Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FP-OmoPAk. rok: 2022/2023
Předmět poskytuje znalosti související s klíčovými oblastmi mezinárodního obchodování. Uvádí charakteristiky mezinárodního prostředí a význam mezinárodního obchodu, vymezuje teoretické přístupy a trendy, kategorie, hlavní subjekty. Seznamuje s mezinárodní ekonomickou organizací a dopadem integrace na mezinárodní obchod a konkurenceschopnost.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Prerekvizity
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Osnovy výuky
1. Mezinárodní ekonomické organizace a regionalizmus ve světové ekonomice a obchodě: podstata a jeho formy, přínosy a rizika, členění a přehled hlavních regionálních seskupení s dopadem na podnikatelské prostředí a obchod.Transformační proces v zemích střední a východní Evropy: podstata a obsah transformačního procesu, strategie transformačního procesu, spolupráce a hodnocení transformace z pohledu času.2. Význam mezinárodního obchodu, principy a zásady: znalost teritoria; znalost mentality, kultury a náboženství v teritoriích; zásady ekonomické bezpečnosti v mezinárodním obchodě.3. Vývojové trendy v mezinárodním obchodu v 20. a 21. století, teritoriální a komoditní struktura mezinárodního obchodu, vysoká dynamika obchodu se zbožím a službami.4. Řízení mezinárodních obchodních operací, východiska, dodací a platební podmínky, financování a rizika.5. Hlavní centra světové ekonomiky: kvantitativní srovnání - USA, Japonsko, Čína, EMU a ostatní - integrační procesy z aspektů mezinárodního obchodování.6. Globalizace a internacionalizace. Strategie a formy vstupu podniků na mezinárodní trhy. Přímé a nepřímé formy vstupu. Kapitálové a nekapitálové vstupy.7. Mezinárodní konkurenceschopnost: podnikatelské prostředí a jeho složky, souvislosti a vazby, vybrané ukazatele kvality podnikatelského prostředí. 8. Strategie a formy vstupu na mezinárodní trhy; přímé a nepřímé formy vstupu, kapitálové a nekapitálové vstupy.9. Logistika v mezinárodním obchodě.
10. Globalizace a internacionalizace, strategické aliance v mezinárodním obchodě, protekcionizmus11. Funkce mezinárodního obchodu ve vztahu k národní ekonomice, formy zapojení podnikatelských subjektů do mezinárodního obchodu.Řízení mezinárodních obchodních operací, východiska, dodací a platební podmínky, financování, logistika a rizika.12. Investiční pobídky, státní zakázky, specifika státních výběrových řízení a co jim předchází; problematika garancí, kauce a zádržné; obchodování se speciálním materiálem.13. Kontrola mezinárodního obchodu, Reporting, Corporate Governance, regulace a srovnávání CG, mechanizmy a procesy, typy investorů, CG, strategie a stakeholdeři.
Učební cíle
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
Doporučená literatura
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Cvičení