Detail předmětu

Hospodářská angličtina 3

FP-HA3PLAk. rok: 2022/2023

Kurz je zaměřen na jazykové dovednosti a výrazové prostředky používané v obchodní angličtině a v pracovním procesu. Studenti se seznámí s prostředky odborného jazyka v běžných ekonomických a obchodních kontextech. Předmět se zaměřuje na rozšiřování obecné i odborné slovní zásoby studentů a rozvíjí gramatické struktury odborného jazyka se zaměřením na marketing, účetnictví a finance. Důraz je kladen na rozvíjení komunikačních dovedností, ale také schopnost aktivně využívat nabyté znalosti.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni:
- orientovat se v anglické ekonomické terminologii vztahující se k probraným tématům - marketing, účetnictví a finance,
- porozumět středně obtížnému odbornému autentickému textu,
- hovořit o probraných ekonomických tématech,
- aplikovat získanou odbornou slovní zásobu v praxi, např. při simulaci obchodních jednání, prezentacích odborných ekonomických témat nebo v obchodní korespondenci.

Prerekvizity

Studenti jsou schopni:
- používat gramatické struktury podle požadavků dané úrovně znalostí a osnovy předmětů, na něž navazuje,
- aplikovat znalosti formálního i neformálního stylu v písemném projevu,
- použít různé jazykové prostředky k popisu osob a míst,
- vyjmenovat a popsat různé volnočasové aktivity a sportovní disciplíny a diskutovat o nich v širších souvislostech,
- charakterizovat různá zaměstnání,
- komunikovat v situacích spojených s cestováním,
- diskutovat o problémech turistického průmyslu,
- vyjádřit svůj názor na sdělovací prostředky, zvláště internet a elektronická média,
- popsat v základních rysech rozvoj vědy a techniky a jeho vliv na životní styl,
- vyjmenovat různé problémy spojené s ochranou životního prostředí a vysvětlit souvislosti.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na seminářích nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů. Při výuce jsou využívány následující metody výuky:

Dovednostně-praktické metody

Práce s texty (učebnice, elektronická skripta)

Monologická část výuky (výklad, přednáška, instruktáž)

Prezentace (statická projekce)

Počítačem podporované učení 

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení se skládá z následujících částí:

Zakončení předmětu prezenční formě studia:
Zápočet: 75% aktivní účast seminářích, e-learningové aktivity a cvičení, závěrečný test
Zkouška: porozumění slyšenému odbornému textu, porozumění čtenému odbornému textu

Zakončení předmětu pro studenty s individuálním studiem:
Zápočet: e-learningové aktivity a cvičení, závěrečný test
Zkouška: porozumění slyšenému textu, porozumění čtenému textu

Zakončení předmětu v distanční formě (uplatní se pouze tehdy, kdy objektivní vnější okolnosti neumožňují uskutečňovat studijní program v souladu s udělenou akreditací):
Zápočet (prostřednictvím Moodle): 75% aktivní účast na online seminářích prostřednictvím MS Teams, e-learningové aktivity a cvičení, závěrečný test
Zkouška (prostřednictvím Moodle): porozumění slyšenému odbornému textu, porozumění čtenému odbornému textu

Uznání předmětu HA3P na základě mezinárodního certifikátu

Vzhledem k odbornému obsahu nabízených předmětů nelze uznat žádnou zkoušku z obecného jazyka na nižší úrovni než C1. Uznány mohou být mezinárodní zkoušky Certificate in Advanced English (CAE), Certificate of Proficiency in English (CPE) nebo zkoušky z obchodní angličtiny Business English Certificate (BEC) Vantage, případně Business English Certificate (BEC) Higher. Zkoušky lze uznat do 5 let od jejich konání. 

Uznání předmětu HA3P na základě zkoušky získané na zahraniční univerzitě

Pokud student během svého studijního pobytu v rámci programu Erasmus absolvuje na zahraniční univerzitě předmět odborného anglického jazyka, který svojí náplní prokazatelně odpovídá obsahu a úrovni (obchodní angličtina na úrovni B1 a vyšší) předmětu Hospodářská angličtina a složí z něj zkoušku, může mu být tento předmět uznán jako ekvivalent předmětu Hospodářská angličtina.


Osnovy výuky

Kurz je zaměřen na jazykové dovednosti a výrazové prostředky používané v obchodní angličtině a v pracovním procesu. Předmět se zaměřuje na rozšiřování obecné i odborné slovní zásoby studentů a rozvíjí gramatické struktury odborného jazyka a odborné terminologie se zaměřením na marketing, účetnictví a finance. Důraz je kladen na rozvíjení komunikačních dovedností, ale také schopnost aktivně využívat nabyté znalosti.  Kurz je rozdělen do dvou modulů:

I. Communication Skills

  1.  Networking and presentations - introducing yourself and your project, small talk, listening skills; Ss techniques, team presentations, visuals.
  2.  Meetings and negotiations - setting the agenda, taking the minutes and chairing meetings, video conferences; five stages of negotiations, negotiation style across cultures.
II. English for specific purposes

  1. Marketing - advertising, marketing terminology, marketing strategies, 4Ps marketing framework, branding
  2. Accounting and finance - income and expenditure, company accounts, reading financial statements, profit and loss account, balance sheet

Učební cíle

Cílem kurzu je:

- seznámení studentů s charakteristickými rysy profesionální obchodní komunikace,

- připravit studenty na obchodní jednání v mezinárodním kontextu,

- zvýšit povědomí o potenciálních problémech nebo nedorozuměních, které mohou nastat při obchodních jednáních s lidmi z různých kultur. 

- zaměřit se na osvojení odborné terminologie z oblasti marketingu, účetnictví a financí.

 

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Výuka probíhá 13 týdnů formou jazykových cvičení. Je požadována aktivní 75% účast ve vyučování a průběžné plnění zadaných úkolů. Případné absence musí být řádně omluveny.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

HANDFORD, M.: Business Advantage Upper-Intermediate. Cambridge, 2012. ISBN 978-0-521-28130-0. (EN)
HELM, S.: Market Leader - Accounting and Finance. Pearson Education Limited, 2011. ISBN 978-1-408-22002-3. (EN)
O'DRISCOLL, N.: Market Leader - Marketing. Pearson Education Limited, 2012. ISBN 978-1-4082-2007-8. (EN)

Doporučená literatura

MASCULL, B.: Business Vocabulary in Use Intermediate, Cambridge University Press 2002. (EN)
MASCULL, B,: Business Vocabulary in Use Advanced, Cambridge University Press 2004. (EN)
MURPHY, R. English grammar in use: a self-study reference and practice book for intermediate learners of English: with answers. 4th ed. Cambridge: Cambridge University Press, c2012, x, 380 s. ISBN 9780521189064. (EN)

Elearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BAK bakalářský

    obor BAK-UAD-D , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    obor BAK-EP , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

  • Program BAK-EP bakalářský 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
  • Program BAK-PM bakalářský 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
  • Program BAK-UAD bakalářský 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení jazykové

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Elearning