Detail předmětu

Herní studia

FaVU-1HS-ZAk. rok: 2022/2023

Kurz je organizován do čtyřhodinovek, jež se uskuteční během semestru celkem 7x, každých 14 dní. Každá čtyřhodinovka bude zahrnovat výklad a poté diskusní část, v jejímž rámci budeme debatovat o probírané látce.
Na každou hodinu (vyjma první) si studenti mají za úkol předem přečíst jeden odborný text (dostupný v elektronické formě ze studijních materiálů), o kterém si společně promluvíme (o přesvědčivosti jeho argumentace, o kontextu jeho vzniku, o jeho originalitě a užitečnosti apod.).
Na jednotlivé hodiny si pak také někteří studenti připraví krátký text (1 až 2 normostrany, možno jej napsat i v bodech), který bude také sloužit jako příspěvek do diskuse. Tyto studentské texty budou zaměřeny buď na výklad pojmů anebo na analýzu konkrétních her. Pokud si vyberete analýzu pojmu, zkuste zjistit z různých zdrojů (ať už na internetu či v knihovně), jakou má daný koncept historii, jak a proč vznikl, jak se používá, jak jej různí autoři definují, v čem je užitečný a v čem naopak může být problematický. Pokud si vyberete analýzu hry (konkrétní titul si zvolte sami), tak ji zkuste zanalyzovat po všech stránkách (její herní mechaniky, audiovizuální působivost, práci s žánrem a intertextuálními odkazy, významy, které sděluje, atp.) a vztáhnout k tématu dané hodiny (níže v osnově napovídám, jaký úhel pohledu na danou hru byste měli zvolit ve vztahu k jednotlivým hodinám). Téma své seminární práce a hodinu, na kterou má být hotova, studenti předem zapíší do sdíleného dokumentu, který bude zpřístupněn na první hodině kurzu. Onen krátký text studenti musí odevzdat vždy 1 den před vyučovací hodinou, na níž má být prezentován.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Filozofická fakulta (FF MU)

Výsledky učení předmětu

Student bude po absolvování předmětu schopen:
- charakterizovat historický vývoj myšlení o počítačových hrách a postupné dějinné fáze vzniku tohoto média
- definovat a analyzovat základní specifické prvky média počítačových her
- používat klíčové koncepty vytvořené a aplikované v rámci vědního oboru herní studia (např. imerze, flow, procedurální rétorika aj.)
- analyzovat médium počítačových her z několika obecných vědeckých perspektiv (herní psychologie, filozofie, estetika, naratologie, výzkumy ideologie)

Prerekvizity

Schopnost číst texty v angličtině.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky kombinované s diskuzemi o probíraných tématech a o povinné četbě. Studenti mají v průběhu kurzu za úkol průběžně číst povinnou literaturu a připravovat se na diskuze odehrávající se v rámci hodin.

Způsob a kritéria hodnocení

Výsledná známka bude ohodnocením dvou textů – krátkého textu (o rozsahu 1-2 normostrany), který studenti připraví během semestru a představí na domluvené hodině, a záěrečného textu, o rozsahu 8 až 10 normostran. Tento závěrečný text může být buď obecnější úvahou nad některým z témat rozebíraných během semestru (např. nad feministickou analýzou her, nad historií žánru RPG, nad herními specifiky práce s prostorem apod.), anebo analýzou konkrétní, studentem zvolené hry. U závěrečného textu bude hodnocena formální stránka (práce se zdroji, styl), argumentace (její logika a přesvědčivost) a originalita vlastních postřehů. Známka bude součtem ohodnocení krátkého textu (30 %) a závěrečného textu (70 %).

Osnovy výuky

Historie počítačových her:
- vývoj média od 50. let minulého století do současnosti
- vztah her počítačových a klasických
- vývoj herních žánrů
- intertextuální a intermediální vazby a vlivy
- kulturní status a legitimizace her

Co je (počítačová) hra; vznik herních studií:
- definice her
- filosofie her (Huizinga, Caillois, Sutton-Smith, Sicart atd.)
- vznik herních studií a oblasti jejich zájmu
- ludologie vs. naratologie

Estetika her – prvky her a jejich efekty na hráče 1:
- herní mechaniky
- flow
- imerze
- herní prostor
- vizuální stránka her
- kinestetika her

Estetika her – prvky her a jejich efekty na hráče 2:
- narace
- procedurální rétorika
- sebereflexivita her
- avatar
- témata her

Technika, produkce, distribuce:
- ekonomika her, hry jako průmysl
- AAA hry vs. nezávislé hry
- dějiny herní techniky
- institucionální dějiny

Výzkum (kultury a psychologie) hráčů:
- psychologie, sociologie, (auto)etnografie hráčů
- hráčské typologie
- otázka závislosti
- pozitivní kognitivní a terapeutické efekty her
- MMO hry jako specifický fenomén
- herní paratext a hráčské fanouškovské praktiky (letsplaye, cheatování atd.)

