Detail předmětu

Ateliér – velký dům

FA-AT2-AAk. rok: 2022/2023

Ateliérová výuka je hlavní způsob výuky architektury, který komplexně pracuje s ostatními metodami výukového procesu. Je založena na metodě „learning by doing“, tj. získávání znalostí a dovedností praktickou aplikací. Je vedena jako dialog pedagoga a studenta nad rozpracovaným projektem, nedílnou součástí výuky jsou tzv. kritiky.
Ateliér „velký dům“ zahrnuje návrh stavby s více funkčními okruhy v širším kontextu místa.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

12

Zajišťuje ústav

Ústav navrhování (UN)

Výsledky učení předmětu

– Student si osvojí schopnost navrhnout architektonické a provozní řešení objektu s více funkčními okruhy.
– Student bude znát základní normové požadavky pro navrhování staveb a bude schopen je aplikovat v návrhu.
– Student si osvojí schopnosti pro vypracovávání dokumentace architektonické studie.
– Student bude schopen zvolit vhodný konstrukční systém pro konkrétní podobu navrhované stavby.
– Student bude umět pochopit kontext místa a reagovat na něj v návrhu.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Základní výukovou metodou je ateliér, ve kterém je akcentována dlouhodobá samostatná práce studentů – student samostatně nebo ve skupině systematicky připravuje ateliérovou práci podle zadání. Významnou součástí je prezentace výsledků vlastní práce na kritikách a prezentacích a konzultace a kritické diskuse s vedoucím práce a dalšími odborníky. Doplňkovou výukovou metodou v závislosti na zadaném tématu mohou být exkurze (workshopy). Práce probíhá 13 týdnů a je rozdělena do tří bloků zakončených kritikou nebo závěrečnou prezentací před porotou. Harmonogram vč. termínů může upřesnit vedoucí práce v „zadání práce“. Toto zadání musí být zveřejněno na Intranetu FA současně se zveřejněním anotací témat (před registrací studentů).

Způsob a kritéria hodnocení

Práce zadává a hodnotí vedoucí práce. Práce je vedoucím specifikována v „nabídce ateliérových témat“ a volitelně v „zadání práce“. Tyto informace jsou zveřejněny na Intranetu FA před registrací studentů.

Povinné je odevzdání projektu na úrovni architektonické studie a obsahuje (pokud vedoucí práce neurčí jinak):
– průvodní text (vč. teoretického zdůvodnění návrhu, východisek, analýz, cílů, principů a konceptu návrhu, konstrukčního a provozního schématu),
– doložení pracovních skic a fotodokumentace pracovních modelů,
– situaci širších vztahů,
– situaci,
– půdorysy jednotlivých podlaží,
– řezy,
– pohledy,
– prostorové zobrazení navrženého objektu vč. zasazení do kontextu místa,
– prostorové zobrazení interiéru,
– architektonický detail,
– model (vč. jeho fotodokumentace).
Práce se odevzdává jak v listinné, tak v elektronické formě v souladu s vnitřní normou FA „Pravidla pro studium“.
Povinné přílohy může podrobněji specifikovat vedoucí práce v „zadání práce“.

Hodnoceny jsou tyto složky návrhu:
– místo, interpretace, analýza, syntéza, idea;
– procesy, provoz;
– materialita, struktura, konstrukce;
– forma, uspořádání;
– prezentace, adjustace, obhajoba;
– přístup studenta ke zpracování projektu.
Váhu jednotlivých složek určuje vedoucí.

Klasifikační stupnice je uvedena ve čl. 14 Studijního a zkušebního řádu VUT. Doporučená klasifikace je následující:
– A: excelentní návrh s osobním přínosem, všechny aspekty a složky návrhu výborné až excelentní
– B: velmi dobrý návrh či výborný návrh s dílčími nedostatky
– C: dobrý návrh, řemeslně korektní
– D: řemeslně korektní návrh s dílčími nedostatky
– E: dostatečný návrh, splnění všech zadaných úkolů, navržený objekt je stabilní, nevykazuje nebezpečí ohrožení stability, života a zdraví, splňuje legislativní požadavky (normy)
Práce, které nevyhovují minimálním požadavkům (specifikovaným v klasifikací E), se hodnotí jako nevyhovující.

Osnovy výuky

Obsah bloků výuky:
I. Analýza a interpretace, syntéza, idea a řešení; exkurze; sestavení stavebního programu
II. Práce na architektonickém, provozním a konstrukčním řešení; skici a návrh ve standardním rozsahu architektonické studie, grafické vyjádření konceptu
III. Grafická i verbální prezentace metody a výsledků, adjustace, obhajoba

Učební cíle

Zvládnutí procesu, metodologie tvorby a prezentace architektonického návrhu struktury v širším kontextu místa lokality a objektu s více funkčními okruhy, s náročnými procesy a požadavky na provoz, na strukturu/konstrukci objektu, na uspořádání/formu.
Práce je zaměřena na řešení v úrovni lokality a na úroveň vlastního objektu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Povinná účast na jedné konzultaci týdně dle specifikace vedoucího práce, povinná účast na dvou průběžných kritikách a závěrečné veřejné prezentaci. Odevzdání projektu splňujícího podmínky (blíže specifikované v sekci Hodnocení předmětu) a dodržení termínu odevzdání (předem stanoveného ve vnitřní normě „Pravidla pro studium“).
Konkrétní termíny výše uvedené povinné výuky, případně další povinnou účast nad její rámec může podrobněji specifikovat vedoucí práce v „zadání práce“. Toto zadání musí být zveřejněno na Intranetu FA současně se zveřejněním anotací témat (před registrací studentů).
V případě omluvy lze se souhlasem vedoucího práce nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

DAY, Christopher. Spirit and Place, Architectural Press, 2002. ISBN: 978-0750653596. (EN)
CHING, Francis D. K. Architecture: Form, Space, & Order. Wiley, 2014. ISBN: 978-1118745083. (EN)
MEISS, Pierre von. Elements of Architecture: From Form to Place + Tectonics. EPFL Press, 2013. ISBN: 9782940222698. (EN)
NEUFERT, Ernst. Architects' Data. John Wiley & Sons, 2019. ISBN: 9781119284352. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B_A+U bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinný