Detail předmětu

Marketing 1

FAST-BVA015Ak. rok: 2022/2023

Marketingový přístup k podnikání je nezbytným předpokladem pro zajištění dlouhodobé prosperity firem v tržní ekonomice. Znalost a uplatnění marketingu tak představuje jeden z pilířů úspěšně se rozvíjející firmy. Obsahem předmětu Marketingu je objasnění důležitých pojmů a postupů z marketingové teorie a praxe, spojených s přípravou a tvorbou marketingové strategie firmy (např. analýza postavení firmy na trhu, s analýzou zákazníků, jejich segmentací, umístěním a pozicionováním, s problematikou tvorby a uplatnění prvků marketingového mixu apod.)

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Ústav stavební ekonomiky a řízení (EKR)

Výsledky učení předmětu

Tento předmět bude rozvíjet znalosti a dovednosti potřebné pro pochopení místa a významu marketingu pro řízení firem jako celku. Půjde zde zejména o pochopení důležitosti zákazníka (poznání jeho potřeb a přání, způsobu rozhodování, faktorů, ovlivňujících jeho nákupní chování), o seznámení se s metodami analýz jejich potřeb a očekávání, o objasnění principů využití nástrojů marketingového řízení pro zajištění dlouhodobého firemního rozvoje.

Prerekvizity

Znalosti principů ekonomiky stavebního podniku.

Osnovy výuky

1. Zařazení marketingu do kontextu manažerských aktivit podnikového vedení.
2. Obecné podmínky efektivního uplatnění marketingu.
3. Segmentace zákazníků.
4. Nástroje marketingového řízení – marketingový mix – produkt a produktová politika.
5. Nástroje marketingového řízení – cena a cenová politika.
6. Nástroje marketingového řízení – distribuce a distribuční politika.
7. Nástroje marketingového řízení – komunikace a komunikační politika.
8. Marketingový výzkum.
9. Marketingová strategie.
10. Soudobé trendy v marketingu – možnosti využití sociálních sítí.
11. Soudobé trendy v marketingu – marketing ve službách.

Učební cíle

Cílem předmětu je poskytnout studentům znalosti z oblasti marketingu a vést je k pochopení možných způsobů využití marketingových principů při řízení odborných činností/ útvarů ve stavební firmě.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Kotler On Marketing. Dotisk. Simon and Schuster, 2012. ISBN 9781471109560. (EN)
JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. Strategický marketing. Praha: Grada, 2008. Expert (Grada). ISBN 9788024726908.
KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing management. Praha: Grada, 2007. ISBN 9788024713595.
ZAMAZALOVÁ, Marcela. Marketing obchodní firmy. Praha: Grada, 2009. Manažer. ISBN 9788024720494.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BPC-SI bakalářský

    specializace E , 4 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Zařazení marketingu do kontextu manažerských aktivit podnikového vedení.

2. Obecné podmínky efektivního uplatnění marketingu.

3. Segmentace zákazníků.

4. Nástroje marketingového řízení – marketingový mix – produkt a produktová politika.

5. Nástroje marketingového řízení – cena a cenová politika.

6. Nástroje marketingového řízení – distribuce a distribuční politika.

7. Nástroje marketingového řízení – komunikace a komunikační politika.

8. Marketingový výzkum.

9. Marketingová strategie.

10. Soudobé trendy v marketingu – možnosti využití sociálních sítí.

11. Soudobé trendy v marketingu – marketing ve službách.

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1.Sdělení podmínek udělení zápočtu. Rozdělení do pracovních týmu pro zpracování kontinuálního příkladu. Formy a metody marketingového výzkumu, sestavení a vyhodnocení dotazníků, mystery shopping

2. Analýza současného stavu (společnost, konkurence)

3. Analýzy makro a mikro prostředí zvolené společnosti. SLEPTE analýza, Porterova analýza oborového prostředí

4. Analýzy makro a mikro prostředí zvolené společnosti. Analýza konkurence, Analýza dodavatelů, Analýza zákazníků, Marketingový mix, SWOT analýza

5. Východiska k plánování. Definovaní vizi a poslaní podniku a transformace do stavebnictví, Segmentace a targeting, Stanovení marketingových potřeb, Analýza marketingových potřeb, Stanovení cílů

6.Návrh marketingového plánu a jeho aplikace. Definování finančních možností, časového horizontu a cílů, Volba komunikačních nástrojů, Zásady při aplikaci komunikačních nástrojů

7. Marketingový plán v čase

8. Průběh nákladů na marketingový plán

9. Kontrola marketingového plánu v čase. Rizika a jejich opatření

10. Presentace kompletního marketingového plánu po jednotlivých týmech

11. Zápočet