Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FEKT-DKC-RIZAk. rok: 2022/2023
TRIZ učí myslet systematicky a hlavně tvořivě, učí, jak z technických problémů udělat řešitelné úlohy.V úvodu osvojíte dvě elementární metody z projektového řízení (SWOT, Log Frame).Těžiště kurzu je v osvojení analyticko-řešitelské metodiky TRIZ-Tvorba a řešení inovačních až invenčních zadání. Nejprve metodika provází uživatele systematickou analýzou zájmového objektu za účelem formulavat četné problémy, s cílem odpovědět na analytickou otázku, CO a PROČ je žádoucí/potřeba řešit.Potom následuje tvůrčí syntéza, tj. řešení inovačních až invenčních úloh, dohledaných v řešených problémech, s cílem odpovědět na řeštelskou otázku, JAK lze úlohu ideově/reálně vyřešit.TRIZ vás naučí, jak z technických problémů, zjištěných analýzou objektu, dělat inovační až invenční úlohy řešitelné v rámci syntézy. TechOptimzer a Goldfire jsou sw. prostředky podporující analýzu, syntézu, dohledáváním informací až znalostí v elektronicky dostupném prostředí (www, patentové databáze, atd atd...) a také generování zprávy pro řešený "miko-projekt".
Užitečnost projektového řízení změn (inovací), systémového přístupu k řešeným problémů, dovednost tvořivě řešit nalezené úlohy, dohledávat relevantní informace až znalosti a efektivně komunikovat, to jsou nezpochybnitelné a oceňované "soft skills".Ve volitelném a "svobodném" kurzu načerpáte těchto dovedností mnoho. Potvrzují to četné reference studentů, doktorandů, inženýrů z praxe, ředitelů firem, profesorů, atd.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
1. Inovační projekty (1. týden)Projekty ve studiu, v praxi , v ČR, v EU. Inovační faktory firmy, trendy, megatrendy. SWOT. Log Frame.Plán inovačního projektu: Cíl, účel, výstupy, činnosti, zdroje (čas, náklady, lidé, technika), plán, rizika, kontrola, řízení, prezentace výsledků. Výsledek: Znalost, jak sepsat přesvědčivý návrh změny – inovační projekt.
2. TRIZ - Analýza zájmového objektu. (2.-5. týden)Vymezení systému, dekompozice, struktura, funkce, parametry. Diagnóza komponent. Příčinně následkové řetězce nalezených problémů. Tendence zdokonalování techniky získané studiem patentů.Výsledek analýzy: Správně (stručně a jasně) formulovaná a správná (zacílená) inovační zadání obsahující informace CO (komponenty) a PROČ (argumentace) v objektu zdokonalit - inovovat, 3. TRIZ - Syntéza (řešení) formulovaných inovačních úloh. (6.-12. týden) Řešení technických rozporů v zadání - invenčními principy. Řešení fyzikálních rozporů v zadání - separačními postupy. Řešení konfliktů látek a polí v zadání - modelovými vzory. Neuspokojivá funkce komponenty a možnosti jejího založení na jiném efektu. Zjištěný stav komponenty a její konfrontace s tendencemi zdokonalování techniky. Stav techniky a patentoprávní ochrana novosti navrhovaného řešení.Výsledek syntézy: Koncepční řešení inovačních zadání a úloh (rozporů, interakcí, funkcí, komponent). JAK řešit inovační až invenční úlohy. 4. TechOptimizer a Goldfire jsou sw. podpory metodiky TRIZ. (3.-13. týden)Vede řešitele analýzou, syntézou, evaluací novosti variantních řešení. Vyhledává informací až znalostí, a to sémantickým zpracováním elektronicky dostupných oborových www portálů a četných databází patentů.Výsledek: Vygenerovaná a zeditovaná zpráva o řešení „mikroprojektu“.
Četné řešené příklady v praxi. Četné reference od Mgr., PhD., profesorů a inženýrů z firemní praxe.
Učební cíle
Cíl předmětu: Využívání TRIZ a sw. podpory ve studiu techniky a v inovační praxi firem.
Účel předmětu: Poznat, osvojit a používatt metodiku TRIZ (Tvorba a Řešení Inovačních až invenčních Zadání) , osvojit způsob práce se sw. podporou TRIZ a porozumět základům PM (Projektovému řízení).
Transdisciplinární certifikovanou metodiku TRIZ a PM a pořízené licence TechOptimizer a Goldfire na FEKT je žádoucí využít: - pro posílení: systémového přístupu k řešeným technických problémům a inovacím na VUT a v praxi,- pro posílení:tvůrčího potenciálu studentů, - pro posílení aptability absolventů.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Konzultace
Vyučující / Lektor