Hry a společnost:
- reprezentace minorit a genderu v hrách
- násilí a válečné hry
- hry a reprezentace historie
- politické, výukové a obecně seriózní hry

Učební cíle

Předmět o herních studiích má za cíl seznámit posluchače přehledovým způsobem s hlavními oblastmi výzkumu počítačových her. Přestože jsou herní studia mladým vědním oborem (jejich vznik bývá umisťován do roku 2001), rozvinulo se již několik ustálených proudů bádání, které si v rámci kurzu představíme (mj. herní naratologii, psychologické, feministické a ideologické výzkumy, filosofii her atd.).

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Povinná docházka (tolerované množství absencí upřesněno v úvodu semestru).

Základní literatura

Aarseth, E. 1997. Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
Art. Bristol: Intellect.
Bogost, I. 2006. Comparative Video Game Criticism. In Games And Culture 2006 1:41.
Bogost, I. 2006. Unit Operations. Cambridge: MIT Press.
Bogost, I. 2006. Unit Operations. Cambridge: MIT Press.
Bogost, I. 2008. Persuasive Games. Cambridge: MIT Press.
Caillois, R. 1998. Hry a lidé. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon.
Comprehensive Review of the Current Literature in Vorderer, P. – Jennings, B. (eds.) 2006) Playing Video Games: Motives,
Csíkszentmihályi, M. 1991. Flow: The Psychology of Optimal Experience. Harper.
Článek o Everquest: http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/1899420.stm
Ebert, R. Game vs. Art. http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070721/COMMENTARY/70721001
Eskelinen, M. 2001. The Gaming Situation, in Game Studies 01/2001. www.gamestudies.org/0101/eskelinen.
Fernandéz-Vara, C. 2008. Shaping Players Experience in Adventure Games. (nepublikováno)
Frasca, G. 2003. Ludologists love stories, too: notes from a debate that never took place.
Friedman, T. 1999. Semiotics of Sim City. http://www.firstmonday.org/issues/issue4_4/friedman/index.html
Galloway, A. R. 2006. Gaming: Essays On Algorithmic Culture. Minneapolis: University Of Minnesota Press.
Gee, J. P. 2005. Why video games are good for your soul: pleasure and learning. Altona: Common Ground Publishing.
Hawisher, G. - Selfe, C. (eds.) Gaming Lives In the Twenty-First Century: Literate Connections,
http://web.mit.edu/cms/People/henry3/games&narrative.html.
http://www.gamestudies.org/0202/kennedy/ (k dispozici je i český překlad)
Huizinga, J. 2000. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Dauphin.
Hunicke, M. et al. MDA: A Formal Approach to Game Design and Game Research.
Chaplin, H. – Ruby, A. 2006. Smartbomb: The Quest for Art, Entertainment, and Big Bucks in the Videogame Revolution.
Jenkins, H. 2004. Game Design as Narrative Architecture in Wardrip-Fruin, N. – Pat Harrigan (eds.) First Person: New
Juul, J. 2005. Half-Real: Video Games Between Real Rules and Fictional Worlds. Cambridge: The MIT Press.
Juul, J. 2007. A Certain Level of Abstraction. In Situated Play: DiGRA 2007 Conference Proceedings, Baba, A., ed. DiGRA Japan
Kennedy, H. 2002. Lara Croft: Feminist Icon or Cyberbimbo. On the Limits of Textual Analysis, in Game Studies 02/2002.
Klevjer, R. 2008. Avatar. (disertace). http://folk.uib.no/smkrk/docs/RuneKlevjer_What%20is%20the
Lakoff, G. - Johnson, M. 2002. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host.
Lamoureux, M. 8-Bit Primitive: A Hommage to Atari 2600 in Compton, S. (ed.) 2004. Gamers. New York: Soft Skull Press.
Lee, K. M. – Peng, W. 2006. What Do We Know About Social and Psychological Effects of Computer Games? A
Levy, S. 1984. Hackers. New York: Double Day.
Lowood, H. 2005. High Performance Play: The Making Of Machinima in Clarke, A. – Mitchell, G. (eds.). Videogames and
Lowood, H. 2006. A Brief Biography Of Computer Games. In in Vorderer, P. – Bryant, J. (eds.) Playing Video Games:
Media as Story, Performance, Game. Cambridge: MIT Press.
Motives, Responses, and Consequences. New Jersey: Lawrence Erlbaum.
Murray, J. 1999. Hamlet on the Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace. Cambridge: MIT Press.
New York: Algonquin Books.
Newman, J. 2004. Video Games. London: Routledge.
Nieborg, D. 2009. Political Economy of Video Games. (disertace)
Poole, S. 2004. Trigger Happy. London: Fourth Estate.
Responses and Consequences. N
Responses, and Consequences. New Jersey: Lawrence Erlbaum. dmitriwilliams.com/WilliamsSocHist.doc
Rossignol, J. 2008. This Gaming Life. Digital Culture Books.
Tolkien, J.R.R. On fairy stories.
Úryvky z knihy Grand Theft Childhood: http://www.grandtheftchildhood.com/GTC/Excerpts/Excerpts.html
Williams, D. 2006. A Brief Social History Of Gameplay. In in Vorderer, P. – Bryant, J. (eds.) Playing Video Games: Motives,
%20Avatar_finalprint.pdf

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-D , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-IDT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    obor VU-VT , 4 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program BIT bakalářský 1 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program IT-BC-3 bakalářský

    obor BIT , 1 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program BIT bakalářský 1 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Seminář

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor