky v traumatické situaci, vznikem PTSP včetně obětí a jejich viktimizací.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Výsledky učení předmětu

Absolvent dokáže posoudit funkci lidské psychiky a sociálního chování účastníků v dopravě a charakterizovat psychické a sociální procesy vedoucí k nehodám či stavům jim blízkým. Z tohoto hlediska analyzuje interakci člověk – vozidlo – komunikace z pohledu humanitních věd, věnuje se interakci člověk – stroj, popisuje a analyzuje funkci lidské psychiky zejména v zátěžových situacích. Důležitou součástí je analýza problematiky bezpečnosti na pozemních komunikacích z hlediska lidského faktoru i nejnovější poznatky objasňující příčiny chování v traumatických situacích, zejména v dopravě. Výstupem studia jsou dále schopnosti analýzy a syntézy psychických a sociálních vlivů, a také sebepoznání a komunikace v obtížných situacích souvisejících s dopravou, poznatky zaměřené na důsledky chyb a traumatických situací vznikající v dopravě a jejich působení na lidskou psychiku včetně možností prevence. Předmět poskytne nezbytné kompetence, tyto faktory vyhodnotí.

Prerekvizity

Nejsou požadovány

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka se realizuje formou přednášek a cvičení. Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení. Cvičení podporuje zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.

Způsob a kritéria hodnocení

Způsob zakončení:klasifikovaný zápočet, prezenční účast na seminářích, zadávání a plnění individuálních seminárních úkolů, prakticky zaměřená exkurze do vybraného zařízení.

Osnovy výuky

1. Úvod do předmětu. Lidský faktor v dopravě, význam poznání lidské psychiky a chování. Psychologie jako věda o chování a prožívání, sociologie a sociální psychologie jako věda a společnosti, její struktuře a funkci.
2. Fungování lidské psychiky, pozornost, lucidita, vigilita. Vnímání, poruchy ve vnímání, iluze a klamy, metody a techniky jejich měření.
3. Osobnost, riziková osobnost v řízení vozidla, základní poznatky o temperamentu, vliv na chování v dopravní situaci. Řidič a věková specifika, staří řidiči, mladí řidiči, genderová problematika v dopravě. Měření výkonu i chybování, sklonu k nehodovosti.
4. Agrese a agresivita, konflikty v dopravním sociálním poli, stres, stresory, obranné mechanismy.
5. Chování v různých sociálních situacích, v davu, vliv emocí na chování, chování a sociálně psychologické aspekty chování v dopravě
6. Altruismus a jeho význam, zejm. v dopravě
7. Spolupráce člověk – stroj z hlediska bezpečnosti. Pozitiva a negativa vývoje.
8. Psychosomatické aspekty v dopravě. Význam sebepoznání, korektura chování, nemoc, intoxikace
9. Mobilita a transport a vliv na společnost a kvalitu života. Inkluzívní mobilita
10. Komunikace v obtížných dopravních situacích, význam neverbální komunikace. Mediace jako způsob řešení konfliktů.
11. Dopravní nehoda jako traumatická situace, možné následky a projevy na psychiku, dopady a jejich měření.
12. Posttraumatická stresová porucha a její řešení
13. Oběti dopravních nehod, viktimizace.

Učební cíle

Předmět je zaměřen na poznání významu psychologie a sociologie v dopravě, evaluaci příčin dopravní nehodovosti a jejich aplikační možnosti v praxi experta.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Není specifikováno.

Základní literatura

HAVLÍK,K. Psychologie pro řidiče. Portál, Praha 2005 (CS)
CHMELÍK, Jan. Dopravní nehody. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2009. ISBN 978-80-7380-211-0. (CS)
Porter, B. E. (Ed.). (2011). Handbook of traffic psychology. Academic Press. (CS)
Povinné zdravotní prohlídky řidičů-seniorů. In: Seniorclub [online]. [cit. 2019-01-28]. Dostupné z: http://seniorclub.cz/?q=node/7 (CS)
SCHMEIDLER, Karel, ed. Human-machine interface in car using ADAS and IVIS. Brno: Transport research centre Brno in collaboration with Humanist VCE, Lyon, European Science Foundation and COST Office, Brussels, 2011. ISBN 978-80-86502-18-2. (EN)
SCHMEIDLER, Karel. Mobilita, transport a dostupnost ve městě. Ostrava: Key Publishing, 2010. ISBN 978-80-7418-102-3. (CS)
SCHMEIDLER, Karel. Problémy mobility stárnoucí populace. Brno: Novpress, 2009. ISBN 978-80-87342-05-3. (CS)
ŠPATENKOVÁ, N.: a kol. Krizová intervence pro praxi. Grada, Praha 2004 (CS)
ŠTIKAR, Jiří, Jiří HOSKOVEC a Jana ŠMOLÍKOVÁ. Psychologie v dopravě: výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0606-2. (CS)
ŠUCHA, Matúš. Dopravní psychologie pro praxi: výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Praha: Grada, 2013. Psyché. ISBN 978-80-247-4113-0. (CS)
VIZINOVÁ,D., PREISS,M. Psychické trauma a jeho terapie. Portál, Praha 1999 (CS)
VYKOPALOVÁ,H. Sociální psychologie v kontextu komunikace. UP.Olomouc 2000 (CS)
VYKOPALOVÁ,H.Psychologie v dopravě, VUT v Brně 2012, ISBN: 978-80-214-4564-2 (CS)
Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program EID_P magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Laboratorní cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor