Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FaVU-2CP2PAk. rok: 2021/2022
Výuka ve formě přednáškových vstupů a praktických workshopů bude zaměřena a) na prozkoumání socioekonomických souvislostí digitálních infrastruktur, vynořujících se s rozvojem platformové ekonomiky a dalších variací “sdílených ekonomik” a b) přiblížení tzv. “commons based” modelů, které nesou příslib zdravějších, emancipovanějších forem spolupráce a přístupů k nakládání s osobními daty. Předmět zahájíme přehledem a mapováním současných technologických a ekonomických trendů, na jejichž pozadí vyvstávají palčivé otázky, týkající se soukromí, digitální identity a dat. Klíčovým motivem bude trojúhelník tenze mezi ochranou soukromí, bezpečností a ekonomickými zájmy. Dotkneme se některých aktuálně ožehavých témat (kapitalismus dohledu, etika obchodování s daty, centralizace digitální identity apod.), a přiblížíme si východiska a technologie nastupujícího trendu decentralizace (Web3.0, blockchain a další) včetně možných negativních externalit.Druhá část předmětu se již zaměří na alternativní přístupy a možná řešení, předcházející či minimalizující nastíněné problémy. Zkoumání situujeme do socio-ekonomického rámce tzv. “P2P commons transition” koncepce, kterou rozpracovává (Bauwens, 2019). Odkazovat se budeme ale i na další související přístupy, jako jsou např. Sharing Cities (Shareable, 2018). V těchto intencích se pak znovu zaměříme na otázky, týkající se problematiky osobních dat, důvěry a digitální identity. Dotkneme se konceptů jako je svrchovaná digitální identita (Self-Sovereign Identity, SSI), generativní digitální identita (Generative Identity), interpersonální data, data commons, sítě důvěry (Webs of Trust, WoT) a dalších. V rámci praktické části rozpracujeme i možné dystopické scénáře adopce těchto technologií a cesty k jejich prevenci. Pro integraci nabytých znalostí předmět zakončíme rozborem konkrétních existujících příkladů a řešení a s využitím designového přístupu rozpracujeme prvotní odpovědi na otázku “Co konkrétně můžeme začít dělat?”.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelnýobor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
Seminář
Vyučující / Lektor
Přednáška