Detail předmětu

Stavebně fyzikální hodnocení 1

FAST-BHA026Ak. rok: 2022/2023

Předmět je zaměřen na ovládnutí základních programů pro výpočet stacionárního vedení tepla v 1D a 2D.
V průběhu všech cvičení se studenti seznámí se základní škálou úloh.
Získané znalosti využije v navazujících předmětech.
Pochopí chování těchto konstrukcí při stacionárním vedení tepla.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Ústav pozemního stavitelství (PST)

Výsledky učení předmětu

Zvládnout práci se softwarem pro tepelně technické výpočty.

Prerekvizity

Znalost základů z pozemního stavitelství a stavebně fyzikálních dějů probíhajících ve stavebních konstrukcí. Znalost ovládání výpočetní techniky a softwaru MS Office. Základní znalost matematiky a fyziky.

Korekvizity

Znalost matematiky a fyziky, práce s CAD systémy a s PC, základy technického zařízení budov.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT. Zábavnou formou studentům sprostředkovat zkušenosti z praxe při práci na tepelně technických hodnocení. Ukázat možnosti pracovního prostředí v těchto programech a procvičení základních příkladů.

Způsob a kritéria hodnocení

Úspěšné zakončení předmětu vyžaduje:
- absolvování cvičení s povinnou účastí,
- vypracování všech zadání,
- udělení zápočtu.

Osnovy výuky

Předmět má pouze cvičení, osnova je tedy řešena v části cvičení.

Pracovní stáže

V tomto typu předmětu se pracovní stáže nepožadují. Je vhodné pokud má již student nějaké zkušenosti z praxe (zaměstnání v projekční kanceláři kde podobné úlohy řešil).

Učební cíle

Absolvent získá přehled o základní problematice modelování detailů. Absolvent bude schopen:
- pracovat s rozdílnými typy software,
- seznámí se se základními problémy stavební fyziky,
- naučí se posoudit stavebně fyzikální problémy v 1D a 2D,
- posoudit pokles dotykové teploty,
- stanovit linerání a bodový činitel prostupu tepla,
- dokáže vyhodnotit provedené simulace.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Doporučené volitelné složky programu

Je možná spolupráce na projektech zaměřených na hodnocení stavebních detailů.

Základní literatura

ČSN 730540-1,2,3 a 4 v aktuálně platném znění. (CS)
Manuály k programům Teplo 2017 a Area 2017 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BPC-EVB bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Stacionární 1D vedení tepla – základní seznámení s programem, metodika výpočtu a hodnocení. 2. Stacionární 1D vedení tepla – základní seznámení s programem, metodika výpočtu a hodnocení, druhá část. 3. Stacionární 1D vedení tepla – vlhkostní bilance na modelových příkladech, vyjádření zabudovaného tepelného mostu. 4. Stacionární 1D vedení tepla – problematika zabudované vlhkosti v konstrukci na modelových příkladech. 5. Stacionární 1D vedení tepla – výpočet poklesu dotykové teploty a varianty řešení, zadání výpočtu průměrného součinitele prostupu tepla – štítek obálky budovy v tabulkovém editoru. 6. Stacionární 2D vedení tepla – základní seznámení s programem, metodika výpočtu a hodnocení, zadávání pomocí souřadnic, vyhodnocení a čtení grafů. 7. Stacionární 2D vedení tepla – základní seznámení s programem, metodika výpočtu a hodnocení, zadávání pomocí nadstavby. 8. Stacionární 2D vedení tepla – výpočet lineárního činitele prostupu tepla (stěna a základ). 9. Stacionární 2D vedení tepla – výpočet lineárního činitele prostupu tepla (stěna-stěna, stěna-střecha, stěna-okno). 10. Stacionární 2D vedení tepla – výpočet součinitele prostupu tepla na základě tepelného toku konstrukcí, vyjádření tepelného mostu a porovnání s 1D řešením a ručním řešením (první příklad). 11. Stacionární 2D vedení tepla – výpočet součinitele prostupu tepla na základě tepelného toku konstrukcí, vyjádření tepelného mostu a porovnání s 1D řešením a ručním řešením (druhý příklad). 12. Stacionární 2D vedení tepla – zadávání v odlišném softwarovém prostředí. 13. Stacionární 2D vedení tepla – zadávání v odlišném softwarovém prostředí.