Detail předmětu

Příprava diplomové práce M2 – navrhování staveb

FA-DP2-AAk. rok: 2022/2023

V předmětu student připravuje architektonicko-urbanistické řešení zadané diplomové práce. Teoretickou složku diplomové práce připravuje student v souběžném předmětu diplomový seminář (zajišťovaný společně pro všechny moduly).
Modul Navrhování staveb se zabývá problematikou navrhování staveb ve všech měřítcích od urbanismu po detail. Modul je zacílen na zejména na veřejnou a společenskou složku urbanity a jejich zkvalitňování. Výukové metody v modulu jsou zaměřeny na celostní přípravu studentů na samostatný výkon profese. Na takto vymezeném rozsahu je ověřována připravenost a schopnost tvůrčího i řemeslného zpracování architektonických témat.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

27

Zajišťuje ústav

Ústav navrhování (UN)

Výsledky učení předmětu

  • Vypracováním a obhajobou diplomové práce student prokáže dovednosti, schopnosti a znalosti v souladu s profilem absolventa.
  • Vypracováním a obhajobou diplomové práce student prokáže připravenost vstoupit do praxe a dalšího stupně své odborné přípravy ve smyslu získání autorizace ČKA.
  • Vypracováním a obhajobou diplomové práce student prokáže schopnost navrhovat zcela samostatně architektonické a provozní řešení staveb v celé škále nároků a požadavků na provoz, konstrukci a/nebo urbanistické vazby.
  • Vypracováním a obhajobou diplomové práce student prokáže schopnost aplikace všech souvisejících zákonných a normových požadavků na architektonický/urbanistický návrh.
  • Vypracováním a obhajobou diplomové práce student prokáže schopnost řádného teoretického zdůvodnění svého návrhu.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Základní výukovou metodou je ateliér, ve kterém je akcentována dlouhodobá samostatná práce studentů. Výuka je založena na metodě „learning by doing“, tj. získávání znalostí a dovedností praktickou aplikací. Významnou součástí je prezentace výsledků vlastní práce na kritikách, konzultace a kritické diskuze s vedoucím práce a dalšími odborníky. Doplňkovou výukovou metodou v závislosti na zadaném tématu mohou být exkurze či workshopy. Diplomová práce a předdiplomní projekt je veden stejným vedoucím (splňujícím kvalifikační předpoklady podle Řádu studijních programů VUT a Standardů studijních programů VUT).

Způsob a kritéria hodnocení

Pro absolvování předmětu je nutné včasné odevzdání úplné práce podle zadání a podle vnitřní normy Pravidla pro studium na FA.
Konkrétní obsahovou specifikaci definuje zadání diplomové práce, předané studentovi písemnou formou. Diplomová práce zpravidla obsahuje:
  • teoretickou část
  • textovou část
  • urbanistický kontext
  • architektonické a provozní řešení
  • stavebně konstrukční řešení
  • fyzický model

Osnovy výuky

Obsah bloků výuky:
  1. Analýza místa a zadání, exkurze, práce na konceptu
  2. Práce na architektonickém, provozním, konstrukčním a/nebo urbanistickém řešení
  3. Finalizace projektu, práce na prezentaci projektu

Učební cíle

Cílem předmětu je připravit diplomový projekt. Diplomový projekt prokazuje nabytí nutných dovedností, schopností a znalostí v souladu s profilem absolventa. Zároveň diplomový projekt adekvátně svému významu prezentuje připravenost studenta vstoupit do praxe a dalšího stupně své odborné přípravy ve smyslu získání autorizace ČKA.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Povinná účast na jedné konzultaci týdně dle specifikace vedoucího práce a na průběžných kritikách. Povinné je odevzdání projektu splňujícího podmínky blíže specifikované v zadání diplomové práce a dodržení termínu odevzdání (předem stanoveného ve vnitřní normě Pravidla pro studium na FA).
V případě omluvy lze se souhlasem vedoucího práce nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

Česká architektura (ediční řada). Praha: Prostor. (CS)
NEUFERT, Ernst a Peter NEUFERT. Navrhování staveb: zásady, normy, předpisy o zařízeních, stavbě, vybavení, nárocích na prostor, prostorových vztazích, rozměrech budov, prostorech, vybavení, přístrojích z hlediska člověka jako měřítka a cíle. 2. české vyd., (35. něm. vyd.). Praha: Consultinvest, 2000, 618 s. : il., plány. ISBN 80-901486-6-2. (CS)
NORBERG-SCHULZ, Christian, Petr KRATOCHVÍL a Pavel HALÍK. Genius loci: krajina, místo, architektura. 2. vyd. Praha: Dokořán, 2010, 219 s. : il., mapy, plány ; 25 cm. ISBN 978-80-7363-303-5. (CS)
SCHLAFFEROVÁ, Hannelore. City: Život v ulicích plánovaného města. Zlín: Archa, 2017. ISBN 978-80-87545-48-5. (CS)
TICHÁ, Jana, Rostislav ŠVÁCHA a Milena SRŠŇOVÁ (eds.). Euroamerické architektonické myšlení 1936-2011. Praha: Zlatý řez, 2018. ISBN 978-80-88033-03-5. (CS)
Vyhláška č. 268/2009 Sb. o technických požadavcích na stavby. (CS)
Vyhláška č. 398/2009 Sb. o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb (CS)
Vyhláška č. 501/2006 Sb. o obecných požadavcích na využívání území. (CS)
Zlatý řez (časopis). Praha: Zlatý řez. ISSN 1210-4760. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N_A+U magisterský navazující 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky