Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FAST-BHA021Ak. rok: 2022/2023
Metodika projektování obytných staveb s využitím znalostí základních typologických, provozně dispozičních a objemových požadavků. Umístění objektu na pozemku. Požadavky na plochy místností, prostorové a provozní návaznosti jednotlivých místností. Doporučená orientace obytných místností ke světovým stranám a jejich základní zařízení, vybavení v souvislosti s ergonomií.Základní informace o dispozičních, stavebně konstrukčních a architektonických zásadách navrhování veřejných staveb podle jejich druhovosti. Respektování platných vyhlášek, předpisů, norem. Osvojení zásad architektonického a konstrukčního navrhování pozemních staveb. Uplatnění současných požadavků na ekonomii, energetickou náročnost staveb a na ochranu životního prostředí. Požadavky na bezbariérové řešení staveb a přístupnosti k nim. Osvojení si jednotlivých zásad, předpisů a norem v navazujících cvičeních.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Získání znalostí o typologických základech projektování obytných staveb a některých vybraných občanských staveb. Absolvent předmětu bude schopen koncepční práce při návrhu obytných a občanských budov s ohledem na požadavky výtvarné a kompoziční. Student si osvojí akceptování typologických a ergonomických zásad provozního a objemového řešení, tvorby prostoru, požadavků na bezbariérové řešení interiérů i exteriérů staveb při dodržování platných norem, vyhlášek a předpisů.
Prerekvizity
Korekvizity
Souběžné získávání dalších znalostí o vhodných použitích konstrukčních systémů a detailů, nových materiálů. Požadavky tepelné techniky a akustiky, požární bezpečnosti staveb.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT. V předmětu bude využita dostupná metodika pro multikriteriální hodnocení vybraných typů budov.
Způsob a kritéria hodnocení
Úspěšné zakončení předmětu vyžaduje:
Osnovy výuky
1. Úvod - závislost prostoru na fyziologii uživatele. Obytné budovy - dispozičně provozní vztahy, zónování, orientace ke světovým stranám z hlediska požadavků na vnitřní prostředí, umístění na pozemku.2. Obytné místnosti. Příslušenství. Domovní vybavení. Domovní komunikace horizontální a vertikální.3. Zásady navrhování vstupních prostorů, šaten, ložnic, dětských pokojů a souvisejících úložných prostorů. 4. Ergonomické zásady navrhování hygienického zařízení, technického vybavení. 5. Zásady ergonomie v kuchyni, navrhování jídelny a obývacího pokoje. 6. Bezbariérové řešení staveb (vnější i vnitřní prostředí).7. Navrhování parkování, parkovací systémy a parkovací garáže. 8. Základy navrhování staveb pro přechodné ubytování .9. Zásady navrhování budov pro veřejné stravování.10. Navrhování školských budov – mateřské školy, základní školy – provozní řešení.11. Základy navrhování administrativních budov. 12. Navrhování budov pro obchod a služby, polyfunkční domy – obecné zásady provozního a typologického řešení.13. Základy navrhování staveb pro sport a tělovýchovu.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Úvod - závislost prostoru na fyziologii uživatele. Obytné budovy - dispozičně provozní vztahy, zónování, orientace ke světovým stranám z hlediska požadavků na vnitřní prostředí, umístění na pozemku. 2. Obytné místnosti. Příslušenství. Domovní vybavení. Domovní komunikace horizontální a vertikální. 3. Zásady navrhování vstupních prostorů, šaten, ložnic, dětských pokojů a souvisejících úložných prostorů. 4. Ergonomické zásady navrhování hygienického zařízení, technického vybavení. 5. Zásady ergonomie v kuchyni, navrhování jídelny a obývacího pokoje. 6. Bezbariérové řešení staveb (vnější i vnitřní prostředí). 7. Navrhování parkování, parkovací systémy a parkovací garáže. 8. Základy navrhování staveb pro přechodné ubytování . 9. Zásady navrhování budov pro veřejné stravování. 10. Navrhování školských budov – mateřské školy, základní školy – provozní řešení. 11. Základy navrhování administrativních budov. 12. Navrhování budov pro obchod a služby, polyfunkční domy – obecné zásady provozního a typologického řešení. 13. Základy navrhování staveb pro sport a tělovýchovu.
Cvičení
1.–12. týden: Zadání 1: Vypracujte rešerši na libovolný rodinný dům, který si vyberete na www.archiweb.cz a posuďte minimálně z pěti hledisek: např. umístění na pozemku, orientaci ke světovým stranám, architektonické začlenění do okolní zástavby. Rozeberte provozní vazby, posuďte plochy jednotlivých místností, popř. kubaturu, vypočtěte a vyhodnoťte osvětlení, zvažte ergonomii řešení jednotlivých funkčních celků (kuchyň, koupelna, komunikační prostory, šatna …) a zhodnoťte dostatek úložných prostorů jednotlivých místností,. Doplňte obrázky, případně náčrty, výpočty. Porovnejte s normou ČSN 73 4301 Obytné budovy, s vyhl. 268/2009 Sb. O technických požadavcích na stavby. Zadání 2: Vypracujte rešerši na zadanou veřejnou stavbu a posuďte z hlediska provozu, orientace ke světovým stranám, vhodnosti umístění na parcele, bezbariérovosti interiéru i exteriéru… Doplňte obrázky, případně náčrty, výpočty. Porovnejte s příslušnými normami a požadavky. Výstup: Každé zadání bude odevzdáno jako samostatná písemná práce doplněná půdorysy, fotodokumentací, případně vlastními návrhy, skicami. Vypracováno na formátu A4 svázané do složky s vázací lištou. 13. týden – Zápočet