Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FSI-9MDTAk. rok: 2021/2022
Předmět je zaměřen na multiparametrickou diagnostiku technických systémů. Pozornost je věnována nejprve úvodu do technické diagnostiky. Dále je krátce zmíněna senzorika, jako důležitá součást technické diagnostiky. Student je také seznámen se zpracováním diagnostického signálu. Následně se již rozebírá poměrně podrobně vibrodiagnostika s důrazem na základy diagnostiky různých závad, jako např. statická, dynamická a momentová nevyváženost, úhlová a osová nesouosost, ohnutý hřídel, excentrický rotor, mechanické uvolnění. Jedná se o závady, které mohou způsobit vyřazení celého technické systému z provozu a tím způsobit značné především ekonomické ztráty. Řeší se také diagnostika závad ložisek, čerpadel, kompresorů apod. V současné době se v rámci multiparametrické diagnostiky využívá elektrodiagnostika, která je značně perspektivní diagnostickou metodou pro popis stavu technických systémů. Totéž je možné konstatovat o termodiagnostice, tribodiagnostice apod. Vše uvedené je součástí moderního přístupu, a to využití multiparametrické diagnostiky. Proto se student také značně podrobně prakticky a teoreticky seznámí s tvorbou protokolu z diagnostického šetření konkrétního vybraného technického systému. Moderní přístup k multiparametrické diagnostice se neobejde bez on-line diagnostiky, která zvláště v poslední době nabývá po stránce metodiky, hardwaru i softwaru na významu. S tímto je spojena celá řada problémů, jako je např. analýza, automatizace a vizualizace velkých dat (big data). Rovněž je pozornost věnována využití nových moderních směrů, jako je např. digital twin (digitální dvojče). V oblasti multiparametrické diagnostiky je perspektivní nasazení různých metod umělé inteligence a strojového učení.
Jazyk výuky
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Doporučená literatura
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova