Detail předmětu
Rating a oceňování podniku
FP-FropPAk. rok: 2022/2023
Předmět je zaměřen na následující oblasti:
- Rating a jeho využití
- Metody určování hodnoty podniku
- Strategická analýza podniku pro účely stanovení hodnoty podniku
- Identifikace generátorů hodnoty
- Praktická aplikace výnosových metod oceňování podniků
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Znalosti: Studenti umí rozlišovat mezi investičním a obchodním ratingem, jako i aktuální problémy související s využívání ratingu, zná přístupy k určování hodnoty podniku. Znají předpoklady použití metod vedoucích k určení hodnoty podniku, jako i jejich omezení.
Dovednosti: Na základě strategické analýzy, studenti dovedou kvantifikovat generátory hodnoty a stanovit předběžné ocenění podniku. Dovedou doporučit vhodnou metodu ke stanovení hodnoty podniku a zjednodušeným způsobem stanovit hodnotu podniku. Dokážou diskutovat předpoklady platnosti stanoveného ocenění.
Způsobilosti: Studenti jsou způsobilí aplikovat metody vedoucí k určení hodnoty podniku, určit zjednodušeným způsobem hodnotu podniku, jakož i identifikovat faktory, které zvyšují hodnotu podniku, případně ji ohrožují. Jsou schopni modelovat dopady strategických rozhodnutí do hodnoty podniku.
Prerekvizity
Ke studiu předmětu je nutná znalost metod finančního plánování, modelů stanovení nákladů kapitálu.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Způsob a kritéria hodnocení
Studenti budou hodnoceni ve cvičeních na základě prezentací dílčích výsledků řešené případové studie zaměřené na určení hodnoty podniku. Z prezentací mohou získat 30 bodů, k získání zápočtu je nutné získat minimálně 15 bodů.
Zkouška je písemná a student může u zkoušky získat 70 bodů. Obsahem jsou jednak teoretické otázky jako i příklady. Ke složení zkoušky musí student získat minimálně 35 bodů. Délka zkoušky je maximálně 100 minut.
Výsledné hodnocení je součtem bodů z cvičení a písemné zkoušky dle pravidel ECTS.
Osnovy výuky
- Investiční a obchodní rating. Ratingové společnosti.
- Metodický postup určování ratingu a hodnoty podniku.
- Metody určování hodnoty podniku
- Strategická analýza pro účely určování hodnoty podniku.
- Generátory hodnoty. Finanční plán pro účely určování hodnoty podniku.
- Diskontní sazba pro účely určování hodnoty podniku.
- Pokračující hodnota, výsledné ocenění.
- Metoda kapitalizovaných čistých výnosů, metoda EVA.
- Metody tržního porovnání.
- Specifické otázky určování hodnoty podniku.
Učební cíle
Hlavním cílem předmětu je:
- prezentovat studentům význam ratingu a jeho využití, druhy ratingu, postup tvorby investičního ratingu;
- seznámit studenty s přístupy k určování hodnoty podniku;
- vést studenty k osvojení výnosových metod určení hodnoty podniku
- a s postupem určování hodnoty podniku.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Základní literatura
VINŠ, P. a LIŠKA, V. Rating. Praha: C.H.Beck, 2005. ISBN 80-7179-807-X. (CS)
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MGR magisterský navazující
obor MGR-UFRP-D , 2 ročník, letní semestr, povinný
- Program MGR-UFRP magisterský navazující 2 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Investiční a obchodní rating. Ratingové společnosti. Metodický postup určování ratingu a hodnoty podniku.
- Metody určování hodnoty podniku.
- Metoda diskontovaného cash flow, předpoklady jejího použití.
- Strategická analýza pro účely určování hodnoty podniku.
- Finanční plán pro účely určování hodnoty podniku.
- Diskontní sazba pro účely určování hodnoty podniku.
- Stanovení pokračující hodnoty a její limity
- Další výnosové metody určování hodnoty podniku
- Metody tržního porovnání.
- Určování hodnoty podniku při fúzích a podniků s nejistou perspektivou
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
- 9.2. Úvod do předmětu. Beaverova analýza profilu
- 16.2. Bankrotní modely a jejich přesnost
- 23.2. Strategická analýza podniku
- 2.3. Provozně nutný a nadbytečný majetek. Provozně nutný kapitál. Korigovaný provozní výsledek hospodaření
- 9.3. Určení generátorů hodnoty. Předběžné ocenění podniku. Prezentace upravených výkazů, zdůvodnění úprav
- 16.3. Finanční plán podniku pro určení hodnoty podniku. Prezentace předběžného ocenění
- 23.3. Určení diskontní sazby. Prezentace finančního plánu a jeho zhodnocení
- 30.3. Určení pokračující hodnoty. Prezentace určení diskontní sazby
- 6.4. Metoda kapitalizovaných čistých výnosů. Prezentace vypočtené hodnoty podniku
- 13.4. Prezentace ocenění metodou KČV a diskuse výsledků
Elearning