Detail předmětu

Sociologie

FA-SOCAk. rok: 2022/2023

Předmět je zaměřem na seznámení se základními sociologickým aspekty architektonické a urbanismu a jeho cílem je získání základních znalostí z demografie a sociologie se zaměřením pro architekturu a urbanismus.
Předmět je rozdělen na dvě části. V první jsou studenti seznamováni se základy sociologie a demografie s přihlédnutím na profil oborů architektury a urbannismu. V druhé části předmětu jde o hlubší pohled do aktuálních a problémovách jevů současných měst z hlediska sociologie a sociální geografie.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

1

Zajišťuje ústav

Ústav urbanismu (UU)

Výsledky učení předmětu

Absolvent přednášky získá základní přehled o sociálních problémech, souvisejících s urbanismem, informace, které disciplíny, instituce a odborníci se touto hraniční pro-blematikou zabývají a schopnost porozumět výsledkům jejich studia.

Prerekvizity

Znalost hlavních urbanistických procesů, zájem o rozšíření poznatků do hraničních disciplin, schopnost základní orientace v cizojazyčných (především anglických) textech.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení na základě výsledků písemné zkoušky.

Osnovy výuky

Úvod do sociologie
Sociologický výzkum
Sociologie města, sociální ekologie města
Sociologie venkova, urbanizace jako sociální a prostorový proces
Soc. teorie skupin, teorie lokálních skupin a jejich aplikace v urbanismu
Teritorium, teritoriální chování, teorie sousedství a okrsku (neighbourhood)
Rodina a bydlení, druhy obytných domů a jejich působení na obyvatele
Sociologické poznatky o nových obytných souborech a soc.hlediska při přestavbách
Sociální a demografické aspekty územního plánování
Sociální aspekty demografického vývoje
Sociální příčiny škod po přírodních katastrofách
Sociální následky katastrof
Sociální aspekty života v marginálních regionech a malých městech

Učební cíle

Seznámit studenty se základními sociologickými pojmy, sestavenými z hlediska po-třeb urbanismu a na základě výsledků konkrétních vědeckých projektů v oboru socio-logie a sociální geografie je uvést do problematiky sociálních aspektů urbanizačních procesů.znalosti

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrolní testy v přednáškách.

Základní literatura

Český statistický úřad, Metodika SLDB 2011. (CS)
Ferenčuhová, S. (2013) Sociologie města 20. a 21. století. Kapitola 2: Evropské kořeny ajadenucjí sociologie města a urbání teorie. SLON, s. 44–68. (CS)
Harding, A., Blokland, T. (2014): "Spatial Expressions of Intra-urban Inequalities." In: Urban Theory. A Critical Introduction to Power, Cities and Urbanism in the 21st Century. Sage, s. 120–170. (EN)
Osman, R., Porkertová, H. (2020): „Upoután vozíkový“: absence zdvořilé nevšímavosti jako bariéra při pohybu prostorem uživatelů a uživatelek elektrických vozíků. Sociologický časopis. (CS)
Till, J. 2005. The negotiation of hope. In: Peter BLUNDELL-JONES, Doina PETRESCU a Jeremy TILL, ed. Architecture and participation. s. 19–41. (EN)
World Health Organisation. 2007. Global age-friendly cities: a guide. Geneva: WHO Press. (česky: Globální města přátelská seniorům) (EN)

Doporučená literatura

Buffel, Tine, and Chris Phillipson. 2018. A Manifesto for the Age-Friendly Movement: Developing a New Urban Agenda. Journal of Aging & Social Policy 30: 173–192. https://doi.org/10.1080/08959420.2018.1430414. (EN)
Ferenčuhová, S. (2014)”Sociologie města” In Šubrt, J. a kol. Soudobá sociologie VI (Oblastni a specializace), Krolinum, s. 21–41. (CS)
FOUCAULT, Michel. Priestor, vedenie a moc. In: Moc, subjekt a sexualita: výber z článkov a rozhovorov publikovaných v rokoch 1980-1988. Bratislava: Kalligram, 2000, s. 27-43. ISBN 80-7149-389-9. (CS)
Groat, L.N. and Wang, D. (2002). Architectural Research Methods. 1 edition. New York: John Wiley & Sons. Především kapitola 7 ke kvalitativnímu výzkumu. (EN)
Hamraie, A. (2017): Building access: universal design and the politics of disability. University of Minnesota Press, Mineapolis, s. 333. (EN)
Harding, A., Blokland, T. (2014): Urban Theory. A Critical Introduction to Power, Cities and Urbanism in the 21st Century. Sage. (EN)
Hušková, B., H. Chalupská, P. Klápště, M. Nawrath, L. Tomášová. 2016. Angažovaně offline aneb Čtyři praktické zkušenosti, jak se plánuje a navrhuje se zapojením veřejnosti. 2016. B.m.: NESEHNUTÍ Brno. (CS)
Jones, P. (2011). The Sociology of Architecture: Constructing Identities. Liverpool University Press. (EN)
Klápště, P. 2014. Občané, architekti a veřejná správa: Určení rolí v participativních procesech [online]. B.m.: MPSV. Dostupné z: https://www.mvcr.cz/clanek/obcane-architekti-a-verejna-sprava-urceni-roli-v-participativnich-procesech.aspx (CS)
Navrátilová, B. (2011): Univerzální Design, http://univerzalnidesign.sweb.cz/ram.html (CS)
Navrátilová, B. (2016): Univerzální design a přístupnost staveb městské hromadné dopravy. České vysoké učení technické v Praze, s. 136. (CS)
Persson, H., Ahman, H., Yngling, A., Gulliksen, J. (2015): Universal design, inclusive design, accessible design, design for all: different concepts—one goal? On the concept of accessibility— historical, methodological and philosophical aspects. Universal Access in the Information Society, 14, č. 4, s. 505 - 526. (EN)
Pospíšilová, L., Novák, J. (2016): Mobile Phone Location Data: New Challenges for Geodemographic Research. Demografie 58(4), 320–337. (EN)
Vidovićová, Lucie (a kol.). 2013. Stáří ve městě, město v životě seniorů. Praha, Brno: Sociologické nakladatelství, Masarykova univerzita. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program ARCHURB bakalářský

    obor ARCH , 3 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

18 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor