Detail předmětu

Výtvarné techniky – kresba

FA-VK1-NEAk. rok: 2021/2022

Výuka kresby rozvíjí nezbytné dovednosti k samostatnému a svobodnému zobrazování představy bez závislosti na jakékoliv předloze nebo pomůcce. Tato výuka se soustřeďuje na architektonickou kresbu – jasné, zřetelné, estetické a správné zobrazení architektonické situace ať už přímo z představy, nebo podle připravené situace. Procvičuje se správné vidění prostoru a proporcí, pochopení a použití perspektivy, technika kresby, kompoziční zákony a estetický cit. Výuka je dělena na čtyři bloky: úvodní přednáška, kresebné a perspektivní etudy, kresba podle skutečnosti a závěrečná práce jako shrnutí předešlého. Nedílnou součástí výuky jsou domácí zadání, samostatná domácí kreslířská práce spojená s konzultacemi a samostatné návštěvy vybraných výstav a studium z pramenů.
Ve studijních programech „Architektura a urbanismus“ je předmět zařazen do skupiny předmětů nástroje.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Ústav zobrazování (UZ)

Nabízen zahraničním studentům

Všech fakult

Výsledky učení předmětu

– Student si osvojí schopnosti pro vystihující zobrazení své prostorové architektonické představy podané s estetickou kvalitou.
– Student si osvojí schopnosti zobrazit prostorovou situaci podle předloženého schématu nebo ústního zadání.
– Student se naučí pracovat s konceptem/myšlenkou/nápadem pomocí kresebného procesu a tak jej rozvíjet.
– Student se zorientuje v různých možnostech kresby a práce s kompozicí pro dosažení zamýšleného výrazu.
– Student pochopí přesahy do dalších oblastí života a v nich se naučí hledat inspiraci pro své architektonické myšlení.
– Student nahlédne do oblasti kresby a do možností jejího zkoumání a poučení se z ní, seznámí se s některými významnými osobnostmi výtvarného umění a architektury, které se do této oblasti výrazně promítly.
– Student se naučí dialogu – vidět a chápat výsledky a potenciál vlastní práce a reagovat na ně.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

ýuka kresby zahrnuje tvořivou, pozorovací a procvičovací složku a sleduje jejich prohloubení, doplnění, nasměrování a rozvíjení osobitých schopností studenta. Podstatou je vyvolání dialogu mezi kreslířem a kresbou. Studenti se tak naučí vidět a chápat výsledky a potenciál vlastní práce a jsou jimi sami dál nasměrováni. Je to proces komplexní a působí nejen na dovednosti, ale také na vnímání, cítění a schopnost výrazu, vnitřní svobodu a fantazii.
Základem výuky je pravidelná práce a průběžná korektura, dále pak konečné shrnutí výsledků nad všemi pracemi doplněnými o domácí práce.

Způsob a kritéria hodnocení

K udělení zápočtu je třeba předložení kolekce kreseb ze cvičení se zastoupením všech tematických bloků včetně závěrečné práce a domácích úkolů. Konkrétní specifikaci všech prací k odevzdání a jejich počet předá písemně učitel vždy na začátku semestru. Např.: 12 kreseb z lekcí, 3 domácí práce, rozprava o návštěvách vybraných výstav nebo jiných kulturních vjemech.
Bodové hodnocení zahrnuje kvalitu předložených kreseb, vývoj během semestru s přihlédnutím k zaujetí nebo originalitě.

Osnovy výuky

Obsah bloků výuky:
  1. Přednáška: úvod do kresby, kompozice, perspektivy
  2. Cvičení: perspektivní, kreslířské a tvarové etudy
  3. Cvičení: studie podle skutečnosti
  4. Cvičení a domácí příprava: závěrečná práce

Učební cíle

Cílem předmětu je naučit se ručně nakreslit/naskicovat věcně správně a s estetickou kvalitou architektonickou představu či situaci. Součástí cíle je naučit se představu nejprve pomocí procesu skicování vyvolat a rozvinout, prostřednictvím kresby upřesnit a kultivovat zobrazovaný jev, vystihnout kresebnými postupy celkovou myšlenku a umět použít zobrazovací metody jako perspektiva, axonometrie a ortogonální zobrazování. Některá cvičení slouží ke zmapování možností kresebných prostředků, zvýšení citlivosti a uvolnění představivosti. Dalším cílem předmětu je kultivace vnímání obrazu skutečnosti a zobrazení skutečnosti, mimo jiné návštěvami vhodných výstav a studiem z pramenů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Student se účastní úvodní přednášky, povinně se účastní cvičení. Ze cvičení se tolerují dvě absence za semestr, omluva a řešení více absencí v případě vážných důvodů po domluvě s učitelem.
Možnosti náhrady v paralelních skupinách, samostatné doplnění kreseb.
V případě omluvy lze se souhlasem garanta předmětu nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.

Základní literatura

ERNST, Bruno. The Magic Mirror of M.C. Escher, Taschen, 2018. ISBN: 978-3836574006. (EN)
ESCHER, M.C. The Graphic Work. Taschen, 2016. ISBN: 978-3836529846. (EN)
HORSKÝ, Jiří; RAINIŠ, Martin. Martin Rainiš: Skici – Sketches. Praha: KANT 2016, ISBN 978-80-7437-213-1. (EN)
KLEE, Paul. Pedagogical Sketchbook. London: Faber & Faber, 1973. ISBN: 978-0571086184. (EN)
PIJOAN, Joseph. History of Art. London: Batsford, 1933. (EN)
STEMPEL, Ján; Tesař, Jan Jakub; BRACHTL, Daniel; KOŇÁTA DOLEJŠOVÁ, Kateřina. Skici / Sketches. Prague: Kant, 2016. ISBN 978-80-7437-179-0. (EN)

Doporučená literatura

FRIEDEWALD, Boris. BAUHAUS, Prestel, 2016. ISBN: 978-3-7913-8210-4. (EN)
WHITFORD, Frank. BAUHAUS. Thames & Hudson Ltd, 2020. ISBN: 978-0500204627. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program NX_A+U magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program BX_A+U bakalářský 1 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program ARCHURB bakalářský

    obor ARCH , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program ARCHURB magisterský navazující

    obor ARCH , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

2 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor