Detail předmětu

Contemporary Art in Local Contexts

FaVU-4CALCAk. rok: 2022/2023

Předmět je realizován formou seminářů s pozvanými osobnostmi, návštěv uměleckých akcí a exkurzí do galerií a muzeí. Studenti*ky se seznamují s provozem umění a učí se porozumět strukturálním podmínkám jeho fungování. Získávají přehled o uměleckém provozu na úrovni školy, města a regionu. Cílem kurzu je zajistit studentům*kám orientaci na lokální umělecké scéně a naučit je využívat jejích možností.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

3

Nabízen zahraničním studentům

Pouze domovské fakulty

Výsledky učení předmětu

Absolventi*ky kurzu se dokážou orientovat na lokální umělecké scéně a využívat jejích možností.

Prerekvizity

Nejsou.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Semináře s pozvanými osobnostmi, návštěvy uměleckých akcí, exkurze do galerií a muzeí.

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet udělený za účast na seminářích, exkurzích a dalších akcích kurzu. Požadována je více než 70% účast.

Osnovy výuky

1. Seznámení se s prostorem školy a galeriemi a iniciativami působícími na fakultě.
2. Návštěvy brněnských galerií a muzeí.
3. Exkurze do Prahy a dalšího důležitého centra uměleckého života v českém/česko-slovenském regionu (Ostrava, Ústí nad Labem, Bratislava).
4. Semináře s umělci*umělkyněmi, kurátory*kurátorkami a kulturními organizátory*organizátorkami působícími na fakultě a lokální umělecké scéně.

Učební cíle

Cílem kurzu je zprostředkovat studentům*kám vhled do fungování lokálních uměleckých institucí a seznámit je s brněnskou a českou/česko-slovenskou uměleckou scénou.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Výuka probíhá formou seminářů s pozvanými osobnostmi, návštěv uměleckých akcí a exkurzí do galerií a muzeí dle harmonogramu určeného na začátku semestru. Požadována je více než 70% účast.

Doporučená literatura

Bishop, Claire, and Dan Perjovschi. 2014. Radical Museology: Or, What's 'Contemporary' in Museums of Contemporary Art? London: Koenig. (EN)
Bradley, Will, and Charles Esche. 2007. Art and Social Change: A Critical Reader. London: Tate Publishing. Foster, Hal. 2011. The Art-Architecture Complex. London and New York: Verso. (EN)
Gielen, Pascal, ed. 2013. Institutional Attitudes: Instituting Art in a Flat World. Amsterdam: Valiz. (EN)
Hlavajova, Maria, and Simon Sheikh. 2016. Former West: Art and the Contemporary After 1989. Utrecht and Cambridge: basis vor actuele kunst and MIT Press. (EN)
Kolb, Lucie, and Gabriel Flückiger, eds. 2013. (New) Institution(alism). Oncurating.org. https://www.on-curating.org/files/oc/dateiverwaltung/issue-21/PDF_to_Download/ONCURATING_Issue21_A4.pdf (EN)
Möntmann, Nina. 2006. Art and its Institutions: Current Conflicts, Critique and Collaborations. London: Black Dog Publishing. (EN)
O'Doherty, Brian. 1999. Inside the White Cube: The Ideology of the Gallery Space. Berkeley: University of California Press. (EN)
Steyerl, Hito. 2017. Duty Free Art: Art in the Age of Planetary Civil War. London and New York: Verso. (EN)
Zuidervaart, Lambert. 2010. Art in Public: Politics, Economics, and a Democratic Culture. Cambridge: Cambridge University Press. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program FAAD magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program ZST-BX bakalářský

    obor ZST , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program ZST-NX magisterský navazující

    obor ZST , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

16 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Exkurze

16 hod., povinná

Vyučující / Lektor