Detail předmětu
Intercultural Management
FP-IBimPAk. rok: 2022/2023
Obsahem předmětu jsou relevantní poznatky z oblasti psychologie a sociologie nezbytné pro efektivní řízení v interkulturním prostředí podniku. Důraz je kladen na osvojení si relevantních poznatků manažerských přístupů se zaměřením na efektivní interpersonální komunikaci a schopnost aplikace získaných poznatků prostřednictvím tréninkových nástrojů do podnikové praxe.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Nabízen zahraničním studentům
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Jazyková kompetence zvládnutí anglického jazyka minimálně na úrovni B1.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
* aktivní účast 10%
* semestrální práce 40%
* prezentace semestrální práce 40%
* reakce na dotazy k semestrální práci 10%
Osnovy výuky
Topics lectures are as follows:
1. Introduction to the course. Definition of organizational criteria and conditions for passing the course. Assignment of semester work topics and processing criteria.
2. Definition of key terms: culture and its elements, intercultural competence and its components, process of intercultural communication.
3. Intercultural adaptation: individual identity, acculturation, cultural shock and mechanisms of its successful coping
4. Culture concept description.
5. Classical cultural models: Hofstede, Trompenaars, Hampdon-Turner.
6. The concept of cultural standards according to A. Thomas.
7. Cultural assimilator as a means of intercultural training.
8. Negotiating in international environment. AID model for interactions with different cultures.
9. Specifics of work in international teams. GLOBE model.
10. Barriers to intercultural communication. Ethnocentrism, cultural relativism.
11. Specifics of selected European cultures with a focus on international trade.
12. Specifics of selected non-European cultures with a focus on international trade.
13. Repetitorium and discussion on the topics.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
HOFSTEDE , G., HOFSTEDE, G. J., MINKOV. M. Cultures and Organizations: Software of the Mind. 3rd ed., New York: McGraw-Hill, 2016. ISBN13 978-00-7166-418-9.
Doporučená literatura
PILLER, I. Intercultural Communication: A Critical Introduction. Edingurgh: Edinburgh University Press, 2017. ISBN13 978-14-7441-291-9.
SCHEIN, E. H., SCHEIN, P. Organizational Culture and Leadership. New York: John Wiley & Sons Inc, 2016. ISBN13 978-11-1921-204-1.
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Vymezení klíčových pojmů: kultura a její prvky, interkulturní kompetence a její složky, proces interkulturní komunikace.
3. Interkulturní adaptace: identita jedince, akulturace, kulturní šok a mechanismy jeho úspěšného zvládání.
4. Koncept kultury.
5. Klasické kulturní modely: Hofstede, Trompenaars, Hampdon-Turner.
6. Koncept kulturních standardů dle A. Thomase.
7. Kulturní asimilátor jako prostředek interkulturního tréninku.
8. Vyjednávání v mezinárodním prostředí. AID model pro interakce s odlišnými kulturami.
9. Specifika práce v mezinárodních týmech. GLOBE model.
10. Bariéry interkulturní komunikace. Etnocentrizmus, kulturní relativizmus.
11. Specifika vybraných evropských kultur se zaměřením na oblast mezinárodního obchodu.
12. Specifika vybraných mimoevropských kultur se zaměřením na oblast mezinárodního obchodu.
13. Repetitorium a diskuze k probraným tématům.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Vymezení obsahu kultury a její prvky, interkulturní kompetence a její složky, proces interkulturní komunikace.
3. Interkulturní adaptace: fáze kulturního šoku a nácvik jeho úspěšného zvládání.
4. Případová studie: vliv kultury na pracovní prostředí.
5. Rozbor: klasické kulturní modely: Hofstede, Trompenaars, Hampdon-Turner.
6. Rozbor: koncept kulturních standardů dle A. Thomase.
7. Interkulturní trénink: Kulturní asimilátor k vybrané národní kultuře.
8. Modelová situace: vyjednávání v mezinárodním prostředí.
9. Specifika práce v mezinárodních týmech. GLOBE model.
10. Bariéry interkulturní komunikace. Etnocentrizmus, kulturní relativizmus.
11. Specifika vybraných evropských kultur se zaměřením na oblast mezinárodního obchodu.
12. Specifika vybraných mimoevropských kultur se zaměřením na oblast mezinárodního obchodu.
13. Repetitorium a diskuze k probraným tématům.
Elearning