Detail předmětu

Moderní trendy v dopravním inženýrství (DST)

FAST-NMB011Ak. rok: 2021/2022

Seznámení se základními principy dopravně inženýrských měření a jejich návrhem. Manipulace s daty, jejich úprava a agregace. Statistické vyhodnocení dat. Prezentace výsledků měření. Zpracování dopravně inženýrských dat pomocí GIS. Mikroskopické modely pěších.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Ústav pozemních komunikací (PKO)

Výsledky učení předmětu

Studenti porozumí standardním teoriím dopravního proudu a dějům v dopravním proudu. Seznámí se se základními technikami modelování. Získají přehled o účelu a prostředcích nově zaváděných telematických technologií.

Prerekvizity

Základní znalost matematiky, práce s PC a projektování pozemních komunikací.

Osnovy výuky

1. Zařízení pro automatizovaný sběr dopravně inženýrských dat ve vysokém rozlišení.
2. Kritický a následný čas, jejich vliv na kapacitu křižovatky.
3. Sběr dopravně inženýrských dat.
4. Nástroje pro zpracování a zobrazení “big data”.
5. Základy matematické statistiky v dopravně inženýrské praxi.
6. Základy teorie chyb měření.
7. Základy publikování a prezentace technických textů.
8. Prezentace výsledků semestrální práce.
9. Mikroskopické modely pěších v dopravně inženýrských aplikacích I.
10. Mikroskopické modely pěších v dopravně inženýrských aplikacích II.
11. Geografické informační systémy v dopravně inženýrské praxi I.
12. Geografické informační systémy v dopravně inženýrské praxi II.
13. Základy publikování technických map.

Učební cíle

Znalost teorie dopravního proudu a základních technik modelování. Porozumění dějům v dopravním proudu. Přehled o účelu a prostředcích nově zaváděných telematických technologií.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program NPC-SIK magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Zařízení pro automatizovaný sběr dopravně inženýrských dat ve vysokém rozlišení. 2. Kritický a následný čas, jejich vliv na kapacitu křižovatky. 3. Sběr dopravně inženýrských dat. 4. Nástroje pro zpracování a zobrazení “big data”. 5. Základy matematické statistiky v dopravně inženýrské praxi. 6. Základy teorie chyb měření. 7. Základy publikování a prezentace technických textů. 8. Prezentace výsledků semestrální práce. 9. Mikroskopické modely pěších v dopravně inženýrských aplikacích I. 10. Mikroskopické modely pěších v dopravně inženýrských aplikacích II. 11. Geografické informační systémy v dopravně inženýrské praxi I. 12. Geografické informační systémy v dopravně inženýrské praxi II. 13. Základy publikování technických map.

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Zadání semestrální práce – vyhodnocení kritického a následného času. Konzultace vybrané lokality pro sběr dopravně inženýrských dat. Sběr dopravně inženýrských dat. Evaluace získaných dat a jejich vyhodnocení. Konzultace výsledků měření. Praktické vyhodnocení dopravně inženýrských dat I. Praktické vyhodnocení dopravně inženýrských dat II. Prezentace výsledků semestrální práce. Mikroskopický model pěších v přestupním uzlu I. Mikroskopický model pěších v přestupním uzlu II. Prezentace modelu přestupního uzlu. Qgis pro dopravně inženýrské aplikace I. Qgis pro dopravně inženýrské aplikace II.