Detail předmětu

Výpočetní technika – úvod do GIS

FA-GIS-NAk. rok: 2022/2023

Úvod do GIS je předmětem, který studentům usnadní technologické zpracování ateliérových návrhů pomocí nástrojů GIS. Výuka je zaměřena na praktickou práci se software ArcGIS Pro a volně dostupnými prostorovými daty. Součástí výuky je vypracování praktických domácích cvičení, ve kterých si studenti vyzkouší kompletní tvorbu GIS projektu od tvorby vstupních dat až po 2D výstup v podobě mapy.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Ústav urbanismu (UU)

Výsledky učení předmětu

  • Student bude schopen zpracovat jednodušší GIS project
  • Student si osvojí možnosti využití volně dostupných prostorových dat a jejich doplnění daty vlastními.
  • Student se naučí pracovat s prostorovými analýzami.
  • Student bude schopen prostorová data vizualizovat dle zásad kartografické tvorby.
  • Student bude umět vytvořit 2D mapu, stejně tak základní práci s interaktivními mapami v prostředí ArcGIS Online.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

GIS představuje pro studenty architektury nástroj pro tvorbu projektů v hlavních předmětech studia. V kurzu je proto kladen důraz na osvojení praktických dovedností pro použití GIS nástrojů a na výuku ovládání software ArcGIS Pro. Během práce v GIS dochází také k rozvoji analytického myšlení, které je potřebné pro zdárné zpracování projektů. Stěžejním výukovým postupem je samostatná práce studenta nad zadanými úlohami za asistence pedagoga.

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnoceno je zpracování praktických cvičení, které se odevzdávají v elektronické podobě. Jejich zadání včetně všech náležitostí cvičení, forma a termíny odevzdání jsou specifikovány vyučujícím na začátku semestru.

Osnovy výuky

  1. Úvod do problematiky GIS
  2. Seznámení se software ArcGIS Pro
  3. Přehled datových zdrojů a práce s nimi
  4. Import a export dwg dat do GIS
  5. Tvorba vlastních dat (geometrie i atributy), georeferencování obrazových dat
  6. Analýzy prostorových dat, práce s atributy
  7. Základy kartografické vizualizace, práce s popisky
  8. Kompoziční prvky mapy, tvorba 2D výstupu pro tisk
  9. ArcGIS online, tvorba příběhové mapy
  10. Prostor pro dotazy a dopracování projektů
  11. Závěrečná prezentace

Učební cíle

Cílem předmětu je naučit se zapojit GIS nástroje do procesu tvorby architektonických projektů a získat přehled o možnostech využití volně dostupných datových zdrojů. V rámci předmětu se studenti seznámí s volně dostupnými daty, naučí se vytvářet vlastní data a následně je vizualizovat a analyzovat. Nedílnou součástí výuky je také tvorba výstupů v podobě 2D mapy nebo interaktivní příběhové mapy, které mohou být využity jako prezentace architektonických návrhů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Student povinně absolvuje všechny praktické lekce, omluvit bez udání důvodu lze jednu zameškanou lekci. Případné další absence jsou řešeny individuálně s vyučujícím. Student povinně odevzdá v průběhu semestru 3 kontrolní výstupy a na konci semestru bude mít závěrečnou prezentaci svého projektu.

Základní literatura

LONGLEY, Paul, Michael F. GOODCHILD, D. J. MAGUIRE a David RHIND. Geografické informace: systémy a věda. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, [2016]. ISBN 978-80-244-5008-7 (CS)

Doporučená literatura

BŘEHOVSKÝ, Martin a Karel JEDLIČKA. 2005. Úvod do geografických informačních systémů: přednáškové texty. Redigoval Jiří Šíma. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. 116 s. (CS)
KONEČNÝ, Milan, Zdeněk STACHOŇ, Kateřina TAJOVSKÁ a Zbyšek PODHRÁZSKÝ. 2006. Kartografie a geoinformatika - multimediální učebnice (online). [cit. 6.7.2018]. Dostupné z: http://oldgeogr.muni.cz/ucebnice/kartografie/index.php (CS)
Voženílek, V., Kaňok, J., a kol.(2011): Metody tematické kartografie - Vizualizace prostorových jevů . Univerzita Palackého v Olomouci, 216s. ISBN 9788024427904 (CS)

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B_A+U bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

4 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Seminář

12 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

10 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Elearning