Detail předmětu
Knowledge Management
FP-IBkmPAk. rok: 2022/2023
Předmět navazuje na základní kurzy bakalářského studia v oblasti managementu, IT/ICT a manažerského rozhodování. Předmět je zaměřen na vysvětlení základních teoretických východisek souvisejících se znalostním managementem a na jejich praktickou aplikaci ve firmě. Důraz je kladen na problematiku reprezentace znalostní v kontextu znalostního inženýrství a na znalostní modely pro podporu rozhodování. Předmět dále poskytuje základní informace týkající se integrace znalostního managementu s dalšími manažerskými disciplínami, zejména projektovým managementem.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
• Pochopit komplexní rozsah managementu znalostní.
• Aplikovat metody získávání znalostí pro řízení firmy.
• Aplikovat znalosti pro podporu manažerského rozhodování.
• Aplikovat principy znalostního managementu ve firmě.
• Aplikovat metody a nástroje znalostního managementu.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU
Pro absolvování předmětu je požadováno splnění následujících podmínek:
ZÁPOČET: Zápočet je udělen na základě:
- úspěšného absolvování zápočtového testu (min. 50%),
- úspěšné zpracování semestrálního projektu ve stanoveném termínu.
ZKOUŠKA: Zkouška je písemná, formou otevřených otázek (max. 20 bodů). V případě potřeby ústní dozkoušení. Celkové hodnocení předmětu je na základě výsledků získaných u zkoušky s možným přihlédnutím k výsledkům získaným v průběhu semestru.
Známky a jim odpovídající body:
A (20-18), B (17-16), C (15-14), D (13-12), E (11-10), F (9-0).
ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU PRO STUDENTY S INDIVIDUÁLNÍM STUDIEM
Požadavky pro udělení zápočtu:
Stejné jako v sekci ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU.
Požadavky ke zkoušce:
Stejné jako v sekci ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU.
Osnovy výuky
Předmět navazuje na základní kurzy bakalářského studia v oblasti managementu, IT/ICT a manažerského rozhodování. Předmět je zaměřen na vysvětlení základních teoretických východisek souvisejících se znalostním managementem a na jejich praktickou aplikaci ve firmě. Důraz je kladen na problematiku reprezentace znalostní v kontextu znalostního inženýrství a na znalostní modely pro podporu rozhodování. Předmět dále poskytuje základní informace týkající se integrace znalostního managementu s dalšími manažerskými disciplínami, zejména projektovým managementem.
Základní náplň přednášek se vztahuje k následujícím oblastem:
- Úvod do znalostního managementu.
- Znalostní management v rozhodovacím procesu a reprezentace znalostí.
- Model lineárního programování jako systém podpory rozhodování ve znalostním managementu.
- Multikriteriální model rozhodování jako systém podpory rozhodování ve znalostním managementu.
- Modelování a reprezentace znalostí – rozhodovací stromy, rozhodovací tabulky.
- Znalostní inženýrství a Soft Computing.
- Integrace znalostního managementu.
Učební cíle
• Seznámit studenty s významem znalostí pro firmu a jejich management.
• Seznámit studenty se základními koncepcemi managementu znalostí.
• Seznámit studenty se základními metodami a nástroji managementu znalostí.
• Prezentovat nové trendy managementu znalostí.
• Prezentovat integraci znalostního managementu s dalšími manažerskými disciplínami.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech.
Základní literatura
MILTON, N., LAMBE, P. The Knowledge Manager's Handbook: A Step-by-Step Guide to Embedding Effective Knowledge Management in your Organization. London, Philadelphia: Kogan Page Publishers, 2016. 320 p. ISBN 978-0-7494-7553-6.
ŠUBRT, T., ZUZÁK, R. et all. Mastering knowledge. Praha: Alfa Nakladatelství, 2010. 318 p. ISBN 978-80-87197-37-0.
Doporučená literatura
COLLISON, CH., PARCELL, G. Learning to Fly: Practical Knowledge Management from Leading and Learning Organizations. Oxford: John Wiley And Sons, 2004. 332 p. ISBN 978-1-841-12509-1.
ISHIZAKA, A., NEMERY, P. Multi-criteria decision analysis: methods and software. Chichester: John Wiley, 2013. 296 p. ISBN 978-1-119-97407-9.
KOTLARSKY, J., OSHRI, I., FENEMA, P. Knowledge processes in globally distributed contexts. Basingstoke New York: Palgrave Macmillan, 2008. 259 p. ISBN 978-0-230-00731-4.
LOVE, P., FONG, P., IRANI, Z. Management of knowledge in project environments. Boston: Elsevier, 2005. 242 p. ISBN 0-7506-6251-4.
MERTINS, K., HEISIG, P., VORBECK, J. Knowledge management. Berlin: Springer, 2003. 383 p. ISBN 3-540-00490-4.
MILTON, N. Knowledge management for teams and projects. Oxford: Chandos Publishing, 2005. 154 p. ISBN 1-84334-114-X.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MGR-IBM magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Úvod do znalostního managementu.
- Znalostní management v rozhodovacím procesu a reprezentace znalostí.
- Model lineárního programování jako systém podpory rozhodování ve znalostním managementu.
- Multikriteriální model rozhodování jako systém podpory rozhodování ve znalostním managementu.
- Modelování a reprezentace znalostí – rozhodovací stromy, rozhodovací tabulky.
- Znalostní inženýrství a Soft Computing.
- Integrace znalostního managementu.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
- Model lineárního programování jako systém podpory rozhodování ve znalostním managementu.
- Multikriteriální model rozhodování jako systém podpory rozhodování ve znalostním managementu – výpočet vah kritérií.
- Multikriteriální model rozhodování jako systém podpory rozhodování ve znalostním managementu – metody řešení problémů.
- Modelování a reprezentace znalostí – rozhodovací stromy.
- Modelování a reprezentace znalostí – rozhodovací tabulky.
- Zápočtový test.
- Znalostní/expertní systémy – případové studie.