Detail předmětu

Teorie architektury 3

FA-TA3-TAk. rok: 2022/2023

Obsah předmětu navazuje na předměty Teorie architektury 1 a 2 s cílem pokračovat v prohlubování povědomí o širokém záběru diskurzu teorie architektury. Přibližuje ji přitom jako disciplínu, která se nejen různým způsobem praxe dotýká, ale bez které se dobrá architektonická praxe neobejde. Důraz je kladen na porozumění teoretickým textům a přes vlastní proces psaní se posiluje schopnost vstupovat se čteným do dialogu a formovat si nejen odborný názor, ale také identifikovat vlastní teoretické inklinace. Přes vybrané texty jsou studenti seznamováni s různými tématy - od aktuálních kulturních, společenských či environmentálních po "věčná" témata estetiky, nebo individuálních autorských přístupů -, které sice nemusí poskytovat přímý návod v procesu navrhování architektonického objektu nebo urbanistického řešení, ale rozšiřují úhel pohledu, kterým je architekt schopen přistoupit k otázkám, které oblast architektury kontinuálně předkládá.  

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Výsledky učení předmětu

  • student získá jasnou představu o povaze teoretického textu a významu, kterou hraje i pro praktikujícího architekta
  • bude umět nejen rozlišit různá ideová východiska, identifikovat jejich přítomnost v konkrétním návrhu, ale také zhodnotit jejich relevanci i ve vztahu k vlastní práci/vlastnímu přemýšlení
  • přes psaní eseje dokáže vést s čteným textem dialog a bude připraven reagovat na různá témata
  • posílí se jeho všeobecná kompetentnost vyjadřovat se k důležitým společenským/kulturním/environmentálním otázkám a ochota o nich diskutovat
  • v neposledním řadě bude umět kriticky zhodnotit kvality nebo nedostatky vlastního přemýšlení a tím i dospět k lepším výsledkům své práce

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

  • přednáška jako základ pro diskusi
  • příprava na hodinu domácím studiem literatury
  • psaní průběžně konzultované eseje na téma opírající se o jednu z knih diskutovaných na přednášce

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení zápočtem. Požaduje se odevzdání závěrečné eseje a její průběžné konzultování/diskutování minimálně jednou během semestru.

 

Osnovy výuky

Obsah bloků výuky

  1. Úvod - Psaní jako navázání "dialogu" se čteným textem.
  2. Transčasový rozměr architektury a její vztah k prostředí. Přemýšlení přes text a přes kresbu/diagram / Kahn.
  3. Robert Venturi a postmoderní myšlení.
  4. Kritické přemýšlení o architektuře, městě a souvisejících tématech / Supercritical.
  5. Praktikující architekti a jejich roviny přemýšlení.

Učební cíle

Cílem předmětu je rozvíjet přemýšlení o architektuře prostřednictvím teoretických textů. V rovinách, které se týkají jednak samotné tvorby architektury a všem co s ní souvisí, ale také toho, jak architektura zpětně ovlivňuje lidi a prostředí. Jedná se o témata přesahující běžné technické nebo praktické aspekty, které se však často zásadně podepisují na kvalitě architektury. Absolvování předmětu studentům přináší možnost nejen zvýšit porozumění náročnějším textům z oblasti teorie architektury tím, že na ně reagují vlastním psaním a diskusí, ale také zlepšit schopnost kriticky přemýšlet vlastní tvorbu a formulovat ideje na kterých staví.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast a aktivní participace na hodinách. Konzultace rozpracovaného textu eseje. Neúčast je třeba nahradit samostudiem. 

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

COLQUHOUN, A. Postmodernism and Structuralism: A Retrospective Glance. Assemblage, No. 5 (Feb., 1988), s. 6-15. https://doi.org/10.2307/3171022 (EN)
COLQUHOUN, A. Regionalismus a technika. In ŠVÁCHA, R. (ed.) Regionalismus a internacionalismus v soudobé architektuře, Praha 1999, s. 19-21. (CS)
COLQUHOUN, A. Sign and Substance: Reflections on Complexity, Las Vegas, and Oberlin. In Essays in Architectural Criticism: Modern Architecture and Historical Change. Cambridge: MIT Press, 1981. s. 139-151 (EN)
COLQUHOUN, A.Typology and Design Method. Perspecta, Vol. 12 (1969), s. 71-74. https://doi.org/10.2307/1566960 (EN)
DERRIDA, J. POINT DE FOLIE — MAINTENANT L’ARCHITECTURE. Bernard Tschumi: La Case Vide — La Villette, 1985. In AA Files, No. 12 (Summer 1986),s. 65-75. (EN)
EISENMAN, P. K porozumění formě v architektuře. Stavba, roč. 22 (2015), č. 4/15, s. 8-11. (CS)
EISENMAN, P. Kartonová architektura. Dům I. Stavba 9 (2002), č. 3, s. 72-75. (CS)
EISENMAN, P., KOOLHAAS, R., KIPNIS, J. SOMOL, R., STEELE, B. Supercritical. Architectural Association (EN)
EISENMAN, P. Postfunkcionalismus..Stavba, 2 (2008), s. 76-79. (CS)
FIALOVÁ, I. Architektura a současné město. Zlatý řez (CS)
KAHN, L. I., MERRILL, Michael. The importance of a drawing. Lars Muller (EN)
KAHN, L. I. Ticho a světlo. Arbor Vitae (CS)
SCOTT BROWN, D. Having words. AA Publications (EN)
SOLA-MORALES, I. FIALOVÁ, I., TICHÁ, J. Diference. Topografie současné architektury (CS)
TICHÁ, J. Architektura a globalizace. Texty o moderní a současné architektuře (CS)
TICHÁ, J. Architektura na prahu informačního věku. Zlatý řez (CS)
TICHÁ, J. Architektura. Tělo nebo obraz. Zlatý řez (CS)
TICHÁ, J. Architektura v informačním věku. Zlatý řez (CS)
VENTURI, Robert. Složitost a protiklad v architektuře. Arbor Vitae (CS)

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B_A+U bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Seminář

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Elearning