Detail předmětu

Výtvarné techniky – kresba 2

FA-VK2-NEAk. rok: 2022/2023

Výuka kresby rozvíjí pokročilejší kreslířské dovednosti k samostatnému a svobodnému zobrazování složitější prostorové situace podle představy nebo podkladů. Rozvíjí představivost a schopnost přesvědčivého a správného zobrazení představy v perspektivě, zobrazení složitých tvarů i detailů v prostorových souvislostech, zrcadlení, osvětlení. Výuka zahrnuje práci s barvami v kresbě. Výuka kreslením je doplněna o kombinaci kresby s technickým výkresem. Procvičuje se kreslířská technika a některé techniky dokončení kresby. Výuka je rozdělena na tři bloky: Kresba podle skutečného prostoru, kresba podle představy a schématu, závěrečná práce. Nedílnou součástí je domácí příprava, návštěvy výstav a studium z pramenů.
Ve studijních programech „Architektura a urbanismus“ je předmět zařazen do skupiny předmětů nástroje.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Ústav zobrazování (UZ)

Výsledky učení předmětu

– Student se naučí výstižně zobrazit složitější prostorové architektonické představy podané s estetickou kvalitou.
– Student se naučí zobrazit složitější prostorovou situaci, tvary nebo detail podle předloženého schématu, technického výkresu nebo ústního zadání.
– Student se naučí pracovat s konceptem/myšlenkou/nápadem pomocí kresebného procesu, a tak jej pochopit a rozvíjet.
– Student se zorientuje v různých možnostech kresby a dokončovacích technik pro dosažení zamýšleného výrazu.
– Student se seznámí s možnostmi kombinace kresby a technického výkresu.
– Student se seznámí s barevnou kresbou.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka kresby zahrnuje tvořivou, pozorovací a procvičovací složku a sleduje jejich prohloubení, doplnění, nasměrování a rozvíjení osobitých schopností studenta. Podstatou je rozvinutí dialogu mezi kreslířem a kresbou. Studenti se naučí vidět a chápat výsledky a potenciál vlastní práce a mohou je dál směrovat nebo být jimi směrováni. Je to proces komplexní a působí nejen na dovednosti, ale také na vnímání, cítění a schopnost výrazu, vnitřní svobodu a fantazii.
Základem výuky je pravidelná práce a průběžná korektura, dále pak sledování kulturního dění, výstav, studium pramenů, rozpravy.

Způsob a kritéria hodnocení

K udělení zápočtu – předložení kolekce kreseb ze cvičení se zastoupením všech tematických bloků včetně závěrečné práce a domácích prací. Konkrétní specifikaci všech prací k odevzdání a jejich počtu předá písemně učitel vždy na začátku semestru.
Bodové hodnocení zahrnuje kvalitu předložených kreseb, vývoj během semestru s přihlédnutím k zaujetí nebo originalitě.

Osnovy výuky

Obsah bloků výuky:
I. Kresba podle skutečnosti
II. Kresba podle představy a schématu
III. Závěrečná práce

Učební cíle

Cílem předmětu je naučit se nakreslit složitější prostorové situace, tvary či detaily podle představy nebo podkladů správně v perspektivě kvalitní kresebnou technikou, černobíle nebo barevně. Součástí cíle je naučit se představu pomocí procesu skicování vyvolat, pochopit a rozvinout, prostřednictvím kresby upřesnit a kultivovat zobrazovaný jev, vystihnout kresebnými postupy celkovou myšlenku, vhodnou dokončovací technikou ji umocnit.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Ze cvičení se tolerují dvě absence za semestr, omluva a řešení více absencí v případě vážných důvodů po domluvě s učitelem.
Možnosti náhrady – v paralelních studijních skupinách (jsou-li otevřeny), doplnění kreseb.
V případě omluvy lze se souhlasem garanta předmětu nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.

Základní literatura

ERNST, Bruno. The Magic Mirror of M.C. Escher, Taschen, 2018. ISBN: 978-3836574006. (EN)
ESCHER, M.C. The Graphic Work. Taschen, 2016. ISBN: 978-3836529846. (EN)
HORSKÝ, Jiří; RAINIŠ, Martin. Martin Rainiš: Skici – Sketches. Praha: KANT 2016, ISBN 978-80-7437-213-1. (EN)
KLEE, Paul. Pedagogical Sketchbook. London: Faber & Faber, 1973. ISBN: 978-0571086184. (EN)
PIJOAN, Joseph. History of Art. London: Batsford, 1933. (EN)
STEMPEL, Ján; Tesař, Jan Jakub; BRACHTL, Daniel; KOŇÁTA DOLEJŠOVÁ, Kateřina. Skici / Sketches. Prague: Kant, 2016. ISBN 978-80-7437-179-0. (EN)

Doporučená literatura

FRIEDEWALD, Boris. BAUHAUS, Prestel, 2016. ISBN: 978-3-7913-8210-4. (EN)
WHITFORD, Frank. BAUHAUS. Thames & Hudson Ltd, 2020. ISBN: 978-0500204627. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program NE_A+U magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

  • Program BX_A+U bakalářský

    obor ARCH , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program NX_A+U magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program N_A+U magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

  • Program ARCHURB bakalářský

    obor ARCH , 4 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor